GSIMA-18

6K 286 3
                                    

Kami sampai di rumah ibu . Hm rindu pulak kat ibu . Padahal baru seminggu lebih tak jumpa hehehe .

Ariel mengetuk pintu sambil member salam .

"Waalaikumsalam.." sahut ibu dari dalam .

Pintu dibuka ,

"Eh Ariel dengan Elya .. haa masuk masuk ." Pelawa ibu dengan senyuman manis dia .

"Sape bu ?" Haa tu dia . Adik lelaki aku . Khai ..

"Ni haa Elya dengan Ariel .." jawab ibu dengan senyuman manis dia .

Kami duduk di sofa ,

"Lah ingatkan tak nak balik dah .." Perli Khai ..

"Aku tumbuk muka kau kang . " Aku menjeling dia .

Khai mencebik .

"Haa Ariel , Elya ni mesti ganas kan ? Tidur mesti lasak kan ?" Tersengih-sengih Ariel bila ditanya begitu .

"Ish kamu ni Khai .. Asal jumpa je gaduh je korang ni ." Kata ibu mengeluh .

"Dia ni ha bu . " aku menjelir lidah pada dia .

Dia menjeling aku dan sambung tengok tv .

"Ariel Elya Khai jom makan . Ni ibu dah siap masak ni ." Panggil ibu dari dapur .

Kami terus melangkah ke dapur macam lipas kudung dah . Berebut-rebut ! Aku dengan Khai siap tolak-tolak lagi nak sampai awal punya pasal . Hm Ariel hanya mampu menggelengkan kepala melihat bini dia yang childish dan comel ni . Heee

"Ya Allah korang ni .. Ingatkan lama tak jumpa makin elok , rupanya makin teruk .." ibu mengeluh sambil menggeleng .

Aku dengan Khai dah tersenyum sumbing dah kena bebel dengan ibu .

"Tula ibu . Elya ni perangai memang macam budak-budak ke ibu ?" Perli Ariel selamba sambil memandang aku sekilas .

Aku terus pijak kaki dia ! Ha rasakan !
Terjengket-jengket dia menahan sakit . Hahaha .

Semua disitu menggeleng kan kepala melihat teletah aku . Eh baru aku perasan , ayah mana ?

"Ibu Ayah mana ?" Tanya aku setelah duduk di meja bersama mereka .

Baru je ibu nak jawab tiba-tiba pintu utama diketuk dan dibuka .

"Asalammualaikumm.." maka terpangpanglah wajah ayah yang kepenatan di kedai dia harini .

"Waalaikumsalam ." Jawab kami serentak seraya aku dan Ariel terus menyalam tangan ayah .

"Eh Elya dengan Ariel pun ada .." Ayah mengusap kepala aku .

Aku hanya tersenyum .

Kami makan sambil berborak-borak ,

"Kakak bila nak bagi Khai anak buah ?" Selamba Khai tanya .

Terus tersedak aku ! Ariel ni boleh rilek je .

Aku menjeling Khai dengan  sangat tajam , dia boleh selamba makan je . Hm biadap punya adik

"Ish Khai .. Kakak ni kan sekolah lagi .." Kata ibu ,

Khai mencebik .

"Ibu , lusa Elya dengan Ariel balik kampung Ariel .." Ujar aku dengan lembut .

"Ohh bagus lah macam tu . " sampuk ayah .

"Ibu izinkan ke ?" Tanya aku ragu-ragu .

"Eh apa pulak tak izinkan .. Kan kampung Ariel . Seorang isteri kena ikut suami dia tau .." Kata ibu dengan lembut .

Erk abis kalau Ariel pergi tandas aku pun kena ikut ke ?

"Hehe okay ibu .."

Kami sambung makan dengan senyap .

Aku dengan ibu duduk berdua di ruang tamu , Ariel Khai dengan ayah pula kat luar berbual .

"Elya rindu lah kat ibu .. " aku memeluk bahu ibu ..

"Ibu pun rindu jugak dengan Elya ." Ibu tersenyum manis .

"Kalau Elya nak tinggal sini boleh ?" Aku memberikan ibu senyuman yang mampu buat semua lelaki cair ! Hehe .

"Ish kamu ni .. Alah nanti kalau ada masa ibu datang lah melawat korang ." Jawab ibu sambil mencuit lengan aku .

"Alah .. hm yelah ." Aku acah-acah sedih . Hehe .

"Elya , Elya kena kuat tau . Walau apapun yang jadi Elya kena kuat ya ?" Tiba-tiba ibu cakap macam tu . Kenapa ?

"Kenapa ibu cakap macam tu ?" Perlahan suara ku .

"Takde apa lah . Elya mesti kuat ya ? Janji dengan ibu ?" Sekali lagi ibu berkata sambil tersenyum . Senyuman yang tersirat seribu satu makna .

"Ermm okay ibu .. "

___________________________
Tengku Ariel pov

Aku duduk di ruang tamu sambil tengok tv . Sebenarnya tv yang tengok aku tengah termenung ni . Kenapa ayah tak bagitahu Elya ? Elya patut tahu . Tapi kesian pula kat Elya kalau dia tahu . Dia paling rapat dengan ayah dia . Hmm ...

"Menungkan apa tu ? Girlfriend ?" Tiba-tiba Elya duduk disebelah aku .

"Haah teringat kat Shera ." Selamba aku jawab .

Apa ? Dulu memang lah aku minat jugak kat Shera tu . Ye la dia lawa , muka macam korea sikit .

"Eleh kau . " Elya mencapai remote tv dan tukar siaran lain .

Aku biarkan jelah .

"Baju semua dah kemas ? Lusa nak gerak dah ." Tanya aku sambil memandang dia .

"Ohh dah .. Ezwan ikut sekali kan ?" Tanya Elya dengan kening terangkat-angkat .

Haih ! Aku benci betul dengar nama tu .

"Kau jangan sebut nama dia !" Kuat suara aku . Aku terus naik ke atas .

Pantang betul kalau orang mention budak yang aku benci ni . Malah dia yang hancurkan hidup aku ! Fitnah aku . Semua pun percaya kat dia . Yelah konon dia tu baik sangat . Konon lah !

Aku menghempas pintu bilik . Apa lagi ? Main Xbox lah ! Kalau tengah marah aku akan main game . Lebih menenangkan .

Elya masuk dalam bilik .

"Ariel .." panggil dia perlaha dari atas katil .

"Apa?" Mendatar suara aku .

"Tadi mama call , dia cakap esok lepas balik dari sekolah terus gerak kampung ." Kata Elya .

"So ? Suka lah dapat jumpa mamat tu ? Sukalah dapat borak dengan dia ?" Perli aku sambil mata masih fokus pada game .

"Haah . Suka sangat !" Sindir dia kembali dan terus keluar .

Haih . Sabar jelah dengan kau ni Elya . Tunggu kau malam pertama nanti , tak ada belas kasihan bagimu . Aku tersenyum sinis . Hehehehe .

__________________________

Elya pov

Haha suka pulak aku usik Ariel macam tu . Dia marah ? Kesah apa . Hehehe .

Kalau jeles tu cakap jelah . Kenapa perlu berdalih ? Sebenarnya aku pun tak berapa suka dengan Ezwan tu . Dia tu macam , er scary lah .

Yelah dari pandangan mata dia tu . Fuh takut aku . Tengok aku macam nak terkam je . Sekali aku jolok mata dia tahu lah .

Tiba-tiba aku teringat balik kata-kata ibu tadi . Kenapa ibu cakap macam tu ? Macam ada sesuatu yang tak kena je . Aku tengok ibu sihat walafiat je . Cuma ayah lah batuk-batuk sikit .

••••••••••

Done for this chapt ! Sorry sebab lama tak update . Banyak open house org jemput tu yang tak berkesempatan tu hehe . Btw teruskan vote dan commet ! Comment lah positiv supaya author rajin cari ilham ! Heheh .

Gengster sekolah tu milik aku Where stories live. Discover now