Bab 1 : Tunang?!

53.7K 669 9
                                    

"Sayaanggg.. Kita dah lama kenal kat alam maya (Facebook/Insta/Wechat/Whatspp) ni. Tapi tak pernah pon jumpa. Saya teringin nak tgok sayang dpan dpan. Pliss baby, saya nak jumpa sayang saya ni depan depan. Awak tahu kan saya sayang awak macam mana. Saya janji tak buat benda tak elok kat awak. Saya hormat awak, sayang.." mesej dari Izz aku biarkan.  Aku pegang dada. Fuhhh.. Berdebarnyaaa baca ayat dia ni. Aku nak buat macam mana ni. Aku mana pernahhh jumpa dia. Huuarrr mommyy! Isya takut..

      Isya dah berguling-guling atas katil sambil peluk teddy besar dia. Kalau nak tahu, teddy dia tu je penuh separuh katil. Punyalah bapak besar lebih besar dari si Isya yang kecil molek je ni. Memang kalau teddy tu tindih Isya, tenggelam budak kecik tu. Walaupun umur dah 21 tahun,  still perangai budak budak tak cukup umur dia tu. Asik kelek teddy dia je pergi mana-mana kat dalam rumah tu.

"ermm teddyyy,  apa aku nak jawab ni. Sungguh aku takottt giler nak jumpa pakcik ni. Dah lah dia handsome sgt. Takot aku terkam dia je kang. Huhuhuhuu" Isya dah merepek dengan teddy yang berada dalam pelukan dia tu. Okey nak turunlah.. Nak cakap ngan mommy ngan daddy. Nak mintak pendapat.

Hmm,  kalau nak tahu Isya ni anak manja daddy and mommy dia.  Maklumlah anak bongsu. Isya ni ada 3 orang adik beradik je. 2 orang abang and dia sorang je girl.  Huhuuu sedih sebab masa kecil Isya selalu merungut takde kawan nak main masak masak,  main makeup-makeup macam kawan kawan dia yang lain. Tapi yang bestnya, Isya rasa macam princess sebab abang-abang Isya sayang gila kat Isya. Jaga dia macam diorg tu bodyguard Isya je. Tapi kadang-kadang Isya menyampah juga sebab abang-abang dia ni over protective sangat smpai dia rimas.

Okey jauh sangat melalut ni. Hehehe..

"Mommm.. Daddd.." Isya berlari turun kebawah sambil menjerit macam orang gila. Dengan baju tidur hello kitty besar paras bawah lutut dia. Dengan reben pink atas kepala. Dengan tangan peluk teddy yang bapak besar tu lagi.  Ishhh... Isya,  Isya...  Perangai tak pernah nak matured sikit.

"Yes, darling... Kenapa terjerit-jerit terpekik terlolong ni Isya oii. Serupa kak ponti dah mommy tgok. Cuba elok sikit perangai.. Isya tu anak dara.. Nnt takde orang datang masok meminang baru tau"

Isya muncungkan bibir nya. Jari jemari nya dipaut perlahan pada jemari mommy nya. Kepalanya disandarkan pada bahu mommy.

"Mommyyy.."
"Hmm?? "
"Isya nak bagitahu something ni. Its so important. Ni melibatkan antara hidup dan mati ni" kata Isya bersungguh-sungguh.
"Apa dia? Cakaplahh.. Daddy ngan mommy dgar."
"Ermmmmm... Errr.. Hmmmm.."
"Aikkk sejak bila pulak Isya gagap ni? Ada boyfriend ajak jumpa ke? " mommy dah angkat-angkat kening bergurau dengan puterinya itu.
"Ehhh, how can you know??  Isya tak abis cakap lagi"
"Hehehee mommy tau lah. Sebabb.. Mommy dah setuju"
"Yeahh, daddy pon sama"

Isya dah kerut dahi. Apa benda yang setuju ni?  Aku tak sempat cakap lagi dah setuju. Dah kenapa mom and dad ni?  Isya buat muka keliru. Mata nya terkebil-kebil memandang wajah mommy and daddy dia.

"Kami setuju Isya nak jumpa tunang Isya tu. Pergilah berkenalan dengan dia. Dia baik orangnya." daddy dah usap usap kepala Isya. Memujuk dalam lembut. Dia tahu bukan mudah anaknya ini nak menerima perkhabaran baru ini.

"Noo... Waitt waittt.. Isya don't have any "tunang" okay.  Isya still single. Apa yang mom and daddy cakap ni?  Pleasee jangan buat Isya tertanya tanya mcm ni. Apa yang dah jadi ni?"

"Yes baby.. Isya dah ada tunang and your tunang is Tengku Izz Fiqri bin Tengku Izzad" perlahan-lahan mommy cuba untuk meraih tangan anak gadisnya.

"Mommyyy.. Why so suddenly happen this to me?" Isya dah merengek smbil hentak hentak kaki. Hailah Isyaa.. Comel nya perangai.

"Isyaaa.. "panggil daddy.

"Mmmm?? " bibir dicebik-cebik. Nak nangiss.. Huuarrr aku dah tunang! Aku pon tak tau lah yang aku kenal "Izz Fiqri" tu memang wujud ke tak dlm dunia ni. Memanglah dari profile picture dia hensem nak mati but orang sekarang ramai guna fake acc. Buatnya tunang aku nanti tua kerepot macam mana? Takde gigi.. perut boroi macam atok dah cucu 17 belas...fuhhh ngeri bhai. Macam mana aku nak menghadap muka dia 24/7 nanti. Huuuarrr tak suka tak sukaaa!!!!

"Esok Isya pergi jumpa je tunang Isya tu. Dia dah minta izin kat daddy petang tadi sbb dia nak bawak Isya beli hantaran kahwin. So, ikut plan dia next month will be your wedding, honey. He said dia tak boleh nak tunggu lagi. Dia tak sanggup nak jauh dari Isya. Dia nak 24 jam je ngan Isya. Isya pergi ye esok?  Pleasee, dengar cakap daddy. Daddy tahu dia baik. Daddy and mommy dah pernah jumpa dia. I'm very sure that he is the right person for you. He is your destiny. Alright dear? " pujuk daddy panjang lebar sambil mengusap manja rambut Isya yang lurus panjang sehingga paras pinggang itu.

"Ermm..okay daddy. Kalau macam tu Isya ikut je apa yang daddy ngan mommy cakap. Isya sayang daddy and mommy. Isya naik dulu lah. Nak bagitahu kat 'encik tunang' Isya tu yang Isya setuju nak keluar esok."balas Isya lemah lalu naik ke biliknya dengan langkah longlai.

Aku harap sangat encik tunang aku memang betul betul handsome macam prince charming yang aku idam idamkan selama ni. Aku yakin daddy ngan mommy mesti akan pilih yang terbaik untuk baby girl diorg ni. Harap semuanya dipermudahkan esok. Aminnn..

#maaflah sis lambat nak update sbb skrg busy sikit.
#hope korang suka cerita ni,  yelah sis memang pernah menulis cerita kat wattpad tapi dah lama. Skrg bila nak mula balik jadi kekok pulak. Huhuhuu.. Support sis okay.
#sayangkorangketatketat
#muahhh😘💕

You're Mine! Sweetie (✔)Where stories live. Discover now