KKAS / 2

1.3K 60 9
                                    

QISHA terus berjalan ke ruang tamu tatkala dia sudahpun siap mengambil makanan ringan daripada dapur . Disebelah ummi menjadi tempat dia melabuhkan punggung .

"Ummi ! Tengok cerita apa ni ?" Soal Qisha sebaik sahaja dia duduk .

Ummi menoleh sekilas lalu tersenyum .

"Cerita kegemaran ummi , Diary Ng Panget" Balas ummi sambil matanya fokus menonton cerita yang disiarkan .

Qisha membuka bungkusan keropok ditangannya sambil memikirkan sesuatu .

"Ummi , ayah tiri Qisha tu ada anak tak ? Kalau tak ada anak baguslah tak ada pengacau" Ummi terus memandang ke arah Qisha .

"Kenapa ? Tak suka ? Qisha , Qisha harus terima kenyataan yang Qisha dah ada keluarga tiri dan ya ayah tiri Qisha ada anak sebaya dengan Qisha malah dia lelaki " Qisha berhenti mengunyah dan berbalas pandangan dengan ummi .

"Sebab Qisha tak suka Qisha cakap macam tu . And it's good if his son same age like me . He'll not make me in trouble because he'll understand what I'm talking about" Ujar Qisha dengan riak wajah selamba lalu melemparkan pandangannya ke arah televisyen .

Keropok diambil lagi lalu dimasukkan ke mulut . Ummi masih memandang wajah Qisha dengan riak kecewa .

"Qisha masih nak salahkan ummi ? Nak salahkan takdir ? Qisha sampai bila kita nak hidup berdua meratap permergian walid yang dah meninggal selama 6 tahun ? Kita harus teruskan hidup Qisha kita tak boleh terus menangis atas permergian walid" Ujar ummi dengan nada yang sayu .

Di dalam hati Qisha sudah membara dengan kata kata ummi sebentar tadi . Bungkusan tadi diletakkan diatas meja kopi dan dia memusingkan badannya menghadap ummi .

"Jadi ummi nak cakap yang ummi bosan duduk berdua dengan Qisha macam tu ? Just go on say that words ummi . Tak perlu berkias kias . Selama 6 tahun kita hidup berdua Qisha tak pernah dengar ummi merungut hidup berdua . Apa yang Qisha nampak setiap kali Qisha bangun adalah senyuman ummi . Everyday I see your beautiful smile . I never regret to life with you but , lepas saja ummi rancang nak bernikah , ummi dah cakap yang ummi dah bosan dengan Qisha. I just wanna the old you ." Qisha menunduk menahan air mata yang bakal jatuh di pipi .

Ummi pantas menggeleng kepala .

"No ! That's not what I mean . I never feel bored when you life with me , daughter . You're my happiness , you're my everything . Apa yang ummi cuba sampaikan adalah ummi nak sebuah keluarga yang cukup , sempurna , harmoni , kaya dengan kasih sayang . Ummi pun perlukan belaian ummi bukan muda lagi lambat atau cepat ummi akan mati . Ummi tak nak bila ummi dah tak ada , Qisha terkontang kanting seorang diri . I'm not selfish person . Apa yang ummi buat sekarang , akan beri sikit sebanyak kesenangan buat Qisha" Qisha terus menunduk mendiamkan diri .

Air mata jatuh jua di pipinya . Hidungnya mula kemerahan . Ummi mara mendekati Qisha .

"Sayang , Qisha adalah harta ummi paling berharga sampai ummi tutup mata . Ummi sayang anak ummi . Nanti bila kita pindah rumah mereka , Qisha kawal ya perasaan benci tu . Latih diri terima mereka berdua" Belakang Qisha diusap perlahan bagi menenangkan anak daranya itu .

Qisha masih tunduk memandang sofa . Lama kelamaan dia tersedar yang dia sudah melampaui batas . Dia berdosa kerana tersalah sangka terhadap umminya .

"Ummi naik atas dulu" Pamit ummi .

Belum sempat ummi berdiri , Qisha terus memeluk tubuh ummi dengan erat .

"I'm sorry ummi , I'm really really sorry . I already misunderstanding . I love you so much i'm sorry" Pinta Qisha sambil memeluk erat tubuh ummi .

Ummi tersenyum lalu membalas pelukan Qisha .

"Tak apa . Qisha tak salah ummi ampunkan Qisha . Dah jangan menangis lagi . Jom tidur dah lewat ni" Qisha meleraikan pelukan lalu mengelap air matanya .

Setelah itu , mereka beriringan masuk ke bilik tidur .

"QISHA! Dah siap kemas ke belum ?" Teriak ummi dari arah dapur .

Mencicit Qisha berlari keluar dari biliknya .

"Sikit lagi ummi !!" Balas Qisha dari atas .

Usai membalas , dia terus masuk ke dalam biliknya semula .

Ummi terus meletakkan sarapan diatas meja makan sebelum bergerak ke ruang tamu .

"Qisha mari sarapan dulu . Papa Qisha lambat lagi nak sampai" Panggil ummi lagi .

Qisha menggulingkan matanya keatas .

"Baru nak sambung dah kena panggil" Omelnya seorang diri lalu turun ke bawah .

Rancangan televisyen dikerling sekilas lalu bergerak ke ruang tamu .

"Ummi buat sarapan apa ?" Kerusi ditarik lalu dia melabuhkan punggung disitu .

Ummi yang sudah siap mengemas , berjalan menyertai Qisha di meja makan .

"Batu campur kayu" Jawab ummi selamba .

Qisha terus memuncung .

"Ummi ni Qisha tanya elok elok jawab macam tu" Ummi terus tergelak melihat wajah cemberut Qisha .

"Dah ada depan mata lagi ditanya . Tak nampak sandwich depan mata tu ?" Balas ummi sambil menuangkan air teh kedalam cawan .

Qisha mengambil cawan itu lalu disisip perlahan . Qisha mengambil sandwich dihadapannya lalu disuapkan ke dalam mulut . Tiba tiba loceng pintu bergema di dalam rumah itu .

"Qisha pergi tengok siapa yang datang tu . Entah entah papa kamu dah datang" Qisha terus mengeluh .

"Qisha baru nak minum tau" Ujar Qisha sambil mencebik .

"Eh eh mengada pula . Bawa lah sekali cawan tu . Dah cepat buka pintu tu" Qisha dengan malas membawa cawan dan bergerak ke pintu rumah .

Sebelum dia membuka pintu rumah , dia sempat mensisip air di dalam cawan sehingga habis .

Pintu rumah dibuka dan tidak semena mena dia tersembur air di dalam mulutnya tatkala melihat siapa di hadapan matanya sekarang . Mulutnya ternganga dan matanya terbutang luas .

'Omg!!!!! Mati aku kali ni'

Kerana Kau Aku Sayang (SLOW UPDATE)Where stories live. Discover now