"Ma, Adam takutlah ma." Kata Adam sambil menggosokkan kedua-dua tapak tangannya yang mula berpeluh pada samping yang bercorak bunga emas.
Datin Ani cepat-cepat menampar lengan anak lelakinya itu. "Kotorlah samping ni nanti Adam, dahlah warna off-white. Haih budak ni, nak jadi suami orang lagi berapa jam je tahu tak?" bebel Datin Ani panjang.
Tangannya cepat membetulkan samping Adam yang kelihatan tak kemas. Ditarik, dilipat dan digulungnya samping itu sehingga Datin Ani berasa puas hati melihatnya.
"Ha barulah cantik sikit kejadian samping ni. Nak mengharapkan kamu pakai sendiri ni memang ke lautlah jawapannya." perli Datin Ani sambil tersenyum kecil melihat wajah anak tunggalnya yang tak tentu arah itu.
"Ma.."
Datin Ani menunggu ayat yang bakal keluar daripada bibir merah semula jadi anaknya itu.
"Ma.."
Sekali lagi suara Adam kedengaran namun satu patah perkataan pon tidak keluar daripada mulutnya.
"Kenapa ni Adam hm?" Tanya Datin Ani lembut sebelum menarik tangan anaknya untuk duduk di katil hotel itu. Mereka sekeluarga telah sampai di Melaka semalam untuk acara akad nikah yang bakal berlangsung di rumah keluarga Qasrina.
"Adam tak tahu ma, tapi Adam takut sangat ma. Amanah sebagai suami tu berat. Adam takut tak mampu nak bahagiakan Ina." tangan Datin Ani digenggam erat sambil menelan air liurnya yang terasa kelat.
Relaks Adam. Tarik nafas, hembus.
"Memang menjadi suami tu berat Adam, tapi Adam kena faham nikah itu sunnah Nabi Muhammad SAW. Sunnah tu Adam, besar pahalanya." pujuk Datin Ani sambil menepuk perlahan dada anak terunanya yang berdegup kencang.
Dari Aisyah RA, Rasulullah SAW bersabda: "Menikah itu termasuk dari sunahku, siapa yang tidak mengamalkan sunnahku, maka ia tidak mengikuti jalanku. Menikahlah, karena sungguh aku membanggakan kalian atas umat-umat yang lainnya, siapa yang mempunyai kekayaan, maka menikahlah, dan siapa yang tidak mampu maka hendaklah ia berpuasa, karena sungguh puasa itu tameng baginya." (HR Ibnu Majah)
"Tapi ma— aduh!" Adam terjerit kecil apabila perutnya terasa pedih setelah dipulas manja oleh mamanya. Sampai hati mama.
"Dah takde tapi-tapi, banyak cakap pula kamu ni. Dahlah jom turun, kita kena gerak sekarang. Kamu tu akad nikah pukul 11 pagi, sekarang dah pukul 9. Kang tak sempat, menangislah sorang-sorang." Bebel Datin Ani sebelum beg tangannya diambil dan digalas. Pintu bilik Adam dibuka luas.
Datin Ani berpaling ke belakang melihat anaknya yang menggaru kepala. Songkok sudah berada di tangannya.
"ADAM CASSIEL, AWAK NAK KAHWIN KE TAK NI?!" Kesabaran Datin Ani sudah menipis. Mahu saja dia baling kasut bertumit tingginya ke muka anaknya itu. Dah hujung 20-an perangai seperti budak sekolah menengah.
Ya Allah geram!
"Nak ma, nak. Sorry-sorry."
Bergegas dia mengikut langkah mamanya yang sudah menjelingnya tajam. Adam hanya tersengih seperti kerang busuk. Pagi-pagi dia dah didihkan hati tua itu.
Maafkan anak kesayanganmu ini mama.
-----
"Aku terima nikahnya Qasrina Wardani binti Abdul Qayyum dengan mas kahwinnya RM100 tunai."
YOU ARE READING
Syazlin Ameera [✔]
Teen Fiction2018. Langit tak selalu cerah, Hidup tak selalu indah. Dalam sekelip mata, Syazlin Ameera kehilangan semuanya. Keluarga,sahabat dan crush. Semuanya. "Aku tak ada anak seperti kau! Kau keluar daripada rumah ini, aku taknak tengok muka kau lagi! " -Da...