KAPITEL 19
Mitt perspektiv
Tony visar sig i dörren. Han tittar lite skamset ner men har fortfarande den självsäkra hållningen som han alltid har.
-"D/n. I'm sorry that i didn't tell you earlier." Tony tittar på mig och sätter sig i fåtöljen vid väggen.
När han inser att jag inte tänker avbryta honom fortsätter han.
-"But the fact that if you know someone can use you to get Spider-Man's true identity. I don't want to but you in that riskzon." fortsätter han och jag lyssnar vidare.
-"but now I know that you can better protect yourself." säger han med ett svagt leende.
Jag ler tvekande tillbaka.
-"so I'm sorry D/n. I'm truly am." han möter min blick. Länge.
Jag nickar kort och ler, på riktigt. Men leendet slocknar iväg när jag ser hur Tonys ansiktsuttryck förvandlas till den allvarliga sorten. Sakta sänker han blicken och suckar. Jag tittar nervöst upp mot Alice som kramar min hand.
-"your parents.." börjar Tony tvekande.
-"yeah they are dead?" säger jag förvirrat och tittar från Tony till Alice men ingen av dem möter min blick. Hoppet som tändes i mig släck lite när jag ser Tonys ansiktsuttryck. Det låter inte som de har goda nyheter.
-"you have powers." säger Tony och tittar rakt på mig.
Hans ord träffar mig som ett skott. WHAT?
-"your father was a demigod from Asgard." fortsätter han.
Jag bara tittar rakt framför mig. Tyckte jag att det var förvirrande att Peter var Spider-man var det INGET emot det här?!
Alice tittar oroligt på mig och sedan på Tony med en blick jag inte kan tyda. Tony tar ett djupt andetag och fortsätter berätta.
Min pappa var en halvgud från Asgård. Min mamma kallade pappa "Bill" och mamma själv hette Abbie. Bill hade haft en speciell kontakt med naturen på grund av att hans pappa var Frej och Frejs naturkrafter hade gått i arv till pappa. Hans mamma var en okänd människa som hade lämnat bort pappa vid spädbarnsålder till en piga långt upp i norr.
Pappa kunde kontrollera jord, vatten och vind. Det enda element han inte kunde kontrollera var eld. Elden var även en av hans två hans svaghet. Var han nära eld så försvagades hans krafter vilket gjorde att han behövde all sin energi för att använda krafterna då. Den andra svagheten, sa Tony var min mamma. Tony hade försökt få Abbie på andra tankar men hon hade blivit helt förälskad i pappa. De fick mig och sedan isolerade de sig helt från omvärlden. Tony hörde inte av dem på 13 år. Inte förrän en dag då mamma i panik ringde till Tony och berättade att Bill hade fått ett hemligt meddelande från Asgård att han genast måste komma hem. Mamma vägrade att låta Bill åka själv så hon åkte med honom. Jag blev lämnad kvar hos min "mormor och morfar" som egentligen inte var mina riktiga föräldrar. Så mina föräldrars försvinnande var inte plötsligt utan det var planerat, av dem själva. Sedan dog de i strid på Asgård. Båda två. Bara sådär vart jag föräldralös.
När pappa dog fick jag hans krafter, hur vet jag inte.
Mina låtsas morföräldrar hade under den tid jag bodde hos dem sett hur mina krafter växt och tillslut var det oundvikligt att jag själv skulle komma på det om jag inte direkt skickades till Tony. Och den skumma karate läraren vi både granne med var också inhyrd. Hela mitt liv hade varit en stor lögn.
YOU ARE READING
Lämnad och ämnad till något större
FanfictionSLUTFÖRD Mina föräldrar försvinner spårlöst och jag blev lämnad kvar hos mina morfäräldrar. Men snabbt visar det sig att hela min vardag har varit uppbyggd av lögner. Lögner som verkar otroliga men de är sanna. När barriären rivs blir verkligheten e...