Emily - My Long Lost Twins

1.1K 47 1
                                    

Somebody help me! Mcm luluh hati sya teringat reaksi Mr Liam bila sya sebut nama Emily. But well, siapa xsayang bini kan.. I can feel, he really love Emily! Kalau x, manalah dorang sampai ada baby cute a.k.a Owen.. Issabella, stop dreaming and wake up!
Sya p wash room. Sya cuci muka. Sya tingu muka sya d cermin. Sya imagine muka c Emily. Sya belek2 muka sya. Part mana yg sama d muka kami, sya fkr2. Mata? Hidung? Bibir? Mole? Dimple? Pimple? Sorry I don’t have pimple!

Lonad! He is the one I can ask the favor.. I am just too curious! Kalau tnya Mr Liam sya xpasti dia mau kasitau ka x..sya sdh pernah tanya balik2 jwpn dia ‘we talk about it later’ ciss cake betul..

Tokk! Tokk! Pintu washroom kana ketuk2. Aik sepa pla..
‘Bell, r u ok? Kau xpingsan kaini..’ I recognize well the voice. Miss World Lonad ni kan busy body betul tp sya tau dia cuma mau ambil berat. Actually he is a good frens. Baru seja kenal sama dorg ni tp mcm sya rasa bertahun2 sdh kenal..
‘Kijap..i am ok.xjuga sya bunuh diri ni.’ Sya teriak dari dalam.
‘Bah..keluar cepat. Sya mau masuk tandas juga.’ Dei tu tandas lelaki d sebelah pn..mengada2 btl c Lonad ni. Sya tumbuk mata dia ni lama2 hahaha tp cepat2 juga sya keluar.
‘Mana boss?’ sya bilang sambil liduk2 pintu dia.
‘Dia p sana luar..round2. tepi..isshhh!’ Lonad tulak sya, dia kepit sudah kangkang dia menahan kencing mangkali..sya tulak pantat dia pakai kaki..gerigitan betul sya tu gaya.
‘Auwwww…’ sempat Lonad teriak. Terhibur hati sya kalau Lonad ada. Malar ketawa, xkering gusi sya tiap hari..lama2 org fikir kmi gila kali. Jan ja kana report sana Bukit Padang..
‘Nani! Kau mau kupi ka?’ sya teriak ja dri laluan masuk pantry.
‘Tida..xpyhlah kasi buat sya.’ Nani pn jerit2 seja.
‘Bah..’ sya bilang. Sya pn bukan mau buat kupi, sya mau minum tea. Sya kasi buat kupi satu untk Lonad. Konpom dia mau tu kalau sdh keluar dri toilet.

Hurrrrrmmm! Bau harum kupi. But unfortunately I am not a coffee lover. The smell of coffee remind me of Mr Liam. He love coffee so much. Sya nmpk d rumah dia punya bnyk jenis coffee, cappuccino, latte, mocha yng berbelit lidah sya sebut pn ada. Ingatan sya rindu c Owen lg. Sya nmpk dia senyum2 cumil. God! I miss the little kiddo.
‘Hooii!’ Sikit jantung sya terbang oh. Lonad tepuk bahu sya. berterbangan semua lamunan sya.
‘Budu oh kau..’ sya p pukul2 c Lonad. Dia ketawa2 sdh sambil tepis tgn sya. sya btl2 xsedar yg bila lg dia keluar dri toilet.
‘Siapa suruh kau mengkhayal. Siapa kau fikir tu? Boss ka?’ Sya mau cucuk btl2 mata c Lonad. Silaka!
‘Kau ni kan..kalau sya fikir dia pn kenapalah? Kau jelos?’ sya hirup tea sya.
‘Xlah..sory! he is not my taste! Sini kupi sya..’ Skit sya tersedak tu tea sya. terbatuk2 sdh sya. kelucuan btl sya kegedikan Lonad tadi. Lama2 sya mati tersedak gara2 Lonad laini. Tanang dia minum2 kopi dia dengan gaya diva dia. Mau pigang cup pn bergaya ka? Mulau..
‘Lonad..’ serius sya tingu dia.
‘Yes madam..how I can help u?’ dia buat gaya mcm tu cabin crew..
‘Sudahlah tu. Pingsan nti sya..’ sya p cucuk pinggang dia. Palan ja pun tp nyaring kunun tu jeritan dia. Dasar! Ketawa lg sya..
‘Apa susah, kau pingsan ada juga Mr Liam kau sana luar.’ Selamba seja Lonad cakap begitu. Deii ‘Mr Liam’ sya? bila masa pula Mr Liam tu hak milik sya? Jauh d sudut hati sya, how I wish!
‘Lonad..’ sya pigang tgn c Lonad.
‘Iya puan..maaf sya xberminat sama perempuan.’ Sya tapap kuat2 tgn c Lonad. Terjerit kecil dia smbl gusuk2 tgn dia. He still not done yet playing around! Geram sya, mau serius pn xbuli..
‘Lonad, yg serius bah..mls sya kau ni.’ Sya mencebik geram.
‘Bah eya2lah..serious. so how I can help u Bella? Do u need another cup of tea?’ Dia p hirup kupi dia dgn style bantaton lg.
‘Emily. Tell me about Emily..’ sya xsabar sdh ni mau tau. Mcm kamu2 juga hihihi
‘Errr…I don’t know if I am the right person to tell u this. Mcm xbgs pla sya masuk campur urusan rumahtangga kmurang..’ Lonad letak kupi dia d tepi. Oh pleaslah Lonad don’t make  me disappointed! Rumahtangga kunun? Excuse me, I am single ladies! Ring the bell bilang lagu Beyonce. Siou kalau salah lirik hahaha
‘Lonad bah..then tell me about her a little bit only. Sikit pun jadilah, at least I have an idea who the hell is she..’ Sya tingu Lonad sdh minta kasian. Mcm pengemis sana jalan tu..kena kasi 20sen pun cukup bersyukur sdh.
‘Hurmmm..’ dia tarik nafas dulu. Makin sya penasaran tingu Lonad. I curious to dead!
‘Jam3.30 sudah ni. Mau pulang sdh..mari ta duduk..’ Lonad berdiri sdh. Silaka! Bikin jantungan btl. Mcm sya mau siram ja muka Lonad dgn air tea sya..sya pikir dia mau cakap sdh pasal Emily.
‘Lonad bah..’ Sya paut lengan dia. Sya tarik dia balik sandar d cabinet mija pantry.
‘Bella bah..nanti kau tanya boss sendiri.’ Dia kasi alih tgn sya. Main tarik tali lagi Lonad sama sya.
‘Then just answer my question..please!’ paling kasian sudah mata sya.
‘Bah..cepatlah tnya. Mau habis masa sdh ni..’ satu jam lagi pun baru mau pulang. Sya report sama boss baru dia tau. Ok, green light sdh jd use it well Issabella!

‘She is Owen’s real mother kan? Mr Liam wife..’ laju sya cakap. Risau sya Lonad tarik balik kata2 dia td.
‘Yes, once upon a time..’ Apa maksud Lonad ‘Once upon a time?’ How about now? How about tomorrow?
‘Maksud?’ Berkerut sdh tu muka sya tingu Lonad. Sya mcm faham tp mcm x. gagal tu otak2 sya berhubung msa tu. Mo minum susu bnyk lg kali bru bijak mcm Owen!

‘Maksudnya, she is no longer Mr Liam’s wife now. Lembap bah kau ni Bella! They  divorced a year ago. Muka seja lawa tp selfish!’ Lain tu suara Lonad, mcm xpuas hati. sempat dia katuk kpla sya. silaka! Ingt kpla sya paku kah? Sya gusuk2 kpla sy smbl menyuyut tu bibir sya. xapala, sya rela asalkan buli kurik di sebalik misteri Emily..

But I am a bit relief! At least, I am not doing anything wrong have a romance feeling towards him. Sya xsalah kan..he is divorced! So I am not the marriage breaker..how happy I am!

‘They still meet each other kah? How about Owen?’ Makin banyak sya mau tau. Lonad cakap dia selfish, in how and why? Why she able to let Owen’s hand just like tat..tat little hand that need a warm love from a lovely mother!

‘Yg tu sya xtau..’ Tuk! Kepala sya kana katuk lagi. Ni kali sya biar ja.malas mau ambl peduli sdh..bukan juga sakit! As Lonad said, Mr Liam is here if anything happened to me! Aiseh, yakin sdh oh Issabella..
‘They said she look alike me. Betulkah? Kau pernah jumpa dia?’ Lonad xjwb terus. Dia teguk lg kupi dia yg sejuk sdh. Yuck! Lonad kasi keluar lidah, pait kali! Berkerut tu muka dia kijap.
‘Dulu she always come here..asl dtg satu ofis ni mau runtuh. They always gaduh..kasian c Owen sana pisuk2 ja dia..’ Sedih kunun c Lonad. Bukan itu yg sya mau dingar..i wanna know how she look alike me..tenggelam sdh dia sama tu perasaan dia. I feel him too. Lebih2 skg Owen manja dgn sya.
‘Muka dia bah Lonad..’ Memaksa sdh sya.
‘Hurmmm to telling u the truth..yes! sebiji mcm muka kau. Itulah masa kau dtg first day kerja sya terkejut betul. Sya pikir Emily! Nasib your character lain2..she got small mole on her chin just like u tp dia d sblh kanan..kau punya d kiri..’ I was like WOWW!! Seram sejuk badan sya, sampai begitu kah kmi mirip? Patutlah masa sya interview dlu lain2 c Nani tingu sya. tp Ms Lucy rilek saja..
So, I have one point! Mcm mencucuk2 hati sya. sakit! Mr Liam ambil sya kerja sebab muka sya just look like Emily, he fall for me because I do look alike Emily?! All because Emily! Fikiran sya jauh menyimpang sudah. Sampai hati Mr Liam buat begitu..
‘Aahh I see..’ sya angguk2 ja. Blank sudah kepala sya dgr kata2 c Lonad. Sekurang2nya sya tau..i feel I am so lucky but actualy I am not..sya sakit hati bila sya tau, we really look alike. Menyesal sya xtingu tu gmbr dorang d bilik Owen hari tu..
‘Bah marilah sambung kerja..nti boss membebel lagi. Xpasal2 kita OT xberbayar..’ bilang Lonad.
‘Yala..’ sya bilang. Kmi cuci cup terus pg balik tmpt duduk masing2. Longlai langkah sya. semuanya salah Emily? How come she take my appearance in that way? Tp dia pula yg duluan lahir dari sya kan…
‘Bell..no matter what I said, be strong. Don’t let ur feeling down u..’ Lonad pigang bahu sya.
‘Thanks Lonad for telling me that and about Emily. At least I know..’ Sya angguk2 smbl senyum pait ja..i know Lonad can read what is on my mind now.
‘U r welcome..the rest is on u..’ Lonad balas senyuman sya balik.

God! Help me to go thru this feeling..only if I can stay strong.

Issabella, more untold story will awaiting you ahead. Open ur eyes widely and prepared your mind strongly!

DestinyWhere stories live. Discover now