¦2

4.7K 324 12
                                    

"PERGI!" Jerit seorang penjual lelaki sambil menolak Lyssa. Gadis Jelita itu terdorong ke belakang. Bertapa letih tubuhnya berjalan dari rumah hingga ke pekan. Dia perlukan makanan dan minuman! Tak kira apa pun!


"Pak cik saya perlukan makanan,Pak cik jangan risau saya boleh bayar!" Rayu Lyssa. Lengan Lelaki Tua Itu digoncang.

"Pergi!" Tangannya Direntap.

"Please!saya adalah duit!"Lyssa menunjukkan duit lebih Ice cream yang dibeli untuk Abangnya.

"Arghh! Dah pergi!" halau pak cik tu.

Lyssa mengeluh dan pergi ke gerai yang lain tapi nasib yang sama menimpanya.Kenapa dengan semua orang ni?!Dia lapar lah..

Lyssa mengeluh dan menghampiri kerusi berdekatan. punggung dilabuhkan. Menyesal lah pula tak bawak lari sekali dengan Ice cream. kesian Ice cream mesti dah cair tak ada orang nak makan...Sedang Lyssa ralit Mengelamun. Satu suara menyentaknya.

"Nah"

Lyssa melihat benda dihadapanya.

Roti?

Kepala diangkat melihat gerangan yang baik hati itu.

Lelaki berhoodie dan memakai mask..hanya nampak mata! kenapa lelaki ? sebab dia tinggi,pakaian dan badan dia tak macam perempuan.

Lyssa teragak-agak mahu mengambil. Lelaki itu seperti faham dan meletakkan roti di atas paha Lyssa dan berlalu pergi tanpa sebarang suara.

Lyssa terdiam. Lama roti ditenung sampai nampak kabur. Dia mengeluh dan Perlahan-lahan plastik yang membalut roti itu dibuka dan digigit.

Aumm!sedapnya!

Lyssa memerhati lelaki itu dari belakang bibirnya mengukir senyum nipis.Dia...Sangat Gentleman dan Lyssa Akui,

Mata Dia.. Cantik!

Silver red



●●●●●●


HUTAN dihadapannya seperti menggamitnya. Lyssa seperti dipukau.
Dia melangkah masuk ke dalam hutan tapi langkahnya terhenti apabila terdengar jeritan para penjual di pekan.

"Black Monster!! Lari!!"

"lari!!"

Para penduduk lari bertempiaran.Cuma Lyssa yang kaku disitu. Black monster? Binatang apa tu?

Ngauman kedengaran begitu kuat dan menyeramkan bagi sesiapa sahaja yang mendengarnya. Lyssa yang baru tersedar terus menyembunyikan diri. Dia pun sayang nyawa!

Hampir berjam- jam baru keadaan kembali aman,Black monster sudah lesap ke mana. Elok lahtu, buat masalah, Lari!

Kedengaran sayup-sayup suara meminta tolong dan tak kurangnya yang menangis. Mungkin ada yang terkorban. Saat Dia keluar, Penduduk yang berkeliaran(?) itu memandangnya pelik. Mungkin disebabkan pakaiannya masih elok atau pelik kenapa , langsung tiada kesan cedera di badannya.

"..Please help me"

Entah kenapa Lyssa menghampiri suara yang lemah itu. Dibalik semak terlihat seorang gadis berambut hijau lumut berlumuran darah dan kedua-dua belah tangannya terhempap batu Besar.


LYSSA XANDRIA Where stories live. Discover now