"Oh sebab tu lah kamu buat apa yang daddy larang? Macam itu?" Sinis Dato Mansor membalas.
"Syaz buat apa sampai daddy sindir-sindir Syaz sampai macam ni sekali? Pleaselah bagitahu." Syazlin mula menggenggam tangan Amril yang berada di sebelahnya. Takut dan geram bercampur aduk.
"Daddy tak suka kamu berkawan dengan Adam! Thats it! Takkan kamu tak faham lagi?!" Dato Mansor mula menguatkan suaranya.
"Tapi Syaz dah lama berkawan dengan Adam, daddy. Dari sekolah rendah lagi. Takkan daddy tak tahu kot." Rendah ton suara Syazlin, dia sedaya upaya mengawal suaranya.
"Daddy tak kisah langsung. Yang daddy kisah, sanggup Syaz pergi makan dengan dia dekat warung tu? Dekat-dekat maghrib pulak tu, kamu ni dah kenapa sebenarnya?" Dato Mansor mula duduk menyandarkan badannya sambil berpeluk tubuh. Ingat hensem ke?
"Mana daddy tahu Syaz pergi warung dengan Adam?" Soalan perangkap walaupon taklah perangkap mana pon.
"Abang kamu hantar gambar Syaz dengan Adam tengah makan dekat warung tu. Kalau Aiman tak bagitahu daddy, mesti daddy tak tahu yang Syaz keluar dengan Adam."
Syazlin menjeling tajam wajah Aiman yang duduk bersila panggung itu. Kurang ajar. Patutlah result SPM kau teruk. Perangai serupa tokwan setan!
"Jadi,daddy dah tengokkan gambar tu? Daddy nampakkan yang Syaz dan Adam macam orang kebulur tengah makan? So, apa masalahnya sekarang?" Syazlin sudah menjongketkan sebelah keningnya memandang wajah tua daddynya.
Amril menggenggam kuat tangan kakaknya. Cuba memberi kekuatan.
Dato Mansor memandang sekali lagi gambar yang dihantar oleh anak tirinya itu di aplikasi WhatsApp. Ya betul, tiada apa yang mencurigakan.
"Tapi kenapa kamu tak balik makan dekat rumah? Sebab benci sangat nak hadap muka daddy atau Syaz dah suka sangat tengok muka Adam?"
"Ya Allah daddy! Apa ni? Syaz dengan Adam baru habis game tadi. Volleyball. Syaz nak balik rumah terus tapi Adam nak tumpangkan balik ke rumah. So, kami singgah warung tu, nak makan." Suara Syazlin sudah mula meninggi. Mukanya juga memerah.
"Kenapa kamu tak balik sendiri? Nak jugak menumpang Adam tu kenapa?" Orang tua ni memang tak faham bahasa ke?!
"Daddy sanggup ke biar anak gadis daddy balik jalan kaki dekat-dekat maghrib?" Syazlin menyoal dengan sabar yang hanya tinggal 20%.
Jawapan Dato Mansor membuatkan Syaz tak tahu nak memberikan apa-apa reaksi.
"Kamu tu gadis ke? Rasanya macam dah tak ada."
"Bodoh! " Hanya itu jawapan Syazlin sebelum dia berlari menaiki tangga ke biliknya.
Sumpah sekarang ni, dia dah tak boleh bersabar lagi. Ayahnya sendiri menghina dia! Anak mana yang tak marah!
Syazlin menghempas pintu biliknya kuat sebelum menumbuk dinding biliknya berkali-kali.
Satu titis.
Dua titis.
Dan berderaulah air matanya mengalir. Sampai hati daddy.
Darah yang mengalir dari buku limanya itu tidak diendahkan.
Syazlin jatuh terduduk dan memeluk lututnya. Dia menangis sepuas hati.
Daddy tak sayang Syaz lagi!
Syaz benci daddy!
Dia menangis sepuas hatinya sehingga tertidur.
-----
3.45 pagi.
YOU ARE READING
Syazlin Ameera [✔]
Teen Fiction2018. Langit tak selalu cerah, Hidup tak selalu indah. Dalam sekelip mata, Syazlin Ameera kehilangan semuanya. Keluarga,sahabat dan crush. Semuanya. "Aku tak ada anak seperti kau! Kau keluar daripada rumah ini, aku taknak tengok muka kau lagi! " -Da...