Kapitel 1

1.1K 18 1
                                    

Läs gärna "Description" först :)

Kapitel 1
Ellinore ser sig själv i spegeln. Blont hår ramar in ett blekt ansikte med havsblå ögon som alltid för allt fokus till sig. Hon är nöjd med sitt utseende förutom att håret är för lockigt, det borde vara rakt. Hon tar några sista tag med hårborsten och slänger sedan sin väska över axeln. Dags för första lektionen i försvar mot svartkonster för denna termin.
Hon har precis börjat sitt femte år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Det är flera nya lärare, bland annat i just försvar mot svartkonster. Hon har hört från andra elever som haft honom tidigare i veckan att han tydligen är väldigt trevlig och sympatisk och väldigt populär bland eleverna.
Hon går med sin syster Sofia genom korridorerna. De kommer i god tid till lektionssalen och står utanför och snicksnackar en stund med de andra eleverna medan de väntar på att professorn ska anlända.
Ellinore leker lite med sitt trollspö, snurrar det mellan fingrarna. Hon skrattar åt någon av Sofias dumheter och råkar tappa trollspöt som rullar iväg en bit.
Hon skyndar sig för att hämta det. Men innan hon hunnit fram har en man i slitna kläder kommit och böjt sig ner för att plocka upp det. Ellinore saktar in.
Mannen reser sig upp och möter hennes blick. Han är en rätt stilig man, men ser samtidigt ganska sliten ut. Det är svårt att avgöra hans ålder, han ser trött ut, har ett ärr över ena ögonbrynet, och har rynkor kring ögonen, men nånting säger henne att han inte är så gammal ändå. Trettio, fyrtio, kanske?
Han ler och det spritter till lite i hennes mage. Det är ett varmt och vänligt leende.
"Var försiktig, trollspöt vill du inte förlora. Varsågod."
Han sträcker fram trollspöt till henne. Hon rodnar lite och tar emot det.
"Tack, Sir"
Hon går tillbaka till sin syster och sina vänner.
Mannen går fram och låser upp dörren till lektionssalen. Han vänder sig sedan till eleverna och ber dem stiga på.
Så det är han som är den nya läraren i försvar mot svartkonster? Vilket underbart första intryck han måste fått av mig, tänker Ellinore bedrövat.
De slår sig ner på sina platser och väntar med spänning på att professorn ska presentera sig.
Professorn ler vänligt mot dem och viftar lite slött mot svarta tavlan med sin trollstav. Bokstäver dyker upp.
"Goddag kära elever! Mitt namn är Remus Lupin och jag är er nye lärare i Försvar mot Svartkonster" Han presenterar kursen och vad de ska gå igenom under året, sedan förklarar han vad dagens lektion ska handla om. Han går igenom teorin för formeln lamslå medan eleverna antecknar. Hans blick vilar en stund på Ellinore.
"Nu ska vi träna på trollstavsrörelsen"
Han visar och klassen härmar. Han går runt och kollar varje elev i tur och ordning och korrigerar där det behövs. När det blir Ellinores tur sväljer hon nervöst innan hon visar rörelsen. Hennes hand darrar lite. Professor Lupin lägger handen på hennes.
"Stadig."
Ellinore försöker igen. Lupin ler. "Perfekt."
Professorn ger order om att flytta alla bänkar till sidorna av rummet. Sedan ställer han fram en måldocka i mitten.
"Ni ställer er i position, säger formeln tydligt och var noga med trollstavsrörelsen. LAMSLÅ!"Dockan far omkull. Han ställer upp den igen.
Var och en av eleverna får testa att lamslå dockan. Det är svårare än det sett ut och det krävs flera försök innan någon lyckas. Så blir det Ellinores tur.
Nej nu ska jag visa att jag inte är någon liten mes som tappar trollstavar omkring sig, tänker hon och går bestämt fram och ställer sig mitt emot dockan. Hon tar ett djupt andetag och andas ut.
Hon höjer trollspöt. "LAMSLÅ!!!" Vrålar hon och det sprutar röda gnistor. Hon träffar dockan mitt i prick och den flyger flera meter. Det är tyst några sekunder sedan börjar hela klassen applådera och jubla. "Bravo! Snyggt jobbat. Riktigt bra gjort, miss Dunhill!" Berömmer professor Lupin och ler igen.

Förbjuden kärlekМесто, где живут истории. Откройте их для себя