KKAS / 25

620 31 8
                                    

LAJU kakinya mencorak langkah ke hadapan . Hatinya begitu khuatir dan berdebar apabila dia menerima panggilan daripada pihak hospital bahawa Syukri telah dimasukkan ke dalam wad .  Antara sebab atau musababnya , dia sendiri tidak mengetahui .

Matanya liar setiap pelusuk bangunan hospital yang berdiri megah di tengah - tengah bandar Kuala Lumpur itu . Tertancap sahaja matanya ke arah kaunter pertanyaan ,  Zahir berlari anak ke arah  tersebut sambil termengah - mengah .

"Nurse , ada tak pesakit yang bernama Asyraf Syukri bin Razidh ?" Soalnya terus sesudah sampai di hadapan kaunter pertanyaan tersebut .

Termengah - mengah dibuatnya sehingga bibir menjadi pucat akibat nafas yang tidak teratur .

"Baik encik , tunggu sebentar saya periksa dahulu" Balas pekerja itu dan disahut anggukan oleh Zahir .

Seketika , dia mula tenggelam dengan keadaan sekelilingnya . Semuanya di dalam keadaan yang lemah dan tidak bermaya . Ada yang ditolak dengan kerusi roda bersama ahli keluarga , berborak dengan jururawat  dan ada yang termenung sendiri .

Sedikit sebanyak , Zahir mulai sedar yang dia sudah lalai dalam kenikmatan yang allah telah beri kepadanya . Apabila dia jatuh sakit , dia mengeluh dan berputus asa sedangkan dia tidak sedar bahawa ada lagi yang derita daripadanya namun mereka gagah dan kuat serta masih lagi mampu untuk mengukir senyuman .

Dalam diam , dia terasa seperti merendah diri jika dibandingkan dengan pesakit - pesakit yang ada .

"Em encik ?" Teguran oleh perkerja kaunter tersebut , mengejutkan Zahir yang sudah tenggelam dalam dunianya sendiri .

Zahir sedikit tersentak lalu meraup mukanya sebelum kembali memandang perkerja itu .

"Ya ? Jadi macam mana ? Ada pesakit bernama Asyraf Syukri ?" Soal Zahir tidak mahu membuang masa .

"Ya ada encik . Dia sekarang berada di wad 442A" Jawab perkerja itu dengan senyuman manis .

Zahir lantas mengangguk lalu berlari ke arah lif . Dalam menunggu giliran untuk menaiki lif , dia berfikir sejenak .

"442A ? Jadi tingkat empatlah kan ?" Monolognya sendiri .

Belum sempat dia termenung sendiri , pintu lif terbuka lantas dia masuk ke dalam perut lif dan menekan butang nombor 4 . Dalam menunggu tingkat berganti tingkat , dia sempat lagi bermain telefon untuk memaklumkan kepada Syukri bahawa dia sudah pun tiba .

Bro , aku dah sampai tingkat empat kan ?

Seusai sahaja menghantar , dia memasukkan kembali telefon ke dalam poket seluarnya . Tidak begitu lama , pintu pun terbuka dan Zahir keluar daripada perut lif dan mula mencari bilik wad Syukri . Dia membelok ke kanan dan mula berjalan di susur gajah yang menempatkan beberapa buah wad disitu . Tiba - tiba wad yang dicarinya telah pun jumpa .

"442A ? Betullah ni" Ujarnya sendiri lalu menguak pintu itu sedikit . Terpampang Syukri sedang terbaring sambil mata terpejam .

"Ceh! Patut pun tak balas , tidur rupanya" Omelnya sendiri lalu masuk ke dalam .

"Assalamualaikum!" Terkejut Syukri dibuatnya apabila suara Zahir tiba - tiba sahaja kedengaran lantang ketika itu .

"Waalaikumusalam . Aku tak pekak lagilah tak payah menjerit boleh tak ?" Ujar Syukri sambil menjeling .

Dia terkial - kial untuk bangun sendiri . Zahir hanya membiarkan sahaja sengaja mahu melihat Syukri bersusah payah begitu .

Kerana Kau Aku Sayang (SLOW UPDATE)Where stories live. Discover now