Bab 14

2.4K 90 1
                                    

"Isshhhh, mana pula si Kay ni ? Kata flight pukul 11.00 pagi. Ni dah nak dekat pukul 9.00 pagi dah. Kang lambat sampai sana terus tak jadi pergi."

Adam membebel sambil melihat jam tangannya.

"Hah, kamu ni kenapa Am ? Dari tadi asyik duk tengok jam je." sapa ibu kepada Adam tetapi Adam tidak dengar.

Setelah ibu melihat keadaan Adam yang seperti tidak menghiraukannya, ibu menepuk paha Adam dengan kuat.

"Oii, mak kau tercekik cicak ! Aduhh, ibu ni ! Kenapa terkejut kan Am je." kata Adam merungut.

"Aikk, ibu dah cakap dah tadi Am yang tak dengar." kata ibu sambil menjeling Adam.

"Hehehehe Am tak dengarlah. Apa ibu cakap tadi ?" tanya Am dengan wajah yang tidak bersalah.

"ibu tanya kenapa kamu duk tengok jam tu ?" tanya ibu.

"Oooo kan semalam Am ada kata yang Am nak pergi melancong ke Korea dengan kawan Am. Tapi tulah kawan Am tak datang lagi. Dia mesej semalam kata flight pukul 11.00 tapi dah pukul 9.00 dia tak sampai lagi." terang Adam sambil melihat lagi jamnya.

"Oooo" mulut ibu membentuk huruf 'O' menandakan dia faham.

Tiba-tiba terdengar satu suara yang paling dibenci Am dan ibunya.

"Auntyy !" jerit Sally dari luar rumah sambil membuka kasutnya. Kebetulan pula, pintu pagar rumah Adam terbuka untuk menunggu kedatangan Kay.

"Tudia ma. Menantu tak jadi ibu tu." kata Adam sambil melihat ibunya. Kelihatan muka ibu merah menandakan ibu sedang marah. Baik aku takyah cakap apa-apa kang ibu bertukar jadi Hulk pulak kang.

"Kau nak apa lagi ?! Tak puas kau perbodohkan aku ?! Berambus kau dari rumah aku !" jerkah ibu kepada Sally. Sally kelihatan takut.

"Aunty, Sally tak salah. Sebenarnya .." kata-kata Sally dipotong ibu. "Tak salah kau cakap ?! Aku tak kira aku nak kau berambus dari rumah aku ! Berambus !" jerkah ibu menahan sabar.

"Am, I tak salah. Sebenarnya .." Pang ! Pipi Sally dilempang Adam. "Kau cakap kau tak salah ?! Berambus kau ! Aku benci kau ! Berambus !" jerkah Adam pula sambil menenangkan ibunya.

Sally menangis teresak-esak di situ.

#Flashback#

Ibu ingin membuat surprise kepada Sally pada hari lahirnya. Dia tahu yang mummy dengan daddy Sally tiada di rumah.

Sampai sahaja di depan pintu rumah Sally, dia melihat ada sebuah kereta yang tidak diketahui pemiliknya berada di perkarangan rumah Sally. Dia tidak mengendahkan kereta tersebut. Dia terus masuk ke dalam rumah secara senyap-senyap dan terus ke bilik Sally.

Sampai di hadapan pintu bilik Sally, dia terdengar perbualan Sally dengan seorang lelaki di dalam biliknya.

xxx : Sayang, you ni hebatlah.

Sally : Oh, you baru tahu ke I ni memang hebat ?

xxx : I dah tahu lama dah. Kalau tak, mesti I tak cari you kan ?

Sally : Hihihi. Sayang you !

xxx : I pun sayang you. Oh ya, you kena kahwin dengan Adam kan ?

Sally : Yup sayang.

xxx : Nanti lepas you kahwin, kita dah tak bolehlah teruskan hubungan kita lah ? Alaaa, mesti I selalu rindukan you.

Sally : I kahwin dengan Adam tu pun sebab dia punya keluarga kaya. I goreng-goreng sikit orang tua dia terus je orang tua terima I. Lagi-lagi mama dia. Memang bodohlah keluarga Adam. Hahahahahaha

xxx : Tapi kesian Adam sebab dia dapat 'bekas' I. Hahahahahaha

Sally : Nanti lepas I kahwin dengan Adam, I akan upah orang untuk bunuh orang tua dia. Then Adam akan dapat segala harta orang tua dia. Then slowly I akan bunuh dia. Lepas semua harta jadi milik I, I akan kahwin dengan you.

xxx : Bodohnya diaorang kan ? Muahahahahaha

Ibu meluru masuk dan melihat Sally dengan seorang lelaki di atas katil tanpa seurat benang pun di badan mereka. Ibu beristigfar melihat keadaan itu. Sally dan lelaki tersebut kelihatan terkejut.

"Eh, aunty ! Buat apa sini ?" tanya Sally gagap.

"Oooo, kau nak kahwin dengan anak aku sebab nak harta ?! Dah ! Aku taknak muka kau lagi !" kata ibu sambil menuju ke pintu yang terbuka luas sedari tadi.

"Aunty, tolong maafkan Sally !" Sally meminta maaf sambil memeluk kaki mama Adam. Hanya selimut yang membaluti tubuhnya.

Ibu yang jelak melihat keadaan seperti itu terus merentap kakinya dan berjalan keluar dari tempat kotor itu. Terdengar jeritan Sally memanggil mama Adam.

#End_Flashback#

Terdengar bunyi kereta di hon di luar rumah. Adam meninjau. Rupa-rupanya, kereta Kay. Perghhh, minah ni ada kereta Mitsubishi Lancer. Adam segera mencapai beg yang berisi baju di sebelahnya dan menyalam tangan mamanya.

"Ibu, Adam pergi dulu tau. Kay dah sampai." kata Adam semasa menyalam tangan mamanya. Ibu mengangguk dan mencium dahi Adam. Adam pula mencium kedua-dua pipi dan dahi ibunya lalu melangkah ke luar rumah.

Apabila kaki Adam berada di hadapan pintu, dia berpaling dan melihat Sally yang sedang meraung di situ. "Lebih baik kau balik lah, perempuan kotor. Tak guna kau nak meraung kat situ. Lebih baik kau kahwin dengan jantan yang kau dah tidur tu. Dasar pempuan murahan." kata Adam sinis seraya langkahnya dipanjangkan ke kereta Kay.

EXO familyku ?!Where stories live. Discover now