När mamma försvunnit in i rummet hamnar min blick på pappa.
"Ehm jag har typ råkat tappa min telefon så den har fått en massa sprickor..?" Mumlar jag och pappa ler mot mig.
"Det här är sjunde gången Moa, sjunde?! När jag var i din ålder hade jag sönder säkert tjugo!"
"Ni hade inte ens telefoner?" Suckar jag.
"Wow, var lite drygare då! Min gamla telefon ligger i alla fall i min byrå, du kan låna den och sätta in ditt sim-kort." Jag tackar, hämtar telefonen och går upp för trappan, två steg i taget och tänker på vad mamma just har sagt. Hur är det ens möjligt att ha blivit så bra kompis med sin granne att de åker på spaweekend bara några veckor efter att de träffats, de har varit här på middag liksom en gång men inget mer än det? Jag sätter in mitt sim-kort i telefonen och skickar ett sms och frågar Lucas när han kommer hem, efter några minuter får jag ett svar.
17:03 Lucas:
Vi är ute i skogen med gänget, tänkte campa till Fredag.Jag flämtar till, varför är alla borta i just tre dagar just den dagen då Juggie låst ute sig själv.
"Vi sticker nu! Ha det bra och glöm inte att äta. Jag sätter på självlåsefunktionen också ifall du skulle glömma att låsa men glöm inte nyckeln och annars har vi lagt en extra.." Ropar mamma två våningar ner och jag bryr mig inte om vart hon lagt sin extranyckel så jag skyndar upp de sista trappstegen istället, orkar inte laga mat själv men avstängningsknappen på våran mikro är sönder så om jag ska mikra mat så kommer jag stå och behöva lyssna på det öronbedövande pipet i flera minuter och att beställa mat kostar pengar så då är bara att laga mat själv det enda alternativet.
"Mamma och pappa ska tydligen på den där spa saken med din mamma och min dumma bror ska campa i två nätter så vi har huset för oss själva i typ tre dagar.." suckar jag när jag går in i mitt rum. Jag bemöts utav att Juggie ligger och sover i min säng?! Seriöst var det inte han som nyss väckte mig. Jag stampar fram och drar ner honom ifrån sängen. Han trillar ner på golvet med en suck och kollar surt på mig.
"Varför väckte du mig, ville du säga något?" Grymtar han.
"Nej men du får ju inte sova i min säng!" Säger jag och berättar om det jag sa när jag kom in i rummet.
"Jaja nu när jag är vaken så vill jag göra något." Mumlar han och jag kommer på bästa iden.
"Promenad?" Föreslår jag och han kollar på mig som om jag inte vore seriös, när han fattar att jag är det suckar han men nickar som svar.
"Visst."
Vi går ut genom dörren och när jag ska ta fram nyckeln för att låsa dörren känner jag att min jackficka är tom, jag trycker ner handtaget men dörren går inte upp. Jag kollar häpet på Juggie som att det är hans fel.
"Vad?" Frågar han oskyldigt.
"Dörren går inte upp!" Säger jag och rycker i den tre gånger till.
"Du skojar?!" Utbrister Juggie och knuffar bort mig för att rycka själv i handtaget.
"Åh juste! Mamma satte på den där funktionen som ni har till erat hus.." Säger jag och lägger mitt huvud i händerna när jag kommer ihåg det.
"Men har ni ingen extranyckel då?!" Säger han och jag kommer också ihåg att mamma mycket väl berättat det också men jag var dum nog att aldrig lyssna på när hon nämnde vart den låg. Istället för att verka dum skakar jag bara på huvudet.
"Vad fan ska vi göra nu när vi båda är utelåsta?" Suckar jag och han tar tag i min hand och leder mig ut från tomten, jag som inte fattar någonting följer bara efter och vi stannar inte förrän vi kommit till Juggies dörr. Han böjer sig ner och plockar ur en fakeblomma ur en kruka och tar upp en extranyckel. Jag flämtar till och kollar på honom med stora ögon.
YOU ARE READING
The boy next door
Teen Fictionobs. skriver om en hel del för att förbättra historien så det är inte nya kapitel ni "gamla läsare" kommer att få notiser om utan bara att jag redigerat flera kapitel! Nya kapitel kommer att komma när jag redigerat klart de gamla. Han står där. Geno...