Chapter 40: Catatan Li Sheng

51 4 0
                                    

Di dalam catatan, Li Sheng menulis bahawa dia amat mencintai Siyan. Pertama kali Li Sheng menemui Siyan, Siyan seorang wanita yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi serta penyayang. Dari jauh, Li Sheng memandang Siyan. Siyan bukanlah wanita yang lemah. Apabila Siyan bersedih, Siyan akan selalu ke penghujung gunung. Namun, Li Sheng tidak boleh mendekatinya kerana keturunan Li Sheng ialah Celestial. Suatu hari, Siyan terlibat di dalam sebuah peperangan. Kemenangan peperangan itu berpihak kepada Siyan. Li Sheng melihat kegagahan Siyan dan dia amat kagum dengan kegagahan itu. Malangnya selepas peperangan itu, Siyan cedera parah. Tanpa berfikir panjang, Li Sheng memutuskan untuk membantu Siyan dan membawa Siyan kembali ke tanah Celestial.

Akibat kecederaan, Siyan tidak menyedarkan diri selama dua hari. Apabila Siyan sedar, Siyan memegang menyeru pedangnya dan menyerang Li Sheng. Namun, Li Sheng dengan pantas memegang tangan Siyan sebelum pedangnya terkena di tubuh Li Sheng. Siyan tidak mempercayai Li Sheng. Walaupun Siyan baik dengan manusia dan membantu manusia, Siyan tetap beranggapan yang seluruh keturunan Celestial ialah keturunan jahat. Walau bagaimanapun, hati Li Sheng tetap berdegil untuk memiliki Siyan. Oleh sebab itu, Li Sheng menggunakan kekuasaan sebagai putera mahkota untuk memerangkap Siyan di Celestial Realm.

Pada mulanya Siyan mengganas. Dia langsung tidak ingin membuka hatinya untuk menerima jejaka dari Celestial Realm. Kebaikan yang ditawarkan oleh Li Sheng ditolak mentah-mentah. Oleh sebab itu, Li Sheng berganas dan membuat Siyan menjadi miliknya tanpa kerelaan diri Siyan. Setelah melakukan hubungan intim bersama Siyan, kebencian Siyan bertambah. Li Sheng tahu dengan cara ini, Siyan tidak akan berani meninggalkannya. Perkara yang berharga buat Siyan ialah maruahnya. Ketakutan Siyan kehilangan imej baiknya membuatkan Siyan terpaksa berada di bawah kawalan Li Sheng. Li Sheng tahu perbuatannya salah, namun Li Sheng langsung tidak menyesalinya. Lama-kelamaan, Siyan berlembut hati untuk menerima dirinya. Perkara tersebut merupakan satu anugerah terbesar buat Li Sheng.

Perlahan-lahan Siyan mencintai Li Sheng. Siyan memberitahu keinginan dan rasa cintanya buat Li Sheng kepada Demon King. Demon King menerimanya dengan hati terbuka asalkan Siyan bahagia. Namun, berlainan pula dengan Celestial King. Celestial King enggan menerima Siyan. Pada malam itu, Li Sheng menentang Celestial King habis-habisan. 'Jika kau merasakan yang kau terlalu kuat untuk menentang aku, silakan. Aku tidak akan lari. Aku akan menunggu kau." Malam itu Li Sheng mencabar bapanya sendiri. Li Sheng berani mencabar bapanya kerana dia tahu bahawa dia lebih berkuasa daripada Celestial King. Mahu atau tidak, Li Sheng tetap akan mengahwini Siyan.

Sehari sebelum perkahwinan, Li Sheng mengetahui segala kekacauan di dunia manusia dan juga di dunia magik ini berpunca daripada Celestial King. Li Sheng tidak dapat menghalang perbuatan bapanya tetapi pada masa yang sama dia ingin memiliki Siyan. Jikalau Siyan mengetahui rahsia ini, Siyan sudah tentu akan menghentikan perkahwinan ini. untuk memastikan semua perkara berjalan dengan lancar, Li Sheng terpaksa menyembunyikan perkara ini serta menghalang Siyan daripada menemui punca kekacauan tersebut. Malangnya, rahsia tersebut tidak dapat disembunyikan buat selama-lamanya. Siyan mempunyai pertalian yang kuat dengan Starry Night Guild. Ketua di Starry Night Guild berhubung dengan Siyan secara rahsia kerana ketua Starry Night Guild mengetahui bahawa semua surat yang dihantar olehnya tidak sampai di tangan Siyan.

Penggunaan dengan menggunakan magik membuatkan Siyan berupaya mendengar semua lafazan yang dibuat oleh ketua Starry Night. Sikap Siyan yang panas baran menyebabkan hubungan Li Sheng dan Siyan menjadi keruh setelah beberapa bulan berkahwin. Apabila Li Sheng mengetahui ketua Starry Night yang membocorkan maklumat, Li Sheng mengarahkan seseorang untuk membunuhnya. Malangnya, perbuatan itu juga diketahui oleh Siyan kelak. Li Sheng menjadi buntu. Demi memiliki dan memegang Siyan untuk selamanya, Li Sheng melakukan banyak perkara berdosa. Li Sheng membunuh penegak keadilan dan juga individu yang tidak bersalah.

Starry Night: Dream MeWhere stories live. Discover now