04

231 26 0
                                    

Tatkala aku tiba di kelas, sudah ada dua deskmate aku terlebih dahulu sampai di awal pagi. Dua kerusi yang diletakkan beg sekolah masing-masing itu aku tenung. Ke mana dua orang ni pergi? Kemungkinan besar melepak dengan lelaki-lelaki di kelas sebelah. Kebiasaannya begitulah. Lagipun memang kelas sebelah itu tempat pelajar lelaki melepak satu batch. Kaum wanita lebih suka duduk di kelas sendiri membawang.

Sementara menunggu kelas bermula, aku berbual dengan kawan-kawan dari meja sebelah. Topik harini tentang anak makcik cleaner yang khabarnya baru berkahwin dengan anak guru besar sekolah menengah depan ni. Pergh!

Aku jadi terlalu kusyuk dengar, sehingga tak sedar masa yang berlalu. Aku tilik jam yang tergantung dihadapan kelas. 10 minit lagi loceng sekolah akan berbunyi. Pandang pula kerusi Duho yang masih kekosongan.

Kenapa Duho tak sampai lagi? Demam ka?

Pap! Aku rasa kerusi di sebelah aku diduduk orang. Aku pusingkan kepala untuk memandang Duho yang aku sangka datang dari pintu belakang. Peliknya aku tak dengar pun bunyi pintu dibuka.

Eh?

Lelaki ini sudah bersedia untuk menyambut ekspresiku. Dia tengah senyum. Lagi aku pelik melihat kelakuannya di pagi hari ni.

"Nak apa, Kwangsun?" soal aku, perlahan-lahan aku berdiri di belakang kerusiku. Tak selesa nak duduk di situ sekarang.

"Aku nak duduk sini. Duho tak datang, kan?"

"Entah..."

"Bagus!"

Bagus? Dah kenapa mamat ni?

Aku sedar, sejak dua menjak ni perangai Kwangsun agak... pelik dan jelas. Banyak kali juga aku tangkap dia pandang aku senyap-senyap. Aku ingatkan kebetulan saja kami terpandang satu sama lain. Tetapi bila kadang-kadang dia tersengih sekali tanpa sebab sedarlah aku yang dia sengaja. Mereng agaknya.

Apapun sebabnya, Kwangsun bagi aura tak baik di mata aku.

"Kau tak boleh duduk sini." aku cuba beranikan diri untuk bagi hint. Lagi lama aku biarkan tak pasal-pasal lagi degil dia nak beranjak.

"Oh? Kenapa? Kalau dia tak datang aku bolehlah kan duduk sini?"

"Oi, Kwang," Ahyeon yang duduk di kumpulan meja sebelah bersuara garang, "Tu bukan tempat kau. Kau dah ada tempat sendiri kan? Pergilah sana."

"Kau tak nampak ke Hwayoung tak selesa dengan kau?"

"Tak nak. Aku nak duduk sini," Kwangsun pandang aku semula dengan senyuman makin melebar, "Dah lama aku nak duduk sini."

Creepy bodoh.

Aku pergi berdiri di sebelah Ahyeon dengan hati yang bebal. Selagi Kwangsun tak pergi selagi tu aku rasa tak selesa nak duduk di tempat sendiri.

Akhirnya dua orang lelaki yang semeja dengan aku pulang dari kelas sebelah. Sang-ook dan Minki mendekat, muka masing-masing blur dengan apa yang berlaku. Apabila mata kami bertentang mula kami berinteraksi dengan isyarat muka.

'Ni apasal?' Minki mengangkat kening kepada Kwangsun.

Aku buat muka. 'Panjang cerita dia.'

'Duho mana?'

'Tak datang sekolah. Halaulah dia pergi,' aku menunding kepala kepada Kwangsun yang masih bertekak dengan yang perempuan. Aku rapatkan kedua telapak tangan kepada Sang-ook dan Minki, goyang-goyang. Terdesak ni.

'Beres boskur.' Minki mengangkat ibu jari lalu mereka pun masuk campur. Dengan itu barulah Kwangsun berbalah. Walaupun aku tau dia tak berpuas hati.

"Hwayoung, kau dah boleh duduk." kata Ahyeon, "Merenglah si Kwangsun tu. Apa yang nak sangat duduk dekat situ entah."

Skinny LoveWhere stories live. Discover now