KKAS / 14

760 32 0
                                    

"CEPATLAH ! Ahahahaha lambatlah kau!" Ujar Qisha sambil mengayuh lagi dan lagi meninggalkan Syukri di belakang

. Lana dan Maya juga sudah berada di hadapan sedang menunggu Qisha dan Syukri .

"Sabarlah minah senget oi ! Tunggulah" Galak Qisha mentertawakan Syukri sambil meneruskan kayuhannya .

Dalam beberapa cm lagi dia akan sampai ke tempat penamat . Tercungap cungap Syukri mengejar Qisha dihadapannya . Sesampai saja di tempat penamat , Syukri terus menyambar botol air lalu diteguk rakus .

"Penat ke mamat bangla ? Kasihannya , rehatlah eh aku nak main basikal lagi" Syukri terus menahan tangan Qisha supaya tidak meninggalkannya lagi .

"Duduklah dengan aku . Biar diorang berdua sambung main bolehkan?" Soal Syukri sambil memandang ke arah Lana dan Maya .

Lana dan Maya sedang menuntun basikal hanya mengangguk berserta seulas senyuman .

"Apa salahnya lagipun aku tak naklah kacau orang nak dating . Betul tak Maya ?" Kata - kata Lana dibalas anggukan dari Maya .

Qisha terus membuat muka . "Tak ada maknanya aku nak dating dengan bangla macam dia ni" Lurus telunjuknya ke arah Syukri .

Syukri tergelak seketika . "Eh bangla ni lah yang selalu jaga kau tahu" Qisha menjeling lalu meneguk lagi baki minuman yang tinggal di dalam botol .

"Dah jangan nak bergaduh . Kami sambung main basikal tau" Mereka mengangguk lantas menghantar pemergian Lana dan Maya melalui ekor mata .

Masing - masing hanya mendiamkan diri apabila hanya mereka berdua sahaja yang tinggal . Qisha meletakkan botol air yang kosong di sisinya sebelum melihat keadaan taman rekreasi tersebut .

Dia tersenyum sendiri apabila melihat gelagat kanak - kanak yang bermain disitu . Syukri pula hanya memerhati gerak geri Qisha dan tanpa dia sedar dia tersenyum sendiri .

"Qisha.." Qisha tersentak tatkala namanya diseru .

"Hm" Balasnya pendek .

Tepat anak mata Qisha memandang Syukri yang memandang dirinya .

"Terima kasih sebab terima aku dan papa dalam hidup kau . Papa ada cakap yang kau tak terima kami lepas ummi cakap dia nak kahwin lagi . Tapi aku bersyukur sangat - sangat yang kau dah terima walaupun pertemuan kita tak macam dalam tv . Bertentang mata bagai" Kata - kata Syukri mengundang tawa kecil Qisha .

Syukri terasa tenang apabila melihat Qisha tersenyum kerana dia .

"Pertemuan kita hanya dibasahi air dengan sakit bila terlanggar tapi itu semua dah lepas . Awalnya memang aku tak nak ummi kahwin lain tapi bila aku fikir balik apa salahnya . Ummi pun berhak mendapat kebahagiaan . Masa itu , aku hanya fikir yang aku nak hidup berdua sahaja dengan ummi . Aku tak nak orang lain masuk dalam keluarga aku sebab aku takut aku berpaling dari arwah walid aku" Syukri mengangguk faham .

Angin petang waktu itu sungguh menyamankan dan membelai lembut celahan rambut dan pipinya . Syukri kembali memandang wajah Qisha yang asyik memandang persekitaran di taman itu .

"Sebelum papa kahwin dengan ummi , dia asyik sibuk dengan kerja saja . Waktu senggang kadang - kadang dia teman aku tapi tak selalu . Dia asyik isi masa dia dengan kerja memanjang aku pun berasa sunyi sehingga dia kata dia mahu kahwin . Sejak dari tu , dia mula mengukir senyuman dan ceria sepanjang hari . Tak ada lagi wajah yang muram dan serius" Qisha memandang wajah Syukri bagaikan tidak percaya apa yang dikatakan oleh Syukri .

"Habis kau ? Kau setuju papa kau berhasrat untuk berkahwin ?" Syukri tersenyum kecil .

"Apa yang buat papa bahagia , aku takkan bantah selagi dia tak buat benda yang tak senonoh . Meskipun hidupan aku jadi galang ganti untuk dia bahagia sebab dia , harta aku yang paling berharga" Qisha terusan memandang mata Syukri untuk mencari kebenaran .

Apa yang dia lihat penuh keikhlasan dan kebenaran . Sungguh disebalik perangai Syukri yang menjengkelkan itu ada terselit rasa kasih dan tulus buat seorang ayah . Qisha pantas mengalihkan pandangannya ke hadapan .

"Habis ummi ? Oh kau nak cakap ummi sekadar ibu tiri jelah?" Soal Qisha sengaja untuk membangkitkan suasana ceria .

"Kepala otak kau berjambul mangkuk! Aku tak cakap kau yang cakap haa . Eh ummi tu adalah ibu yang terbaik yang pernah aku ada dan kau sepatutnya bangga ada ibu macam ummi tu ." Qisha tersenyum lebar .

"Aku dah lama bangga ada ibu macam ummi dan kau orang yang bertuah dapat kasih dari ummi . Tapi ibu kau sebelum ni ? Macam mana ?" Senyuman kecil Syukri yang tadi menghiasi bibir kini mati .

Dengan perlahan Syukri mengeluh .

"Kenapa ? Aku salah cakap ke?" Soal Qisha .

Lantas Syukri menggeleng . "Tak cuma aku terkilan dengan mama aku tu je . Dia terlalu tamak sampai jadi gila . Gara - gara duit buat dia lupa diri , lupa keluarga dan tanggungjawab dia sebagai seorang ibu dan isteri . Dan kali ni papa aku tak buat lagi kesalahan dia buat kali yang kedua . Terima kasih sebab bagi aku tumpang kasih sayang ummi kau" Syukri menunduk memandang tanah .

Hatinya kembali sakit mengingati satu per satu perbuatan ibunya terhadap dirinya sebagai seorang anak . Betapa peritnya untuk dia melupakan semua itu .

Betapa seksanya dia dan papa mengharungi kehidupan serba kekurangan apabila ibunya sendiri melarikan diri dengan lelaki lain . Sungguh dia tidak menyangka ibu kandungnya mengkhianati mereka berdua begitu hina sekali .

Qisha terkedu mendengar cerita daripada Syukri .

"Dia ada dekat mana sekarang?" Syukri tersenyum hambar sebelum memandang Qisha semula .

"Ada dekat hospital orang gila apa nama hospital tu pun aku tak tahu" Qisha menggeleng perlahan mendengar jawapan daripada Syukri .

"Apalah" Syukru hanya tersengih .

Kini sunyi hadir lagi diantara mereka . Qisha membayangkan bagaimana Syukri boleh hidup tanpa kasih seorang ibu . Sebak kini menghimpit dadanya .

"Qisha , esok cutikan ? Esok pagi kau bangun awal ikut aku pergi satu tempat" Qisha mengerutkan dahinya .

"Berdua ?" Syukri mengangguk laju .

"Apasal ? Takut aku buat apa apa ke ? Kalau nak boleh je"

"Syukri!" Berdekah Syukri ketawa apabila muka Qisha merah padam .

Qisha lantas menekup wajahnya yang kini merah tidak terkata .

"Dah lah aku nak balik . Malas layan kau" Syukri masih lagi dengan sisa tawanya .

"Gelak lagi apasal ? Nak kena terajang?" Syukri menjelir lidah .

"Terajanglah kalau berani . Tak luak pun" Sempat lagi Syukri memperlekehkan Qisha sebelum bergerak ke kereta . 

Qisha menjeling . "Lana ! Maya !! Jom balik" Lana dan Maya yang sibuk berborak lantas mengangguk dan meletakkan kembali basikal di tempat yang tersedia ada .

"Kenapa awal sangat balik ? Tak puas hati lagilah nak lepak dekat sini" Ujar Lana bersama cebikkan .

"Aku yang ajak balik . Dah petang Lana oi kau nak sampai bila ? Malam ?" Tercetus tawa kecil Maya .

"Ke ada apa - apa ni ?" Lana mengangkat keningnya berkali - kali .

Lantas muka Qisha memerah semula . Maya dan Lana berdekah ketawa .

"Kantoi !!! Hahahaha apasal wei ? Cerita lah" Ujar dua anak dara itu .

Qisha menghentakkan kakinya . "Tak ada apalah ! Hish dah - dah balik"

"Eleh nak sorok pula" Selar Maya.

  "Diam kau" Qisha melangkah laju ke arah kereta Syukri dimana Syukri berada .

"Nak sorok konon pigi daa" Maya terus menyiku Lana .

"Dahlah jom balik"

"yelah" Mereka berdua berjalan dan masuk ke dalam perut kereta .

Kerana Kau Aku Sayang (SLOW UPDATE)Where stories live. Discover now