"Your wife having an accident "kata lelaki itu. Hazim terdiam dan terpaku. Tanpa dia sedar dia mengalirkan air mata.
"Hello, sir? "Tanya lelaki tadi. Hazim tersedar. Dia mengelap air matanya tadi. Prince dan The Witches asyik melihat Hazim. Mahu tahu apa yang terjadi.
"Oh. Sorry. Where is my wife? "Tanya Hazim kepada lelaki yang didalam talian.
"She is at Hospital Harz. "Kata lelaki tersebut.
"Okey. Thank you for inform to me. Thank you, sir"kata Hazim
"My pleasure"kata lelaki tersebut dan terus meletakkan handphone.
"Weh.. Kenapa? "Tanya Airiel.
"Husband? Wife? What do you mean? "Tanya Flora.
"Weh.. Jawablah. Kenapa ni? "Tanya Fikry.
"Nanti aku explain kat korang. Buat masa sekarang. Jom ikut aku. Prince naik kereta aku. The Witches naik kereta Flora. Flora. Follow me"kata Hazim. Mereka bergegas gegas bangun dan berlari menuju ke tempat letak kereta. Prince naik kereta Hazim. The Witches naik kereta Flora.
"Hello, Uncle. Boleh tak kasi kami pelepasan untuk keluar dari sekolah? "Tanya Qaisara kepada Tuan Shah. Qaisara menelefon Tuan Shah untuk meminta izin keluar dari sekolah."Okey, Sir. Thank you"kata Qaisara. Kereta Hazim mula bergerak dan diikuti dengan kereta Flora. Semua masih terpinga pinga dan tidak tahu mereka akan ke mana.
Skip
Prince dan The Witches tengok keluar tingkap. Hospital Harz. The Witches mula mengingati peristiwa sedih tersebut. Tangisan mereka mula bergema di dalam kereta Flora. Flora juga tak ketinggalan. Melepaskan tangisnya.
Selepas meletakkan kereta di tempat letak parking. Mereka terus menuju ke Bilik Pembedahan 2. Prince dan The Witches masih terpinga pinga. Sesampainya mereka disana, Hazim terus meluru ke arah Ian. Ian memandang Hazim.
"Macam mana dengan Iana? "Kata Hazim dan dia segera duduk disebelah Ian. Hazim lihat Ian menangis.
"Kenapa ni? "Tanya Hazim dan terus memegang kedua dua bahu Ian. Ian terus menangis.
"Kak Iana dah tak ada. Kak Icha pun sama. I miss Kak Iana and Kak Icha. Abang Jimin kat Jepun sambung belajar master. Mama dengan papa pergi outstation. Tinggal Ian seorang kat rumahlah macam ni"kata Ian. Prince dan The Witches yang baru sampai mendengar bait bait kata kata Ian. The Witches seorang seorang mula rebah. Prince sempat menangkap.
"Habis siapa yang uruskan mayat Iana? "Tanya Hazim setenang yang mungkin. Dia cuba menahan perasaan.
"Ian dah bincang dengan doktor dan papa mama. Arwah Kak Iana akan dihantar ke Jepun untuk dikebumikan disana. And lepas tu, Ian takkan sekolah kat sana lagi. Papa, mama dan Ian akan pindah Jepun terus. "Kata Ian.
"Habis company Sakura Group? "Tanya Hazim.
"Company tu, akan ada orang jaga. Papa hanya memerhati dari jauh sahaja."kata Ian.
"Bang. Ini Kak Iana ada tulis untuk abang. Ni untuk Kak Qai dengan kawan kawan. Dan ni untuk Abang Airiel dan kawan kawan abang"kata Ian dan terus memberikan surat tersebut kepada Hazim, Qaisara dan Airiel. Mereka mengambilnya.
Qaisara mula membacanya.
Kepada Qaisara, Lily dan Flora,
Hai, guys. Sukanya aku bila korang baca surat aku ni. Aku cuma nak cakap kat korang yang aku sayang sangat sangat dengan korang. Sampaikan nak tinggalkan korang pun tak sanggup. Dari Form 1 lagi kita berkawan dan sekarang kita dah Form 5. Aku asalnya ambil SPM tetapi disebabkan apa yang berlaku, aku tak boleh ambil. Sedihnya aku. Aku nak sangat muka korang bertiga senyum lepas keluar dewan periksa. Aku harap sangat.. Tetapi ia terkubur. Aku cuma nak ingatkan korang, jangan nangis atas pemergian aku, jangan pernah putus asa untuk berjaya. Aku akan selalu ada untuk korang. Ni ada 3 gelang tangan untuk korang. Sebagai tanda persahabatan kita selama 4 atau 5 tahun ni. Aku akan selalu ada bersama korang. Selamanya..
Qaisara, Lily dan Flora mula menangis. Sedih hati mereka melihat surat Iana. Sekali lagi tangisan mereka mula bergema. Prince ingin tahu apa yang ada dalam surat tersebut tetapi mereka juga menerima surat yang sama.
Kepada Airiel, Afiq dan Fikry,
Hai, korang. Aku tengok korang tak nangis pun. Sedihnya aku kalau macam ni. Korang tak nangis pun. Aku tahu sebab apa. Sebab nak cover macho kan.. Hahahahahha. Aku cuma nak pesan kat korang yang tolong jagakan Angel dan tolong jagakan Hazim. Aku minta sangat sangat. Aku kalau boleh nak tengok korang tersenyum dengan Angel. Setiap sorang ada pasangan. Airiel dengan Qaisara. Afiq dengan Lily dan Flora dengan Fikry. Aku nak sangat tengok. Aku kasi tips macam mana nak pikat diorang. Aku ada tanya diorang haritu. Qaisara minta seorang lelaki yang misteri tapi setia dan handsome. Airiel. Kalau kau rasa kau handsome silalah pikat dia. Afiq. Lily sukakan lelaki yang suka bagi dia bunga. Lagi lagi bunga Rose Putih. Afiq.. Kalau kau rasa kau sukakan Lily, bagilah dia Rose Putih hari hari sampaikan bilik dia yang putih tu penuh dengan Rose Putih kau tu. Fikry.. Janji dengan aku yang kau akan jaga Flora sampai bila bila. Tapi kalau tak ada jodoh, jangan cakap ini salah aku. Ini ketentuan daripadanya. Aku harap korang senyum setelah membaca surat ni. Selamat tinggal...
Akhirnya. Air mata mereka mula jatuh. Setitik demi setitik. Aku akan selalu jaga Qaisara walaupun dia bencikan aku,tekad hati Airiel. Aku akan selalu pikat Lily dengan Rose Putih yang dia sukakan tu,kata hati Afiq. Iana.. Aku berjanji. Aku akan selalu ada untuk Flora tak kira susah atau senang, kata hati Fikry
Kini giliran Hazim membaca suratnya.
To My Only Husband.
I know it not your fault. Sorry because I make you sakit hati. I very sorry. I just want to say. Thank you. Because you akan selalu ada untuk I. Because you selalu ambil berat pasal I. There is another one thing to say. I Love You. I repeat. I Love You. Maybe kau tak boleh dengar dari mulut aku tetapi aku harap kau akan selalu ingat aku selalu. Walaupun hari hari kita gaduh, tetapi makin hari, makin aku sayang dengan kau. Senyuman kau. Ketawa kau. Ketampanan kau. Macho kau. Sikap protect kau tu. I love it so much. That all. I Always Love You.
Akhirnya... Hazim juga pun sama seperti kawan kawannya. Menangis tapi cukup perlahan tangisannya.
"Okeylah, abang. Tadi doktor kata yang mayat Kak Iana sedang dipindahkan ke Jepun menggunakan jet peribadi keluarga kami. Ian pun nak gerak sekarang. Pergi Jepun terus. Barang semua dah siap packing tinggal pergi sahaja"kata Ian dengan nada yang dibuat buat sayu.
"Abang abang. Kakak kakak. Ian pergi dulu eh? Assalamualaikum "kata Ian dan terus berlalu pergi. Semua yang ada disitu menjawab salam Ian tadi.
Mereka memandang figura Ian berlalu pergi. Sayunya hati mereka. Seperti melihat Iana pergi meninggalkan mereka.
TO BE CONTINUE
Sorry. Sebab buat cerita sedih.. Menangis Qis tau. Paling yang Qis suka masa Iana kata That not me. I never contact Kris. I repeat. Never. It not me. That my twin sister.
YOU ARE READING
Our Moment:Full Of Episode✔
Ficção AdolescenteJika difikirkan balik seperti satu cerita yang sangat complicated. Macam dalam drama atau novel. Ia seperti satu kehidupan milik gadis jepun kacukan Melayu korea. Tengku Iana Aeka. Sebaris nama yang cukup membuatkan seseorang rasa selesa seketika...