Amandas perspektiv 07:45
"Martinus är du klar?"
Marcus suckar lätt medans jag tar på mig mina svarts vans."Jag kommer"
Martinus springer ner för de ljusa trappan och ger mig ett stort leende."Kan ni följa med till rektorn? Vet ju inte heller vart det ligger"
"Jaja självklart"
Svarar Martinus medans Marcus nickar till svars.Vi går ut ifrån det stora huset och fortsätter mot vägen.
Skolan är inte så stor om man jämför med min gamla skola. Vi går förbi några mindre barn som spelar fotboll och vi går vidare in mot byggnaden.
"Sååå, vart är rektorn"
"Jonas har sitt kontor här borta"
Marcus och Martinus börjar gå igenom de stora klungorna med elever. Jag får många blickar men det är väll lite försåtligt när en helt ny tjej går med tvillingarna Gunnarsen.
Vi går förbi några dörrar tills vi ni är framme vid vårt stopp.
"Här är det"
Marcus pekar på den röda dörren."Kan ni vänta här"
"Visst"
Jag knackar nervöst på den röda dörren och en äldre man öppnar den.
"Hej, Jonas. Du måste vara Amanda"
Jonas tar fram sin hand för att hälsa."Jaa"
Han ställer sig åt sidan för att visa att jag ska gå in. Han sätter sig bakom det svarta skrivbordet medans jag slår mig ner på en lättare stol framför.
"Men hur känns det nu att börja på en helt ny skola i ett helt nytt land?"
"ehm lite konstigt men det ska nog gå bra"
"Det kommer gå jätte bra, jag ser att du har redan fått nya vänner"
"Aa"
"Det är ju jätte bra"
"Mm"
"Du kommer gå i 10b, det är samma som Marcus och Martinus"
"Okej"
Samtidigt som jag svarade honom pustade jag lätt ut."Juste här är din skåps nyckel och ditt skåps nummer"
"Tack"
"Du får ha en bra dag nu och hoppas du kommer trivas, om det är något är det bara att komma tillbaka hit så kan jag hjälpa dig"
"Tack detsamma"
Jag reser mig upp och håller ett stadigt tag om min nyckel och går ut ifrån dörren.
"Hur gick det?"
Jag hann knappt öppna dörren innan Martinus frågade mig."Det gick jätte bra"
"Vilken klass?"
Jag vänder min blick till Marcus."10b"
"Jaa, vår klass. Men vilket skåp har du?"
"Ehm"
Jag kollar snabbt ner på lappen jag fick och läser "21"."Jag fick 21"
"Det är ju mellan Marcus och mig"
Vilken lättnad."Vad har vi för lektion nu?"
"Vi har norska"
Marcus börjar gå iväg mot våra skåp och jag och Martinus följer tätt efter.