Part 22

1.2K 50 0
                                    

Zulaikha mengikut saja langkah Farhana. Bila sampai di buffet, barulah Farhana melepaskan lengannya. Farhana dan dia sama-sama mengambil pinggan dan mengisi makanan. "Why Hana macam tak suka je jumpa Hariz? He's your senior, right?" Soal Zulaikha sambil tangannya sibuk mengambil makanan.

Aku mengeluh perlahan. Malasnya aku nak cerita pasal Hariz ni. "Yes. He's my senior. I just feel awkward after 13 years, Kak Ika." Balas aku. Bagi jawapan paling selamat. Takde makna aku nak buka mulut cerita pasal sejarah aku dengan Hariz. Biarlah jadi sejarah je.

Usai ambil makanan, aku dan Zulaikha sama-sama melangkah ke meja yang kosong di mana hanya 2 wanita sedang berbual-bual. Aku duduk. Zulaikha mengambil tempat di kiri aku dan di kanan aku tempat kosong.

"Hariz tu dulu suka sakat-sakat Hana ke? Well, I can see that you're not comfortable with him."

Aku yang dah mula menyuap lasagna dalam mulut memandang Zulaikha. Sakat? Hurm... mana pernah rasanya. Tapi haruslah iya kan saja tekaan kakak saudara aku tu. Aku pun mengangguk.

"Lelaki ni kalau suka sakat-sakat ni, maksudnya dia suka kita tahu?"

Aku hampir nak berdarah hidung dengar falsafah kakak saudara aku. Hak tuihhh. Aku tergelak kecil dengan lawak tak berapa lawak kakak saudara aku tu. "Takdenya Kak Ika oi... janganlah buat lawak."

"Hana percaya tak, kalau akak tak kahwin lagi, akak memang dah kejar Hariz tu. He's such perfect guy, you know? Very gentle, protective, cool, decisive. Senang cakap memang perfect."

Aku yang dengar tu rasa nak terkeluar balik lasagna dalam perut aku ni. Semua tu berlakon jelah. Macam mana dia berlakon depan aku, macam tulah dia berlakon depan orang lain. Gentle HAKK TUIHHH DIA!

"Kenapa akak tiba-tiba promote Hariz dekat Hana?" Soal aku tiba-tiba. Tahulah yang Hariz tu star of the tonight tapi takde motif kot nak cerita semua tu dekat aku.

"Mana ada akak promote. I just tell the facts." Balas Zulaikha. Dia pun tak sedar yang dia dah melebih-lebih pula.

"Why akak tak tackle dia je before akak kahwin dengan Abang Is? I mean if you think he's such a perfect guy, then why you don't catch his eyes?" Aku pula soal pada Zulaikha. Dari tadi asyik tanya aku je.

Zulaikha mencebik. "First, Abang Is memang sayangkan akak. Second, Abang Is lepas my top 3 taste. Third, Hariz ada simpan perasaan kat seseorang. Akak dengar since dia study lagi, dia tak bercinta dengan sesiapa sebab setia dengan yang satu tu."

Setia? Aku mengangkat kening cuba untuk memahami maksud setia bagi Hariz. Mungkin wanita tu wanita masa Hariz belajar di kolej atau sebelum Hariz bercinta dengannya. "Good luck for Hariz and that girl." Ujar aku lalu gelak.

"Why you laughing?"

Berderau darah aku. Aku menoleh ke belakang. Bila masa manusia ni ada kat belakang aku? Aku kembali memandang ke depan.

Hariz mengambil tempat di kanan Farhana. Dari tadi dia mahu duduk di situ tapi asyik mendengar perbualan Farhana dan Zulaikha.

"Hey, Hariz. Dah lama ke you kat belakang kitorang?" Soal Zulaikha sedikit malu. Yelah, tadi kan dia ada cakap yang dia pun sukakan Hariz.

Hariz memandang Zulaikha. "Takdelah lama sangat but still I can listen something precious for me." Ujar Hariz dan kembali memandang Farhana.

Aku. Tak. Selesa! Kenapalah manusia sorang ni nak duduk sini. Banyak lagi tempat kosong tapi sebelah aku jugalah dia duduk.

"Wish me luck with that girl okay, Hana?" Ujar Hariz dan kemudian dia mendekati Farhana dan berbisik di telinga Farhana. "Because that girl is you."

Aku menjarakkan wajah aku. Berderau lagi darah aku. Tajam mata aku memandang Hariz. "You better stay away from me." Balas aku dengan nada dan volume suara yang masih dapat aku kawal. Aku tak nak malukan diri sendiri.

Hariz menjauhkan wajahnya semula. Bibirnya masih tersenyum. Kenapa baru sekarang dia dapat bertemu Farhana? Kenapa bukan 13 tahun yang lalu bila dia sedar yang hatinya untuk Farhana.

Apabila muzik mula bertukar, Hariz bangun dari duduk. "Sorry ladies, that is my cue." Ujar Hariz lalu meninggalkan meja itu.

Aku menarik nafas lega. Makin menjadi-jadi! Aku menyambung suapan aku semula. Zulaikha di sebelah aku pula fokus pada telefon bimbit.

"Guys... I need your attention!"

Aku memandang ke arah depan di mana suara itu datang. Seorang lelaki berkemeja hitam sedang melambai ke arah lautan manusia. Pengumuman apa pula tu?

"Guys, now kita akan nyanyi lagu Happy Birthday untuk baby boy kita ni." Ujar MC dan bila MC sebut baby boy, semua orang gelak. Hariz pula mengacu tumbukan gurau-gurau pada MC sambil gelak. "Then baby boy potong kek and he will give a speech. But for sure not assembly punya speech okay?" Sekali lagi bingit dewan itu dengan tawa.

Aku pandang Hariz yang kelihatan sangat gembira. Di kiri dan kanannya ada beberapa lelaki dan perempuan. Pasti sahabat karibnya.

Bila muzik mula berbunyi, satu dewan menyanyi. "Happy birthday to you... Happy birthday to you... Happy birthday to Amar Hariz... Happy birthday to you..." Dan bila habis menyanyi, semua bersorak.

Aku langsung tidak menyanyi tapi bila habis saja lagu, aku menepuk tangan untuk memeriahkan lagi. Apabila Hariz memotong kek, aku juga join tepuk tangan. Tapi mata aku terbuntang luas apabila tiga wanita di sebelah Hariz memberi satu kucupan di pipi Hariz. What the hell?

"Girls, jangan tinggalkan kesan lipstick you all kat pipi Hariz. Nanti girlfriend dia jealous karang."

Bila MC berkata begitu, Hariz terus memandang ke arah aku dengan wajah... terkesima mungkin? Aku tersenyum sinis. Clap clap clap. Kalau playboy, sampai bila-bila pun playboy.

Aku kembali semula pada macoroni cheese yang aku ambil tadi. Better makan dari tengok muka Hariz.

"Good evening, guys."

Sambil aku makan, suara Hariz pula yang memenuhi dewan. Aku tak peduli. Makanan lagi penting dari manusia yang tengah berucap tu.

"Thank you for coming to my birthday party. Thanks to my best friends who helps me to make this party happen. Now I'm 30 and I started to think about my real future. Hope you guys, wish me to have a blessed life forever and a happy family."

Aku yang mula fokus pada makanan, tersenyum sinis apabila dengar kata-kata Hariz tu. As you wish!

"A family?" MC bersuara semula. "Are you gonna reveal to us who is the one in your heart huh?" Keadaan mula riuh semula.

Hariz gelak lalu menggeleng laju. "I'm not gonna reveal her identity here." Ujar Hariz. "But first, I want to say sorry about everything that I had done to her. I realised that she's the one in my heart. Second, I wanna say that I never look at another woman except her for the past years. Third, I really really love you from bottom of my heart." Sambung Hariz.

"Damn, bro. That girl is here, huh?" Sekali lagi riuh satu dewan.

Hariz memandang Farhana sekejap sebelum memandang sahabatnya aka MC semula. Dia hanya senyum je.

*************************************************
Bersambung...

Satu Dalam Sejuta (Completed)Where stories live. Discover now