KKAS / 12

773 32 0
                                    

CAHAYA mentari yang begitu terik terus memancar tanpa sebarang halangan . Zahir yang masih lagi berdiri di bawah cahaya yang terik , menahan geram apabila sesampai saja dia di tempat letak kereta Qisha tidak kelihatan lagi .

"Aku dah kata habis kelas terus masuk kereta . Sekarang ni mana dia ? Dah lah kunci kereta dekat dia yang aku bodoh sangat pergi bagi kunci kereta aku dekat dia dah kenapa aduh .." Keluhnya buat yang ketiga .

Renik - renik di dahi kian ligat menonjolkan dirinya . Dia bergerak di bawah pokok yang berdekatan untuk berteduh sementara menunggu Qisha datang . Beberapa minit dia berteduh , dari jauh Zahir melihat Qisha berlari anak ke arahnya .

Zahir mula memasang muka masam lalu berjalan ke arah Qisha yang sudah tercungap cungap disebelah kereta miliknya .

"So.....sorry I'm late . I....I have a problem just now . I'm sorry" Ucap Qisha sambil tercungap cungap mengambil rentak penafasan yang normal .

Zahir masih lagi menayangkan wajah masam sambil menghulurkan tangannya .

"A clishe reason . Bagi aku kunci cepat kita gerak , cepat kita balik" Qisha mula memuncung .

"Klise apa benda . Kawan aku pengsan sebab demam panas tu alasan klise ke ?" Bentak Qisha apabila kebenarannya tidak dipercayai . Fuh ayat .

Zahir terus mengangkat kedua keningnya . "Aku tak kesah dan tak akan kesah . Sekarang kau pergi masuk kereta sebelum aku tinggalkan kau" Bahu Qisha ditolaknya sedikit kasar untuk memberikan dia ruang membuka pintu kereta belah pemandu .

Qisha mengigit hujung bibirnya . "Kau nak tinggalkan aku ? Go ahead ! I can go home with a public transpots huh!" Qisha yang ingin mengangkat kaki , lantas terhenti tatkala Zahir menahannya .

"Baiklah tuan puteri . Silakan naik kenderaan patik sebab cepat kita balik , patik boleh rehat awal . Boleh tuan puteri cepat sikit ?" Lancar saja ayat itu dikeluarkan walaupun kedengaran mendatar namun terselit nada ejekkan .

Qisha menggulingkan matanya .

"Tahu takut" Gumamnya sebelum berjalan ke arah sebelah pemandu .

"Aku bukan takut tapi aku malas nak layan drama kau tu . Aku penat nak balik cepat faham ?" Usai berkata , Zahir terus masuk ke dalam perut kereta meninggalkan Qisha diluar yang menahan geram .

"Tunggu apa lagi ! Cepatlah naik!" Jerkahan Zahir serta merta membuatkan Qisha terkejut dan laju saja dia masuk ke dalam kereta .

"ASSALAMUALAI...." Salam Qisha terhenti disitu tatkala seluruh ahli keluarganya sudah berkumpul di ruang tamu .

Qisha terus mengerutkan dahinya mengapa semuanya berkumpul dan memandangnya dengan wajah serius .

"Qisha mari duduk sini sekejap . Rehatkan badan dulu sebelum Qisha cerita perkara yang sebenarnya" Jemput Ummi apabila melihat anak daranya itu masih lagi tercegat di depan pintu rumah .

Qisha bagaikan tersedar , terus berjalan ke ruang tamu .

"Ceritakan perkara sebenar ? Cerita apa ?" Soal Qisha hairan sambil melabuhkan punggung disebelah Syukri .

Syukri pula menggeleng melihat sikap Qisha yang sememangnya pelupa kalah Umminya sendiri .

"Hey nenek tua , takkan benda ni pun kau tak ingat umur belum masuk 80 tahun dah nyanyok" Selamba saja Syukri berkata sambil menunjal sikit kepala Qisha.

Qisha terus memandang tajam ke arah Syukri .

"Suka hati kau je tolak kepala aku kau ingat kepala aku ni bola ke hah ? Sedap hati kau je panggil aku nenek tua . Dah aku ni memang pelupa nak buat macam mana" Marah Qisha lalu dipusingkan kembali tubuhnya ke hadapan .

Air teh yang berada di dalam cawan disisip perlahan sebelum diletakkan kembali di atas meja .
"Eii kau ni menjawab je kerja" Balas Syukri .

Ummi dan Encik Razidh menggeleng melihat mereka berdua manakala Qisha menjelingnya tajam .

"Dah jangan nak bergaduh . Macam anjing dengan kucing tak boleh bersua langsung . Papa nak dengar cerita daripada Qisha macam mana sampai Syukri cedera itu saja . Yelah tiba - tiba Syukri masuk hospital mahu tak terkejut" Jelas Encik Razidh sambil memandang ke arah Qisha .

Qisha mengeluh sebentar sebelum bergerak sedikit untuk membetulkan kedudukannya .

"Okay macam ni , hari itu Qisha tergesa gesa nak pergi kelas kebetulan pula kelas Qisha ada dekat blok yang kedua dan antara blok pertama dan kedua ada lorong . Lorong situ jelah yang paling dekat untuk pergi ke kelas . Dalam perjalanan nak pergi ke kelas , Qisha perasan ada orang ikut Qisha dari belakang . Cepat - cepat Qisha telefon Syukri datang dekat lorong tu . Belum sempat Qisha nak lari orang tu dah tarik Qisha masuk lagi salah satu selekoh yang ada dekat lorong tu . Tu jelah" Terangguk angguk mereka mendengar cerita daripada Qisha .

"Astaghfirullah Qisha . Benda macam ni memang kena buat laporan polis . Kenapa tak bagi tahu kami tentang ni ? Penjahat tu ada bawa senjata tak ?" Celah Ummi pula .

Qisha mengganguk perlahan . "Senjata apa ?" Soal Encik Razidh ingin tahu .

"Pisau.." Ringkas saja Syukri menjawab bagi pihak Qisha .

Mengucap kedua orang tua itu . "Dia tu yang tikam kamu Syukri ?" Syukri hanya mengangguk .

"Kenapa tak bagi tahu ya allah . Bahaya tahu tak ini melibatkan nyawa kamu berdua . Nasib saja kamu tak apa apa cedera ringan saja . Kalau cedera parah ? Lain kali benda - benda macam ni jangan disorokkan faham ?" Qisha dan Syukri masing - masing mengangguk akur .

Encik Razidh dan Ummi hanya menggeleng .

"Dah Qisha , Syukri waktu asar dah nak habis baik pergi solat dulu . Usai solat turun bawah makan malam" Arah Encik Razidh setelah keadaan menjadi sunyi .

Qisha menggalas kembali begnya di bahu dan bangkit bersama Syukri untuk naik ke tingkat atas . Syukri mengerling sedikit Qisha disebelahnya yang menunduk ke bawah sambil menaiki tangga .

"Qisha ini semua sebab kau lah aku juga kena bebel tau" Terhenti langkah Qisha tatkala Syukri bersuara .

"Hey kalau aku tahu benda ni terjadi , tak nak lah aku lalu dekat situ dan aku tak nak dijaga oleh bodyguard upahan kau tu ! Rimas tahu tak !" Balasnya geram .

Syukri tersenyum sinis .

"Walaupun kau tak tahu , takkan kau tak boleh fikir tempat macam tu di lalu bahaya . Kau harap je umur 20 tahun tapi otak tak matang . Sebab tulah semuanya salah kau dan aku akan tetap upah diri aku sendiri untuk jaga kau memandangkan aku dah sihat . Titik!" Usai berkata laju saja kaki Syukri melangkah ke arah biliknya .

Qisha menggenggam penumbuknya . "Annoying..." Hanya itu yang dapat dibalas walaupun perlahan .

Sia - sia dia membalas tetapi Syukri tetap jua dengan keputusan yang telah dibuat . Qisha teruskan melangkah dan masuk ke dalam bilik . 

Kerana Kau Aku Sayang (SLOW UPDATE)Where stories live. Discover now