Punca

2.7K 203 1
                                    

86.

Disebabkan suara tersebut sungguh tidak asing pada telinga, secara automatik, Mandy dan Rina berpaling ke arah pintu kafe dengan kening terangkat. Mereka berdua terkejut melihat lelaki kacak yang segak bergaya di hadapan pengurus kafe.

Mulanya Mandy berkerut kening sementara Rina mengecilkan mata untuk melihat dengan jelas, sekali memang benar orang yang mereka fikirkan sedang tersenyum dan berjabat tangan dengan pengurus tempat yang Rina baru sahaja temu duga dengan menawarkan diri untuk bekerja di situ tetapi di tolak mentah-mentah begitu sahaja oleh pengurus yang sama.

"Sama-sama...lagipun sepanjang kamu bekerja di sini prestasi kafe ni tak pernah mengecewakan..semoga kita dapat berjumpa lagi di masa akan datang nanti Lucas."ujar pengurus itu.

            "Saya pun begitu. Kalau begitu saya minta diri dulu. Selamat siang Manager Kim. "Lucas menarik tangannya dari jabatan tangan itu sebelum mempamit diri meminta diri. Berpusing sahaja dia, matanya terus jatuh ke arah dua orang wanita yang sedang duduk di meja bulat depan kafe.

Mereka bertiga serentak saling bertemu mata.

Senyuman pun terbit di bibir itu.

            "Mandy...Rina.."sapa Lucas dengan senyuman sinis di bibir. "What a big surprise seeing both of you at here?"seloroh lelaki itu sambil mendekat lalu duduk di kerusi itu tanpa tunggu di pelawa.Seusai dia menyelesakan diri, Lucas lirik akan wajah bingung dan tidak suka Rina serta Mandy di situ.

Rina dan Mandy mematai Lucas, kagum dengan rupa paras kacak itu walaupun pada masa kini mereka sedang sakit hati.

Lucas bersilang kaki, dia memandang minat pada Mandy dan Rina yang kelihatan tidak terurus.

           "Apa khabar?Macam mana life kau orang?Everything good?"

            Mata kiri Rina mengerenyet bila dengan soalan   itu. "Rasanya life kita orang bukan urusan kau untuk cari tahu..."

Mandy mengedipkan mata sebelum berdehem kecil untuk hilangkan rasa kekok selepas teringat semua kejadian yang terjadi sewaktu di hari konvokesyen mereka. Mesti Lucas sudah menyaksikan segalanya kan?

            "So.....Apa yang kau orang berdua buat dekat sini?"

Rina membuat muka menyampah, dia mejuling mata kejengkelan saat menjawab soalan itu.

            "Tak nampak ke?Takkan lah kita orang tengah cuci baju pulak...tanya soalan pun tak pandang-pandang." sindir Rina dengan nada tidak suka.

Lucas tersengih meleret, dia memandang Mandy yang sedang bercemberut.

             "Aku dengar kau orang berdua tengah cari kerja...dapat tak?"

Mandy berdengus jengkel.

            "Apa urusannya dengan kau..."ujar Mandy beriak tidak puas hati. Entah kenapa dia rasa seakan Lucas sedang mengejek keadaan pathetic mereka sekarang ini.

Lucas menjungkit bahu.

            "Saja nak tahu...nak pastikan sama ada kau orang dah dapat kerja ke belum....."

Rina terdiam mendengarnya sebelum dia memaling muka ke Lucas, memandang curiga ke wajah lelaki itu. Sesuatu terlintas dalam fikiran yang mana membuatkan Rina bertanya. Sesuatu yang membuatkan dia tidak habis berfikir sehingga sekarang.

            "Kau tak ada kaitan dengan semua ni kan?"

Kening Lucas terangkat, lelaki itu memandang pelik ke arah Rina.

            "Apa maksud kau?" tanya Lucas.

Mandy yang duduk bersandar terus tegak, memandang hairan kepada Rina.

            "Yalah apa yang kau cakapkan ni Rina..."

Rina berdengus kecil lantas ketawa sinis, dia mengacau air kopinya dengan sudu kecil sebelum di letakkan tepi cawannya. Ah...baru dia faham sekarang!

Wah!

Daebak!

            "Jadi memang betullah semua ni kerja kau...punca kenapa kita orang tak dapat kerja?Sejak awal tahun lagi?"soal Rina.

Mata Mandy terbutang luas, dia memandang terkejut ke arah Lucas. Lelaki itu hanya menunjukkan muka bersahaja.

Lucas pun tersenyum lebar. Haih!Dia sebenarnya nak buat kejutan untuk tidak dedahkan hal ni, tapi itulah dah tertangkap pula.

             "Kenapa?Memangnya kalau aku kata, punca kenapa tiada siapa syarikat menerima kau orang sebagai pekerja kau orang berdua. Apa yang kau orang akan lakukan?"

Mandy menahan nafas, matanya terbutang kaku tidak berkedip untuk beberapa saat.

            "Kau apa-"menjegil bulat mata Rina, mulutnya ternganga sedikit ekoran begitu tertampar dengan Lucas tadi.

             "Jadi memang betul la...kau penyebab kenapa setiap temu duga yang kita orang berdua hadiri tidak menerima permintaan kita orang!?"

Lucas pun ketawa.

              "Elok jugak kan kita berjumpa..boleh la aku settle kan apa yang patut dengan kau orang ni...."

               "Apa!?"Rina berkerut kening.

             "Yeah. You're right. I'm the one who make every company, every premises in this country to blacklist you from their associate. So that...both you will never ever had any chances have job or working or earning money easily. How is it?Did you having fun?" hujung bibir Lucas terjungkit sinis.

1. Hello Miss Devil.Where stories live. Discover now