Episode 14

43 2 0
                                    

Dua hari sebelum perpisahan.

"Beb. Kau dah siap preparation party tu tak? "Tanya Lily kepada Qaisara yang sedang duduk sambil memakan spageti yang dibeli di Cafeteria.

"Dah.. Aku dah comfirm dengan Airiel. Katanya buat kat rumah Hazim nanti. "Balas Qaisara sambil memandang Lily.

"Weh.. Jangan lupa tau, malam ni. Pukul 9.00 malam. Datang rumah Hazim. Nanti aku share location dekat 'Angels'"kata Lily kepada kawan kawannya.

"Cun"jawab Flora dan Iana. Semua merangka apa yang mereka perlu pakai semasa pergi kesana.

"Sebelum tu, tema kita ialah Prom ye. Kena pakai macam Prom ye sayang"kata Qaisara. Habis hancus pakaian yang mereka sudah rangka dalam kepala. Flora baru merancang mahu memakai Gaun separas lutut yang berbunga di atasnya, Lily pula merancang mahu memakai seluar pallazo dan baju yang baru mamanya beli di Milan semasa cuti manakala Iana sudah merangka mahu memakai seperti orang Hipster.

Hancur hancur aku.

Skip

Iana melihat dirinya di cermin. Dia kelihatan seperti seorang puteri yang sedang menunggu puteranya datang mengambilnya. Iana hanya memakai Black White Dress dipadankan dengan shawl hitam yang dililit di lehernya serta heels hitam setinggi 3 inch.

Dia menyolekkan dengan solekan dark makeup. Iana mengambil beg LV yang dibelinya di JPO hari itu dan dia segera memasukkan kunci kereta, telefonnya dan purse kedalam beg tersebut. Dia mengambil pula kunci kereta yang ada di atas meja. Kunci kereta Lamborghini Venero miliknya.

Iana berjalan keluar dari bilik mewahnya dan bergerak turun ke bawah. Apabila sampai ditingkat bawah, semua yang melihatnya bagai terpaku. Icha, Encik Akaashi, Tengku Lydia dan Ian memandang Iana dengan pandangan yang sungguh tidak percaya.

"Anak mama kan ni? "Tanya Tengku Lydia dan berjalan dekat ke arah Iana yang bagai terpaku kakinya ditangga terakhir itu. Iana membalasnya dengan anggukkan.

"Woww.. My daughter. Always beautiful. Come. Jom papa bawak Ia keluar. "Kata Encik Akaashi kepada anaknya.

"Nak ikut juga"kata Icha dan Ian kepada papanya. Mereka juga bergerak keluar bersama mamanya.

"So.. Jaga diri kat sana ye. Sila jaga nama baik Tengku dan Akaashi faham? "Tanya Encik Akaashi kepada anak perempuannya yang sudah meningkat remaja.

"Arraso"kata Iana sambil memegang tangan Encik Akaashi dan mengusapnya lembut. Iana berjalan menuju ke mamanya untuk bersalam.
"Pa.. Ma. Ia gerak dulu tau"kata Iana kepada keluarganya yang seaakan tidak mahu dia pergi kesana. Mereka hanya membalasnya dengan anggukan. Iana masuk ke tempat memandu kereta Lamborghini itu. Iana melambai kearah mereka dan mula bergerak ke rumah Hazim.

Skip

Di Rumah Hazim

Iana melihat ke arah rumah yang cantik tersergam dengan lampu. Aku kawan dengan anak raja ke? Besar gila rumah budak ni, tanya hati Iana setelah melihat rumah Hazim. Dia bagai terpukau dengan kecantikan rumah itu dan kakinya bagai terpaku seperti tidak mahu menganjak dari situ.

Iana melihat alamat yang diberikan kepadanya. Lagi sekali dia melihatnya dan memastikannya dia tidak salah tempat. Lagi sekali. Hingga kali ke 15 dia berhenti. Memang pasti ini rumah Hazim, kata hati Iana.

Iana mula mengorakkan langkahnya menuju ke hadapan pintu rumah Hazim yang dia masih tidak lepas melihatnya. Itu belum dalamnya lagi. Kalau tak, mahu pengsan Iana melihat rumah Hazim ni.

Ting tong...

Iana menekan loceng yang ada ditepi pintu itu. Krekk. Bunyi pintu terbuka seperti dalam cerita hantu(Auther takut).

"Ye. Ada apa ya? "Tanya seorang perempuan tua dengan lembut sekali. Iana membalas senyuman yang diberikan oleh perempuan tua itu. Ini mesti orang gaijinya, kata hati Iana.

"Ohh.. Saya cari Hazim"kata Iana kepada perempuan tersebut. Dia seaakan tersedar dari lamunannya.

"Oh. Cari Tuan Hazim ya. Mari masuk"kata perempuan tersebut kepada Iana. Iana berjalan mengikuti perempuan tersebut.

Wow. Hanya itu sahaja yang mampu Iana katakan. Cantiknya rumah Hazim ni. Dia lihat gambar bingkai yang ada di dinding rumah itu. Memang sah aku kawan dengan anak raja. Kaya 10 keturunan tak habis.,kata Iana dalam hati.

"Oh lupa nak kenalkan diri. Mak cik ni panggil Mak Fatih. Mak cik yang jaga rumah ini. "Kata perempuan itu kepada Iana yang masih melilaukan matanya melihat barang yang ada disitu.

"Mak Fatihh. Oh Mak Fatihh. "Panggil seseorang yang amat Iana kenali suaranya. Tuan rumah sudah sampai.

"Disini Hazim"kata Mak Fatih kepada Hazim. Hazim mula mendekati Mak Fatih dan seorang perempuan yang dia kenal atau dia tak kenal.

Hazim sampai ketempat yang dimana Mak Fatih dan perempuan tersebut berdiri. Dia memandang silih berganti muka Mak Fatih dengan perempuan itu.

"Ini. Hazim. Ada cewek cantik. Mari cari kamu. Katanya kawan Hazim"kata Mak Fatih kepada Hazim.

"Syafryna? Syafryna right? "Tanya Hazim kepada perempuan itu selepas Mak Fatih meminta untuk ke dapur untuk menyiap makan malam.

"Aik.. Takkan tak kenal kot"kata Qaisara yang tiba tiba muncul dari belakang Hazim.  Dia menepuk bahu Hazim.

"Syafryna kan? "

"Tak. Inilah Iana Aeka. Gadis yang menjadi pujaan hati IS dan dialah Syafryna "kata Qaisara sambil menahan ketawanya melihat muka tak boleh blah Hazim.

"Iana? "Tanya Hazim. Dia bagai terpaku dan terpukau melihat kecantikan Iana. Iana hanya mampu tunduk dan mengangguk kerana malu melihat Hazim memandangnya tak lepas. (Dah macam nak jaga isteri dah aku tengok)

"Woi.. Dahlah buat sesi pandang berpandangan tu. Jom. "Jerit Afiq yang berada di ruang tamu. Hazim bagai tersedar dan dia terus menarrik Iana untuk jalan bersama sama dengannya.

Hazim memakai kemeja putih dengan kot hitam dipadankan dengan tali leher hitam dan Iana pula dengan Black White Dress dan dipadankan dengan shawl hitam dilehernya. Mereka bagai pinang dibelah dua. Eh tak. Bagai pinang dibelah kapak.

"Hi,Couple of the Year. "Kata Flora yang sedang mengatur langkah untuk mengambil air manakala semua yang disitu bagai terpaku melihat padanan Iana dan Hazim.

"Korang memang rancang nak pakai Black White eh? "Tanya Fikry dengan dahi yang berkerut. Iana dan Hazim mengeleng tanda 'tak'.

"Hai, everybody. Welcome to my house"kata seseorang perempuan yang beriringan dengan seorang lelaki. Mesti mak ayah Hazim ni,bisik hati semua kecuali Hazim.

"Mommy.."kata Hazim lalu mendekati perempuan tersebut. Setelah sampai, dia memeluk tangan perempuan itu.

"Oh. Lupa nak kenalkan. Angels, Prince. Ni mom aku. Tengku Diana. And this is my father, Tengku Haziq. "Kata Hazim kepada semua rakan rakannya. Angels mendekati Tengku Diana untuk bersalam manakala Prince mendekati Tengku Haziq untuk berkenalan rapat dengan ayah kawan baik mereka.

Hazim bergerak ke tempat Tengku Diana dan Angels.

"Mom. This Lily, Flora, Iana and Qaisara. They are from group Angels like I say to you last week. "Kata Hazim kepada Tengku Diana.

"Hai, Tengku. How are you? "Sapa Flora kepada Tengku Diana. Sungguh dia kekok untuk memanggil Tengku Diana dengan panggilan Tengku atau Aunty.

"Apa Tengku Tengku? Panggil Aunty je"marah Tengku Diana.

"Mom. In this party, we have our own parther. Let me tell you. Lily with Afiq. Flora with Fikry. Qaisara with Airiel and me... You know"kata Hazim kepada ibunya.

"It must be Iana. Right? "Kata Tengku Diana. Yang lain mengangguk tanda setuju.

"Betul tu aunty. Couple of the Year ni"tambah Flora sambil tersenyum. Dulu kau sakat aku, sekarang kau pula kena, kata hati Flora. Ketawa mereka mula bergema.

TO BE CONTINUE

Our Moment:Full Of Episode✔Where stories live. Discover now