I am the Cinderella

838 36 0
                                    

Sya tingu jam. Jam 5.30 sdh. Bagus sya mandi sya bilang. Anytime Lonad will be here. Guess what? Lonad jd jurumekap sya hahaha sya xmau baitu tp beria2 btl Lonad mau make up sya. Dia bilang smpt juga, kana postpone timing MUA dia yg wedding kwn dia tu. He said he can turn me to Cinderella tonight. Sya iya2 jala. Sya xmanang tu kalau Lonad berkeras juga mau kasi lawa2 sya. Dia pun kesukaan yg luar biasa.

Cepat2 sya mandi. Gusuk sana sini, shave everything I need to. Aikk mcm sya pla yg mau kahwin ni. Mulau! Lepas mandi sya pakai inner wear for dress dlu then kasi kering rmbt sya. How I wish Iam here to dry my hair! Plg sya mls buat ni..rmbt sya bkn tebal sgt tp pnjg lama btl mau kering.

Tok! Tokk!! Tokkk!!! Our Lonad is here. Sya p buka pintu.

‘Hi princess!’ Make up boxes dia yg dluan sya nmpk. Dia angkt2 dkt muka dia. Bntk S baitu cra dia berdiri.
‘Bah masuklah..xpyh kau mo diva2 sana luar. Teda yg nmpk tu.’ Sya bilang terus buka pintu untk dia.
‘Wah ur house so mall.’ Kurang asam punya Lonad. Biarlah bah, yg pntg ada tmpt tdr. Pdahal dia pnya bilik sewa juga tp dia d master room a.k.a diva room. Menembirang seja ni Diva anaconda.
‘U mau minum ka?’ Harap2 Lonad jawap x. sebab x apa2 gia dlm fridge sya. Saja mau kasi kana dia.
‘A glass of water please!’ Dia kasi sisip kunun rmbt pndk dia d tlga. Sya tahan2 seja ketawa. Nasib dia mau air ja. Sya p tuang ja air mineral dlm gelas kaca transparent.
‘Nah Puan Diva.’ Sya kasi ambil ja. Bikin gaji dia kasi lawa2 sya ni mlm.
‘So, r u ready?’ Lonad minum separuh then dia letak tu gelas d tepi.
‘Yes!’ Sya cekak pinggang smbl silang kaki. Issabella in action. Mcm mau terjatuh ja sya buat pose ni bah.  Lonad ketawa sdh. Silaka!
‘Bah sini..’ Sya tingu dia buka make up box dia. God! Punya bnyak barang yg sya xtau nama other than brush, eye shadow, mascara, blusher, lipticks bla bla bla.. I feel like I am inside SEPHORA shop right now!

‘Kijap, sya pakai dress Fifty Shades of Peach dlu.’ Capat2 sya p pakai dress hadiah dri Mr Liam. Nanti comot lg kalau bermake up dlu. Sdh juga sya cuci balik, sebab sya p buang sana tong sampah kan kamarin2 dlu. Palan2 sya keluar sya kasi kmbg2 tu dress dpn Lonad. Nasib dia suka lelaki hahaha
‘Wow! Lawa oh Bell. Can I try too?’ Obviously no Lonad!
‘Cannot!’ Sya bilang.
‘Kedekut!’ Tu ja jwpn dia bila sya xmau kasi atau ckp yg dia mau.

Sya nmpk Lonad kasi keluar tu foundation. Ya I know tat, basic make up. Tp mcm sya mau lari ja. I don’t think my skin like it.

‘Kenapa kau buat mimik muka bgtu?’ Lonad tanya sya. Dia p picit skit letak d ats tpk tgn dia.
‘I don’t think I need that!’ Sya p jauh2 dr Lonad.
‘Eeee budu kau Bell. This is a magic foundation which is will turn u to a beauty and not the beast!’ Smpt lg dia main2.
‘But..’ Sdh dia p dkt sya. Nose! My nose, dluan dia p tempek.
‘Diam2 kalau mau cantik. Zip up ur mouth bfore sya kasi mkn kucing tu koruk kau sana mija.’ Issshh! Apa pla kaitan makeup sya sama Loca & Lola? Budu oh c Lonad! Cubalah dia buat, sya p buang tu make up box dia sana swimming pool. I know he cant swim! Kalau rendam dlm kulam c Loca & Lola xmuat pla.

Sya tutup2 mata ja. I just obey all Lonad instructions. Tingu sana siring, kiri, kanan, ats, bwh semua sya buat. Mcm sya buat senaman muka pla ni. I feel my face is heavy! Jarang2 kan kana MUA. Paling2 kalau sya make up pn natural seja mcm c Eva (Strong Heart)slu buat. I am not allowed to look in the mirror bfore we r done. I wonder how do I look alike? Jgn mcm mak lampir sdh.

‘Sudahkah Lonad?’ Panat sdh muka sya rasa.
‘Jangan mengada2. Tgn sya pla ni yg buat kerja, bkn kau.’ Aikkk jgn bilang dia menyesal. Maka dia sdri yg volunteer beria2 kasi jd sya Cinderella entah apa2.
‘Eeee yala.’ Sya diam2 sdh balik.
‘Rilek ja u Bell. I will make u the most prettier lady tonight.’ Balik2 sdh sya dgr tu.

Sya terkedip2 mata lg masa Lonad pasang tu fake lashes. Punya berat mata sya rasa. Apa baini? Hahaha
‘Bell! Don’t blink ur eyes too much.’ Lengan sya kana pukul. Pedih juala. Sialaka punya Lonada. Sya gusuk2 lengan sya. Susah juga ni mau jd lawa. Now I believe, beautiful is pain.

I think this is the last part. Sya nmpk Lonad ambil lipstick. Kaler pink rose yg terang skit jd contrast juga dgn dress sya.

‘Your make up is done. So we need to do ur hair now..’ Lonad pigang dagu sya. Curi2 sya raba2 mo cri tu cermin.
‘Not yet!’ Kana pukul lg tgn sya. Tus sya letak balik tgn sya d perut sya. Kedapatan! Mcm tu kucing bah sya mau mengendap ikan.

‘Cant we just let my hair untie like tis?’ Sya pigang hujung rmbt sya. Sya tarik muncung.
‘No! We do the simple one la, jst make it half up half down. Half up tu kita braid, the rest half down we make it loose perm yg hujung rmbt u seja.’ Whatever! Sya kasi kebenaran ja dia buat rmbt sya bgtu. I think its romantic.

Sya tingu ja Lonad kasi keluar lg hair curler wand dri beg dia. Cepat juga tgn dia kasi braid half up sya rmbt. Dia kasi juntai2 sikit tu anak2 rmbt sya d tepi tlnga sya. Braid yg Lonad buat tu dri tepi kedua2 kpla sya then bertemu dtgh2. Then tu lebihan dia kasi hurai d bwh ja. Sikit2 dia kasi curl hujung2 rmbt sya yg kana tggl d bwh.

‘Done!’ Dia off tu soket.
‘So can I take a look now?’ Sya sdri nervous bah tingu muka sdri. I feel like I am in make over challenge.
‘Kijap.’ Excited btl tu muka c Lonad. Dia ambil tu cermin. Dia pigang membelakang sya. Apalgi magic dia ni?
‘Mirror3 in the world, show me who is the most prettier?’ Terlepas ketawa sya.
‘Oh no, its me!’ Dia bilang smbl tingu tu cermin. Pleaselah Lonad! Stop it..
‘Jeng3..’ Tiba2 pla dia kasi dpn tu cermin d muka sya. I was like wow! Betul kaini sya?
‘I tell u kan, I will make u the most beautiful lady tonight!’
‘Thank u Lonad.’ Terharu sya. Mau berkaca2 sdh mata sya.
‘No! No! No! No tears Bell..’ Lonad  pigang bahu sya.
‘Oh ok, ok..’ Sya bckp dlm ketawa sdh. Sya tingu ats mo thn tu air mata sya mo keluar.

Make up is really a real magic. Lonad is right, I feel like I am the most beautiful tonight. Perasaan btl sya lawa oh kan. Balik2 sya senyum tgk muka sdri dpn cermin. Lama juga kami bermake up ni. Almost 7 pm. Capat2 sya ambil heel sya. The time is come! And Lonad will give me a ride sebab one way juga tmpt kmi mau pg.

‘Lonad, I am nervous..’ Sya bilang smbl letak2 tu paper beg yg berisi hadiah yg sdh siap balut d back seat.
‘Malar juga kau nervous ni. Rilek ja. Mr Liam will love it.’ I know he will.
‘Yala..’ Sya locked seat belt.
‘Duduk tu bgs2 nti rosak tu rmbt.’ Deiii adakah ku kisah bilang tu hati sya tp nti sya kana tamparan wanita Lonad lagi sandi.
‘Yala bah.’ Sya tingu dpn ja. Mcm robot. Xbuli kasi sandar tu kpla. Strict btl MUA sya ni.

15 minutes drive sampai sdh kmi d perkarangan rumah Mr Liam. Woah bnyk LED light kana pasang d bunga2 dkt luar rumah Mr Liam. Sya dgr sdh sayup2 suara2 org bckp. Mst ramai sdh yg sampai ni. Takkan dia panggil satu Malaysia.

‘Bah..keluarlah.aii nti sya lmbt.’ Lonad unlocked pintu sdh dri td.
‘Marilah bah Lonad. Kau hntr sya dlu sana kijap..’ Sya pigang lengan c Lonad.
‘I want to but I cant Bell. P la cpt. I have to go.’ Sya lps tgn dia, dia p tulung ambil paper beg yg sya smpn d blkg td.
‘Yala. Drive kfully, tq ah..’ Sya keluar then sya lambai2 dia.
‘U’re welcome Bell. Good luck!’ Lonad kasi naik thumbs up smbl kenyit mata. Sya senyum n angguk2 ja.

Sya babai2 dia ja smpi dia hilang dri pndgn sya. Palan2 sya jalan. Sya nmpk ada dua org berdiri d balkoni d atas smbl berckp2. Dua2 dorg pigang tu gelas wine. Berketawa2 lg dorang. They look so close. I think I know the girl. Sarra. Yg lelaki membelakang. Sya xnmpk muka. Menyibuk juga sya kan, dari siring2 mcm sya knl tu paras rupa tu lelaki. He wear black tshirt, dia lipat smpi siku tu sleeve. Dorang mcm mau tingu bwh arah tmpt sya. Cpt2 sya tapuk sana pokok bunga. Tmpt sya bdri xberapa trg. Kana byg2 pokok. Sya intai2 lg, sempat lg sya jd perisik mlm2 bgni. Sya nmpk jelas sdh tu muka tu lelaki. NO!!!

Why he is here too? Terus ingatan sya balik lg dlu masa sya first time jumpa Sarra.
‘I have a date with Don.’ Don! Exactly it was Don! Is he the same Don I knew? I think so! Now I know….

‘Bella..’ Bahu sya kana pigang dari belakang. Terkejut sya smpi mata sya terpejam sikijap. Terjatuh tu paper bag yg sya pigang. Siapa?

DestinyWhere stories live. Discover now