KKAS / 9

974 44 5
                                    

DENGAN berhati - hati Ummi menatang dulang yang berisikan semangkuk bubur , ubat - ubatan serta segelas air suam diatasnya . Ummi menghampiri Qisha yang sedang membelek tudung dihadapan cermin .

"Qisha.." Terkejut Qisha apabila Ummi menyeru namanya .

"Ya allah ummi , terkejut Qisha . Ya ummi nak apa ?"

Soal Qisha lembut .Sambil itu seulas senyuman dihadiahkan kepada Umminya .

"Qisha tolong Ummi hantarkan sarapan ini pada Syukri tak ? Ummi banyak lagi kerja dekat dapur tu" Pinta Ummi dengan mata berkedip .

"Tapi Ummi ..."

"Please" Pantas Ummi memangkasnya .

Qisha menggaru pipinya yang tidak gatal .

"Ummi , dia tu cedera tangan saja bukan kaki . Dia boleh turun sendiri kan" Ujar Qisha memberi alasan untuk mengelak daripada bertembung dengan Syukri .

"Sayang , apa cakap macam tu . Dia jadi macam tu sebabkan siapa ? Ummi tak tahu apa cerita sebenarnya , tapi yang ummi tahu semuanya berpunca dari kecuaian Qisha kan ?" Ummi cuba untuk bertarik tali dengan Qisha .

Qisha pula seakan terperangkap dengan kata kata Umminya . Qisha mengeluh .

"Hm , yelah ." Nak atau tak Qisha terpaksa akur untuk membawa sarapan itu ke atas .

Ummi terus mengukir senyuman lebar .

"Macam itulah anak ummi . Ummi pergi dapur balik nak kemas dapur" Kepala Qisha yang dilitupi tudung diusap lembut sebelum Ummi berpusing ke belakang .

Qisha mencebik . "Dah asyik dibuka topik sebab aku dia cedera , mana taknya aku akur . Kalau aku tak menggedik lalu tempat tu memang benda ni tak akan berlaku" Omel Qisha .

Ummi yang masih berjalan menuju ke dapur , terhenti seketika lantas dia memusing kembali ke arah Qisha .

"Qisha , after you finish your class today , don't go anyway because papa want to know the whole story that make Syukri injurt after he come home" Pesan Ummi sebelum dia terlupa .

Qisha yang mahu mendaki anak tangga terus terkaku . Sebenarnya dia telah berjanji dengan rakan - rakannya untuk lepak di kedai mamak setelah kelas terakhirnya tamat .

"What time papa come home ?" Soal Qisha .

Mana tahu kalau - kalau Encik Razidh balik ke rumah sejam selepas masa lepaknya dengan rakan rakan .

"At 5 .p.m"  Mata Qisha terbeliak .

5.p.m ?! Oh no!

"5 p.m ? Why to early ? Bukan biasanya papa balik dalam pukul 7 ke ?" Balas Qisha tidak berpuas hati . Pukul 5 petang itu masa tepat - tepat kelas terakhirnya habis . 

"Papa itu boss . Ikut suka hati dialah nak balik pukul berapa pun . Dah pergi bawa makanan tu ke atas nanti lambat pula nak pergi ke kelas" Usai berkata , Ummi terus bergerak ke dapur meninggalkan Qisha yang berperang dengan perasaannya sendiri .

"Oh ummi sampainya hati dikau" Kata Qisha sendiri sambil membuat drama sedih .

Mujur tiada siapa yang melihatnya . Qisha kembali ke asal semula lalu terus mendaki anak tangga dan menuju ke bilik Syukri .

Nafas ditarik sedalam mungkin lalu dilepaskan perlahan lahan . Teragak agak tangannya mahu mengetuk pintu tersebut .

"Syukri ! Bangun !! Aku ada bawa sarapan ni!" Panggil Qisha diselang seli dengan ketukan pintu .

Qisha berhenti seketika menanti sahutan di dalam . "Masuklah , pintu tak kunci" Sahut Syukri dari dalam dengan suara yang serak basah menandakan dia baru saja bangun tidur .

Perlahan lahan Qisha memulas tombol pintu dan membuka daun pintu membenarkan dia melihat keadaan didalam bilik itu . Kelihatan Syukri sedang bersandar di kepala katil sambil meraup muka beberapa kali .

Mukanya diangkat tatkala dia terdengar pintu dikuak lantas seulas senyuman diberikan . Qisha yang berasa pelik lantas membuat muka .

"Kau dah kenapa bangun tidur terus senyum . Ke kau mengigau ni ?" Qisha melambai - lambaikan tangannya dihadapan muka Syukri yang sudah cemberut .

Lantas tangan Qisha ditepis laju . "Apa salahnya aku bagi senyuman aku dekat kau ? Habis tu kau nak aku buat apa ? Cari gaduh ? Asyik gaduh saja bosanlah lagipun senyuman tu kan satu sedekah" Qisha hanya membuat muka selamba sambil mengangkat bahu .

"Whatever , ni sarapan untuk kau aku letak dekat atas meja ni . Makan jangan tak makan . Aku turun dulu nanti lambat pula nak pergi kelas" Pamit Qisha .

Syukri seakan terfikir sesuatu sebelum memanggil Qisha .

"Qisha ! Sini sekejap" Qisha menggulingkan matanya sebelum mendekati Syukri .

"Apa lagi ?" Soal Qisha dengan muka bosan .

Syukri mengangkat keningnya berkali kali .

"Kau ingatkan aku bagi tahu kau pasal semalam . Disebabkan aku sakit , aku suruh Zahir temankan kau pergi kolej dan suruh dia sentiasa perhatikan gerak geri kau . Anggap saja dia tu bodyguard kau" Qisha sudah terkedu .

Sungguh dia menyesal kerana lalu dilorong yang gelap itu . Kalau tidak semua ni takkan berlaku ! Arh ! Andai waktu boleh diputarkan semula memang dia tak akan melakukan kesilapan buat kali kedua .

Bak kata pepatah tidak mahu pisang berbuah dua kali .

"Kau ingat si Zahir tu tak ada kerja ke asyik ikut aku kesana kemari . Dia tu manusia juga tau , plus he's student like us ! Are you out of your mind ?" Bentak Qisha geram .

Syukri mengukir senyum sinis . "You agree or not , I still wanna Zahir following you full stop ! Around 2 minute he'll arrive so stand by at a downstairs ." Kali ini Qisha sudah ternganga habis .

"You ask him to send me to the college ? You're to much Syukri!" Muka Qisha sudah merah kerana dihurung rasa amarah yang membuak .

"Itu sebagai langkah pertama untuk jaga keselamatan kau" Balas Syukri dengan nada yang selamba .

"I know how to protect myself ! You don't have treat me like a doll ask me do anything without any rejection" Luah Qisha sepuasnya .

Tiba tiba terdengar hon kereta milik Zahir di hadapan rumah . Qisha terus mengecilkan matanya memandang Syukri yang sedang bersandar santai dikepala katil .

"You know how to protect yourself huh ? Do you want that day become twice ? So go now and please behave yourself" Qisha sudah tidak terkata apa .

"Shut up your mouth bitch!" Qisha berpaling ke belakang lalu keluar dari bilik itu dan pintu dihempasnya kuat .

Syukri di dalam bilik sudah berpeluk tubuh sambil tersenyum puas . Setidak tidaknya dia harus lakukan itu sebagai langkah pertama untuk menjaga keselamatan Qisha .

Laju kaki Qisha menuruni anak tangga dan pantas saja tangannya menggapai beg sandang . Akibat marah yang menghurungnya kini , dia tidak menyalami tangan Ummi

"Ummi I got to go bye!" Hanya itu yang dia berkata lalu membuka pintu kereta Zahir dengan kasar .

"Oh mak kau ayam panggang!" Terkejut beruk Zahir dibuat akibat rentapan Qisha dari luar .

Beg sandang dihempas kasar lalu dia masuk ke dalam kereta .

"It's not the right time to make a funny ." Ujar Qisha dengan wajah serius .

Pandangannya dilempar keluar tinggap sambil memeluk tubuh . Zahir terasa gerun tatkala melihat Qisha marah seperti itu .

"Are you okay ?" Soal Zahir teragak agak .

"No ! Please , start drive" Zahir akur lalu terus memulakan perjalanan mereka ke kolej .

*p/s : as usual korang dah tahukan cerita ni slow update so saya update tak kira bila . Kalau ada ramai yang komen , saya akan cepat update . Please kepada silent readers , munculkan diri anda ~

Kerana Kau Aku Sayang (SLOW UPDATE)Where stories live. Discover now