Setelah hampir 45 minit di dalam kereta, akhirnya kami sampai di rumah tok. Yahoo... dah lama tak balik rumah tok.
Aku membuka pintu kereta. Belum sempat aku melangkah keluar dari kereta, Faris menahan tangan aku. Aku menoleh. "Apa dia?"
"Beg jangan lupa keluarkan. Ish nak pergi ambil Khai kat stesen bas." Ujar Faris lalu melepaskan tangan adiknya.
Wajah aku bertukar masam. Aku pandang mama di tempat duduk belakang. Mama sudah mula angkat beg-beg kecil yang diletak di sebelahnya.
"Mama angkat ni." Ujar Puan Suraya dengan sengihan. Dia mula membuka pintu kereta dan keluar. Dia membiarkan dua anaknya itu.
Aku memandang abang aku semula. "Ish dengan mama jahatlah." Aku merengus. Ala rengus-rengus manja. "Buka bonet." Arah aku.
"Bukalah sendiri." Balas Faris dan Faris memandang ke depan.
Hish! Dia ni kan. Aku melangkah ke bonet belakang. Bonet aku buka dan aku keluarkan tiga bagasi kecil dari bonet itu. Satu aku, satu mama dan satu Faris. Bonet aku tutup semula. Aku mengetuk bonet kereta, menandakan settle. Bila aku ketuk je, abang aku terus menekan minyak, meninggalkan laman rumah tok.
*************************************************
Usai meletakkan beg di dalam bilik, aku terus melangkah turun ke bawah. Semua orang tengah sibuk menghias rumah tok. Tok dah lama meninggal tapi rumah ni dijaga oleh Cik Dah dan beberapa pembantu rumah. Rumah ini akan digunakan untuk jadi tempat berkumpul saudara-mara jika ada event seperti hari raya, majlis kahwin dan sebagainya.Sedang semua sibuk mengemas rumah, aku pula mencari kelibat mama. Pusing punya pusing, akhirnya aku jumpa mama di dalam bilik stor sedang sibuk mengeluarkan periuk besar.
"Ma... ada apa-apa yang Hana boleh tolong?" Ujar aku.
Puan Suraya menoleh. "Ha... bagus. Ni tolong basuh periuk ni. Cik Dah nak guna rebus ketupat." Ujarnya lalu memberikan periuk itu pada anaknya.
Aku mencapai periuk itu. "Ketupat dah siap anyam ke?"
"Belum lagi. Pi tolong Luq anyam ketupat sana."
Aku menoleh ke belakang. Cik Dah yang menjawab soalan aku. Luqman dah sampai? Bila masa dia sampai? Tadi aku sampai, takde pula nampak batang hidung lelaki tu. "Ai ai bos." Ujar aku lalu menghilang ke dalam rumah.
*************************************************
Aku memandang ke arah Luqman yang sedang menganyam ketupat bersama beberapa sepupu perempuan aku yang lebih muda dari aku. Amboi... kemain gelak-gelak dengan Luqman tapi daun kelapa kat tangan tu, dah macam ribbon aku tengok. Tak nampak macam ketupat langsung.Aku mengambil tempat di sebelah Luqman. "Ini buat ketupat ke buat tikar?" Perghhh... sinis sungguh soalan aku. Yelah, budak-budak sekarang ni mengada-ngada sangat dengan lelaki. Mentang-mentang hang punya abang sepupu ni perfect, kemain hang-hang semua menggeletis.
Damia mencebik. "Abang Luq tengah ajar kami buat ketupatlah." Balasnya.
Tadi aku pandang Damia dan sekarang aku pandang Luqman. Lelaki itu juga memandang aku. Aku memandang pula daun ketupat di tangannya dan daun ketupat di tangan adik saudara aku yang lain. Luqman punya dah nak siap dan diorang punya macam tikar anyam.
"Korang ni buat kerja Abang Luq korang ni lambat, tahu?" Bising aku lagi.
"Apa pula lambat. Abang Luq dah siap banyak dah." Balas Fatiya pula.
"Kalau korang tak kacau, lagi banyak Abang Luq korang ni dapat siapkan." Sedas lagi kena dari aku.
"Akak ni asyik cakap Abang Luq korang, Abang Luq korang. Macamlah Abang Luq ni sepupu kami je." Geram pula Damia.
YOU ARE READING
Satu Dalam Sejuta (Completed)
RomanceBukan senang untuk setia. Bukan senang nak cari yang setia. Bukan senang nak kekal setia. Luqman - Bertahun-tahun dia bazirkan zaman bujangnya demi untuk menumbuhkan empayarnya sendiri. Bila tiba masanya, dia harus mengisi hatinya semula pula. Farha...