KAPITEL 8
Samtidigt i biblioteket
Peters perspektiv
Jag tittar förvirrat på Mig när hon drar iväg D/N ut mot dörrarna. Jag tittar på Ned för att se om han vet varför men han bara rycker på axlarna och verkar minst lika förvirrad. Jag drar till mig D/N mattebok och tittar i den. Jag bläddrar några sidor fram och tillbaka. Det är då inga lätta tal hon räknar ut tänker jag för mig själv. Ett tal fångar min uppmärksamhet. Jag förstår knappt hur det är meningen att man ska räkna ut det och jag drar även till mig hennes räknehäfte för att se hennes uträkning. Luften går nästan ur mig när jag ser uträkningen. Den är.. helt otrolig. Formel som jag aldrig lyckats använda på rätt sätt har hon använt utan att sudda eller stryka över en enda siffra. Inte ett misstag syns.
-"Peter... Do you like D/N?"
Ned plötsliga fråga får mig nästan att tappa räknehäftet. Jag skjuter bort matteboken och räknehäftet till D/N plats igen och tittar sedan förvirrat på Ned.
-"what? no!" jag försöker få det att låta som att jag är helt övertygad om det.. vilket jag inte är.
Men Ned är osäkerheten i min röst och flinar stort.
-"you do like her!"
Jag försöker tvärt säga emot men Ned ger sig inte.
-"I see the way you look at her, you like her!" säger Ned.
Jag himlar med ögonen.
Ett ögonblick vill jag erkänna men ögonblicket efter tvivlar jag. Jag suckar högt.
-"I don't know what to do!" säger jag uppgivet till Ned. Efter att försäkrat mig om att ingen tjuvlyssnar på oss.
-"ask her out maybe?" säger Ned självklart.
Jag blänger på Ned frustrerat. En liten jobbigt och viktigt detalj har han dock glömt.
-"tony stark is her uncle.."
Ned får genast klotrunda ögon och gapar stort som ett förvånat barn.
-"whaaat!!?" utbrister Ned. Men han dämpar sig direkt när både bibliotekarien och flera studerande elever väser åt han.
Jag nickar kort. Det finns inte en chans i hela världen att Tony skulle låta mig bjuda ut hans systerdotter på en dejt.
Det blir en stel tystnad mellan mig och Ned. Ned skruvar på sig nervöst i sin stol och verkar fundera på något då han ansikte vrids och rynkas i olika gester.
-"but.." börjar Med dröjande som om han väljer sina ord noga så de inte kommer ut fel.
-"maybe Tony don't need to know." säger han förhoppningsfullt.
Men tyvärr kom orden ut fel i alla fall.
Jag suckar och himlar överdrivet med ögonen.
-"tony gonna figure out anyway!" visk-skriker jag.
Ned tittar ner i bordet och verkar fundera igen lika fokuserat som tidigare.
-"but you can ask him and tell him all the advantages about dating her!" säger Ned.
-"what advantage more exactly?" frågar jag lite misstroget.
-"hmmm, for example that you can protect her better!" svarar Ned.
-"sure, she really needs me to protect her" säger jag sarkastiskt och syftar på händelsen vid banken.
Ned håller med men trycker sedan på axlarna.
VOUS LISEZ
Lämnad och ämnad till något större
FanfictionSLUTFÖRD Mina föräldrar försvinner spårlöst och jag blev lämnad kvar hos mina morfäräldrar. Men snabbt visar det sig att hela min vardag har varit uppbyggd av lögner. Lögner som verkar otroliga men de är sanna. När barriären rivs blir verkligheten e...