KAPITEL 5
Ditt perspektiv
Du tittar förstenat på rånet. Det är som din hjärna inte riktigt kan ta in all information så snabbt utan allt kokar ihop sig. Sedan vaknar du äntligen till liv och du sätter dig på huk vid cykeln. Människor skyndar snabbt därifrån i stora drivor. Rop och skrik hörs överallt när alla passagerare försöker komma bort från riskzonen. Rånarna verkar ha fullt upp med att få upp de nu låsta dörrarna. En av rånarna var lite oförsiktig med pistolen och råka visa den så kassören hann låsa dörrarna (tänker mig att det finns en knapp där du låser dörrarna i direkt, om ni fattar). Du hoppas ska hinna få upp låset till cykeln och cykla snabbt som tusan här ifrån innan du blir inblandad. Du är så uppe i att få upp det skärva låset med nyckeln att du ser knappt när en rödblå figur svingar sig ner från Cafets tak.
-"Spider-Man!!" börjar folk skrika och peka.
Innan du vet ordet av är hela gatan öde utom de få människor som gömmer sig bakom bilar tio meter ifrån banken för att kunna film. Idioter tänker du medan du på huk blir skyddad av ett träd. Du hinner snegla upp ibland för att ha koll på omgivningen runt dig och ser tre svartklädda män som försöker hålla Spider-Man i schak. Vilket inte går så bra med tanke på att efter max 20 sekunder är två av de svartklädda männen helt invirade i spindelnät och helt uträknade ur leken. Det är en rånare kvar med en pistol i var handen. Pistolen skakar tydligt i hans hand medan han riktar den mot Spider-Man.
-"take it easy, take it easy." upprepar Spider-Man långsamt till mannen med pistolerna helt tiden medan han håller ut händerna framför sig.
Du får upp låset, reser dig upp, baxar snabbt ut cykeln och ska just cykla iväg när du hör.
-"hey!! you girl, come here or I shot you and Spider-Man."
Du stelnar i steget och vänder sig sakta om för att se om han verkligen menar du. Du hör hur flera drar efter andan och någon ropar bakom en bil. Mannen skjuter sönder rutan på samma bil som ett hot om att hålla käften annars. Personerna bakom bilen skriker till och dukar undan glasskärvorna. Du sväljer och vänder sedan cykeln och börjar gå mot mannen. Fokus D/N, tänk på allt du har lärt dig i självförsvar talar du till dig själv. Pistolen är tydligt riktade mot dig.
-"Spider-Kid, if you do anything this girl is dead." säger mannen hotfullt och tittar på Spider-Man. Spider-Man nickar bara kort, hela hans kropp är på helspänd.
Nu är du halvvägs fram till mannen och du har snart kommit på en (kanske funktionella) plan för att rädda dig och Spider-Man ur knipan.
-"leave the bike there."
Du nickar och lägger försiktigt cykeln på marken. Planen är nästan klar. Framför dig håller du åt händerna. Hoppas bara planen den funkar.
Sakta närmar du dig mannen, drar ut på tiden så mycket som möjligt för att få tid att tänka men du ser hur han börjar bli irriterad så du ökar takten lite.
Dags att sätta planen i verket. Du står nästan mitt framför pistolen. Men problemet är att pistolen är inte riktad mot ditt huvud utan mot bröstkorgen. Snabbt behöver du komma på något.
-"give me your phone and all money you have." säger mannen och ögonen bakom masken smalnar.
-"and if I don't?" säger du uppkäftigt tillbaka. Dina ögon smalnar också och hela din blick utstråla självsäkerhet. Även om ditt inre skakar och skriker av skräck.
Han lyfter pistolen mot ditt huvud.
-"I will shot your head of." fnyser han.
Okej, kör!
YOU ARE READING
Lämnad och ämnad till något större
FanfictionSLUTFÖRD Mina föräldrar försvinner spårlöst och jag blev lämnad kvar hos mina morfäräldrar. Men snabbt visar det sig att hela min vardag har varit uppbyggd av lögner. Lögner som verkar otroliga men de är sanna. När barriären rivs blir verkligheten e...