KKAS / 15

754 32 0
                                    

RANCANGAN televisyen berterusan ditukar - tukar oleh Syukri . Dia sedang berfikir sama ada mahu memberitahu kedua orang tuanya untuk membawa Qisha ke suatu tempat pada hari esok mahupun tidak .

Rancangan televisyen yang ditayangkan langsung tidak menambat perhatian Syukri untuk menonton . Hanya dirinya sahaja di ruang tamu manakala yang lain terperap di dalam bilik . Syukri meraup rambutnya ke belakang .

Sejak dia rapat dengan Qisha , dirinya dihurung rasa bahagia dan tenang tambahan bila Qisha tersenyum atau ketawa kerana dia . Kini dia rasa Qisha adalah kebahagiaannya walaupun hubungan mereka cuma adik beradik tiri .

Dia juga tahu batas pergaulan antara dia dan Qisha yang dia tahu dia akan cuba untuk membahagiakan orang yang dia sayang .

Dengan perangai Qisha yang kebudak - budakkan , menjengkelkan dan selalu menjawab membuatkan Syukri kembali tersenyum setelah selama 20 tahun dia menyembunyikan senyumannya . 

Syukri bangkit dan bergerak ke arah tangga . Selangkah demi selangkah dia mampir ke arah bilik kedua orang tuanya lalu pintu diketuk .

Terkejut Ummi dan Encik Razidh yang galak bersembang .

"Masuklah , pintu tak berkunci" Syukri dengan perlahan memulas pintu tersebut .

"Syukri ? Kenapa ni ? Ada masalah ke?" Soal Ummi seraya memandang Syukri melabuhkan punggung di atas katil .

"Tak ada apa - apa masalah cuma nak minta izin papa dengan ummi untuk bawa Qisha pergi kampung esok , bolehkan?" Teragak - agak Syukri bertanya sambil menayangkan sengih .

Ummi dan Encik Razidh sedikit terkejut lalu saling berpandangan .

"Untuk apa ?" Soal mereka berdua serentak .

Syukri berdehem sebelum kembali bersuara .

"Ala , ummi , papa esok sampai ahad kan cuti . Tiga hari tu , Syukri nak bawalah Qisha jalan - jalan dekat kampung tu" Ummi mengangkat bahu lalu memberi isyarat pada Encik Razidh untuk memberikan jawapan .

"Haih baiklah tapi jaga adik kamu tu betul - betul . Kalau ye pun nak bawa jalan - jalan kenapa tak pergi sekeluarga kan senang"

"Eh ! Mana boleh yang ni istimewa tahu ummi dengan papa boleh pergi bila - bila kan?" Ummi dan Encik Razidh sudah menangkap sesuatu .

"Suka Qisha eh?" Wajah Syukri serta merta berubah menjadi kemerahan .

Lantas bantal diambil lalu dibaling ke arah Encik Razidh .

"Mana ada lah papa ! Merepek je takkanlah Syukri nak suka adik tiri Syukri sendiri" Ummi sudah mengekek ketawa melihat anak beranak bergurau dihadapannya itu .

"Eleh , adik beradik tiri boleh kahwin tahu ? Kalaulah  ummi dengan papa dah tak ada , Syukri kahwin jelah dengan Qisha eh ?" Makin galak Encik Razidh menyakat Syukri .

Wajah Syukri semakin membahang .

"Papa ! Dahlah Syukri nak masuk bilik nak tidur daripada layan papa yang merepek . Mengantuk agaknya kan ummi ? Syukri masuk tidur dulu" Dengan cepat Syukri keluar daripada bilik itu .

Ummi hanya menggeleng .

"Seronok lah tu dapat menyakat anak teruna abang seorang tu" Ujar Ummi sambil bergerak ke arah katil . Encik Razidh masih lagi tersengih .

"Bukan selalu sayang nak menyakat dia tu" Ummi tersenyum nipis .

Syukri pula terhenti di hadapan bilik Qisha semasa dia hendak melangkah ke biliknya kerana biliknya selang dua buah bilik dari Qisha . Ternyata pintu bilik Qisha terkuak sedikit lantas Syukri mendekati pintu tersebut dan mengintai ke dalam bilik .

Kerana Kau Aku Sayang (SLOW UPDATE)Where stories live. Discover now