Ex-crush
Okey, gelap sebentar dunia aku.
Sedari diri sudah tersasul, Jiwon cepat-cepat tutup mulut dia, tambah pulak Minha menekup tangan Jiwon yang sudah menekup mulut sendiri.
"Kau... seriuslah."
"Er- Eh, taklah. Kau salah dengar," Jiwon mula gelabah. Kening dia berkerut memikirkan alasan lain. "Erm... Maksud aku, hah! Ex-classmate! Ha'ah, classmate."
Jiwon gelak fake tanpa henti, malangnya dia tak berjaya hilangkan perkataan 'ex-crush' dari otak aku.
"Jiwon, aku tanya serius ni. Betul ke Mina tu ex-crush Tae?"
"T-taklah..."
Tak percaya 300 peratus kata-kata Jiwon, aku alihkan pandangan kepada Minha pulak, ternyata dia terkejut.
"Minha?"
"Er..."
Berkali-kali Minha dan Jiwon bertukar pandangan, masing-masing berkomunikasi melalui pandangan mata. Akhirnya Minha cuba pandang aku dengan muka yang berubah sedih.
"Ya," katanya perlahan, "Dulu, V pernah suka dekat Mina, dan Mina pun mula suka dia lepas tu. Diorang hampir couple."
Kenyataan, cukup untuk bagi satu tamparan yang kuat, macam kena tampar dengan pintu tanpa sengaja oleh jebon kelas sendiri waktu diorang main kejar-kejar satu ketika dulu, tapi lagi sakit sampai ke kalbu.
"Aku tak tau pun selama ni."
"Memanglah kau tak tau. Tak ada siapa nak cakap dah pasal benda tu, cuma kalau nama Mina disebut dan V ada dekat situ, diorang ungkitlah."
Oh. Patutlah diorang bising hari tu.
"Tae... suka dia lagi ke?"
Jiwon mengangkat bahu, "Entahlah."
"Tak kot. Lagipun Mina dah move on, V pun tak berinteraksi dengan Mina sekarang," terang Minha.
Aku terdiam, tak tau nak kata apa setelah mendengar cerita dari dua kawan aku ni.
Rasa macam satu aura sedih meresap kedalam dada aku sampai terasa sempit. Lagi rasa sempit dari panik attack aku. Fikiran aku menjauh memikirkan kemungkinan Tae masih sukakan Mina, dan kemungkinan masing-masing masih menyimpan perasaan dalam senyap. Aku sendiri takut dengan pemikiran aku ni. Aku tiba-tiba takut peluang Mina untuk bersama Tae lebih tinggi.
Walaupun aku rapat dengan Tae, semua tu masih tak boleh ubah fakta tentang anxiety aku. Masih dapat rasa perut memulas walau sedikit dan jantung aku berdebar kuat setiap kali dengan dia.
Sejujurnya, aku teringin nak buat eye contact setiap kali bersembang. Aku tak pernah tengok muka dia betul-betul. Senang cerita aku tak berapa cam setiap penjuru muka dia.
Panggilan suara Minha dan Jiwon menyedarkan aku.
"E-erm? Apa dia?"
"Aku nak tanya sikit ni."
"Apa?"
"Kau, ada kemungkinan ke-"
"Selamat pagi~"
Tae melangkah masuk dengan muka yang sentiasa ceria di waktu pagi, lain dengan muka kami bertiga yang terkejut dengan kehadiran dia. Dia terus mendekati dengan sengihan tak lekang dari bibir kepada kami, atau lebih tepat lagi kepada aku.
Tangan dia dengan selamba badak bermain di atas kepala aku dan mengusutkannya.
"Selamat pagi, Han Chika."
"Ne, ne. Selamat pagi," aku mengalihkan tangan dia dengan suara berang lalu menyikat rambut dengan jari, "Suka hati kau je main dengan rambut anak orang."
YOU ARE READING
Skinny Love
Fanfiction"Peek from a distance, will I lose you, if I touch your hand?" Hati aku sangat kecil, bahkan hampir tidak kelihatan. Jadi katakan kepadaku, wahai kamu, bagaimanakah hati sekecil ini mampu diletakkan kesedihan yang sebegitu besar? Dan merek...