KKAS / 5

1K 50 26
                                    

"QISHA!!!!!! Cepatlah aku dah lambat ni !" Jerit Syukri sambil menyarungkan kasut ke kakinya dengan tergesa gesa .

Dikerling jam di tangan , sudah menginjak ke pukul 9 pagi . Syukri menjadi cemas . 10 minit lagi kelas marketing akan bermula .

Ah ! Tidak !! Kelas kegemaran dia tambahan pula kelas itu basic untuk setiap yang ingin membuka bisnes sendiri . Peluh didahi mula menunjukkan diri.

"Qisha!!" Jeritnya lagi .

Ummi yang sedang kusyuk mengemas dapur , berasa hairan mengapa Syukri terpekik memanggil Qisha . Lantas dia bergerak ke muka pintu .

"Ada apa ni Syukri ?" Soal Ummi . Syukri ke hulu ke hilir tidak senang duduk .

"Ummi ! Anak ummi tu buat apa lama sangat ? Syukri akan ketinggalan pelajaran lah" Rungutnya bersama genggaman di tangan .

Ummi mengangguk . "Ummi pergi tengokkan Qisha sekejap" Lantas Syukri mengangguk .

Langkah Ummi dilajukan sehingga ke bilik Qisha lalu pintu diketuk .

"Qisha !Qisha buat apa lagi tu Syukri dah tunggu Qisha lama dekat bawah ." Selang beberapa saat , pintu dikuak dan muncul wajah Qisha yang bersih .

"Oh Qisha tengah berso-"

"Bersolek ?! Ya allah Qisha pergi ambil beg sekarang dan turun ! Masyallah sempat lagi bersolek abang kamu dah lambat nak pergi kelas tu" Bebel Ummi sambil menolak Qisha masuk ke dalam bilik dan mengambil begnya .

Qisha terus memuncung .

"Yelah kalau ya pun ummi tak payahlah membebel . Qisha tahu lah" Balas Qisha perlahan .

Terjegil mata Ummi mendengarnya .

"Tahu apa ?! Kamu buat orang susah tau ! Dah pergi turun sekarang!" Qisha akur terus menuruni anak tangga dan menyarungkan kasut sarung ke dalam kakinya .

"Qisha! Hey minah kau masuk kereta sekarang . First day sem baru kau dah buat orang susah . Kau tau tak menunggu kau bagai tunggu buah durian tak jatuh ! Meny-"

"Shh! Diam tak payah membebel . Kau masuk kereta sekarang sebelum aku lengahkan masa kau" Qisha terus berjalan ke arah sebelah pemandu sebelum mencekak pinggang .

Ditatap wajah Syukri yang masih terjegat di hadapan pintu . "Tunggu apa lagi ! Buka lah pintu" Terhinjut bahu Syukri akibat jerkahan Qisha .

Syukri berjalan ke arah pemandu . Usai menghidupkan enjin kereta , mereka bergerak menuju ke lebuh raya .

"Menyusahkan" Gumam Syukri perlahan .

TERCUNGAP cungap Syukri berlari mencari dimana kelas marketingnya berlangsung . Sudah hampir setengah jam kelas itu berlangsung dan pastinya sudah banyak point - point penting untuk membuka bisnes sendiri .

Syukri mengeluh . Rambut dikusutkan lagi . Dia terduduk di susur jalan bangunan kolej KTAC dimana Syukri sedang menuntut .

"Mana kelas marketing ? Aku dah sesat aduh.." Keluhnya .

"Syukri?" Syukri terkejut lantas mengangkat kepalanya .

Senyuman yang lebar tanpa sengaja diukir . Seakan segala perkara yang dirungsingkan terbang melayang .

"Miss Fazilah . Misa nak pergi mana ?" Soal Syukri .

Dia bangkit dari duduknya dan menepuk nepuk punggungnya yang kotor sedikit .

"Saya nak pergi kantin beli makanan memandangkan kelas saya dah tamat . Awak kenapa duduk disini?" Syukri terus tersenyum kelat .

"Saya ...er sesat Miss . Miss tahu tak dimana kelas marketing ?" Miss Fazilah terus ketawa kecil .

"Sebelum tu awak SSPS berapa ?" Soal Miss Fazilah .

SSPS ini melambangkan sem . Jika seseorang itu sudah menginjak ke sem 3 , maka ianya akan menjadi SSPS 3 .

"Saya SSPS 3 Miss" Miss Fazilah mengangguk.

"Dah dekat . Awak jalan terus kemudian belok kiri . Disitu ada lif , awak naik ketingkat tiga . Depan lif tu kelas marketing . Lekas kelas tu dah nak habis ." Syukri angguk lalu mengucapkan terima kasih .

Usai mengucapkannya , dia berlari dan membelok ke kiri . Sesampai saja di hadapan lif , dua menekan butang anak panah atas dan bagai nasib membelahi dirinya , tiada orang di dalamnya .

Terus saja dia menekan butang bernombor tiga dan dia terduduk keletihan . Tiba saja di tingkat tiga , dia berdesup berlari ke kelas tersebut .

"SYUKRI , amacam denda tadi ? Seronok ?" Perli Zahir merangkap teman karib Syukri sejak sekolah rendah .

Syukri menghadiahkan jelingan tajam ke arah Zahir akan tetapi , Zahir tidak peduli malah dia galak mentertawakan Syukri . Syukri malas mahu melayan , dia memilih tempat duduk yang sedikit sorok di kantin .

Beg sandang diletakkan diatas meja lalu rambutnya diraup ke belakang .

"Gila ! Memang gila !! Ada ke patut dia suruh aku menari depan orang ramai . Wei jatuh maruah beb!" Luahnya dengan geram .

Ada ke patut denda sebab lambat datang , menari depan orang ramai lagi lagi perempuan . Peh!

Zahir yang masih galak ketawa dijelingnya tajam . "Woi! Dah lah" Mukanya kian memerah menahan marah .

"Zahir!!" Zahir terus berhenti ketawa apabila dijerkah sebegitu .

"Apa ?" Soalnya tidak bersalah .

Syukri mengetap giginya menatap wajah tidak bersalah milik Zahir .

"Kau.." Belum sempat Syukri menyambungkan ayatnya , telefonnya menjerit minta diangkat .

"Minah senget ?" Syukri berkata sendiri sambil membaca nama yang tertera .

"Siapa ?" Soal Zahir .

Syukri menjeling . "Sibuk!" Zahir mencebik .

Lantas telefon itu diambil lalu panggilan diangkat .

"Syukri to....tolong aku . Aku takut" Berkerut dahi Syukri mendengar suara ketakutan Qisha dihujung talian .

"Kenapa ? Apa kena dengan kau ?" Soal Syukri .

Entah mengapa dia begitu susah hati dan risau .

"Aku .....aku diikut oleh seseorang . Dia...dia....dia bawa pisau tolong aku" Esakkan Qisha mula kedengaran .

"Apa ! Kau dekat mana sekarang ?" Terhinjut bahu Zahir mendengar teriakan Syukri itu .

"Dek...dekat lorong ....lorong kecil Jalan Maluri . Tolong Syukri" Syukri terus menggalas beg sandang di atas bahu .

"Kau tunggu jangan pergi mana mana ." Terus panggilan dimatikan .

"Syuk ! Nak pergi mana ?" Soal Zahir kehairanan .

"Urgent ! Nanti aku roger kau" Dengan sekelip mata Syukri hilang dari padangan . Zahir hanya mengangkat bahu .

*p/s : cerita ini memang slow update disebabkan saya kesuntukkan masa . Jadi silent readers semua harap boleh bersabar ya . Terima kasih .

Kerana Kau Aku Sayang (SLOW UPDATE)Where stories live. Discover now