Holly Guacamolle!

2.5K 233 0
                                    

47.

Jadi Aron selama ni dah ada teman wanita tapi dah putus?Kenapa dia tak pernah tahu tentang hal ni? Ya-ya aje dia ingatkan Aron jual mahal dan memilih.

Sekali tu apa?

Serius la?

            "Siapa teman wanita kau tu?Aku kenal ke?Tapi kenapa kau putus dengan dia?"tanya Airis sewaktu Lucas datang menghampiri meja mereka. Sempat jugak matanya mengerling ke Lucas.

Mana la Airis tidak mengerling aje, dah Lucas kelihatan segak dalam uniform barista serba putih dan merah merun. Blazer hitam yang berada di badan Lucas menonjolkan lagi bentuk dada bidang lelaki itu. Mana la dia tak berhenti mengerling aje.

Aron mengangguk main-main dengan muka selamba tak kisahnya.

            "Kau kenal dia sangat...dan untuk pengetahuan kau...sebab kau la aku putus dengan dia.."jawab Aron sambil membetulkan duduknya dari sandar kepada tegak. Matanya memerhatikan tangan Lucas menghidangkan makanan kepada mereka atas meja.

Airis dongak memandang Lucas lalu tersenyum kecil tanda terima kasih pada lelaki itu.

            "Terima kasih ya awak."

             "Selamat menjamu selera..."ucap Lucas bersama senyuman lebar di bibir sebelum berpaling semula ke kaunter untuk menguruskan pelanggan lain yang mulai beratur panjang di depan kaunter.

           Arisi Kembali pandang semula ke Aron. "Siapa?"tanya dengan muka tertanya-tanya.

           "Mandy la siapa lagi..."jawab Aron dengan muka tak ada perasaan. Dia kelihatan tidak terganggu untuk mengatakannya.

Mata Airis terbutang kaku.

Holly guacamolle!?

Dia salah dengar ke apa ni?

Tidak semena hujung bibirnya terjungkit.

            "Serius la?Mandy?Minah tiga suku tu?"sebut Airis dengan muka terkejut sebelum tersembur ketawa."HAhahahaha!HAAHAhaahah!!!!!!!" Airis melemparkan kepala ke belakang saat terbahak-bahak. Lupa yang dia sedang tidak sihat.

Ramai-ramai awek, Mandy jugak yang Aron jadikan teman Wanita?Memangnya taste Aron ni serendah itu ke?

Tak hairan la kenapa bukan main lagi beria Aron beri dia amaran tentang kes Mandy hari tu.... girlfriend rupanya.

             "Hahahaha!!!!"

Aron yang dengar dirinya di gelakkan hanya mengganguk-angguk kepala.  Membuat muka tidak kisah akan reaksi Airis.

             "Aku tahu...gelak la...gelak sampai puas.." seloroh Aron dengan nada pasrah. Langsung tidak peduli untuk menghentikan tawa Airis.

Airis mengurut kepalanya dengan jari telunjuk dan ibu jarinya apabila peningnya tiba-tiba menyerang dengan sisa tawanya.

             "Asal aku pulak jadi punca kau putus dengan dia?"Airis mencapai cangkir berisi air kopi itu lalu di hirup dengan berhati-hati. Tekak dia menjadi lega apabila cecair hangat dan pahit itu menyentuh deria rasanya.

             "Mandy marah sebab dia ingat aku curang dengan dia memandangkan kau selalu naik dengan aku. Sedangkan dia sendiri sebagai girlfriend aku sendiri tak pernah di tumpangkan. So dia pun tantrum depan semua orang yang mana hanya buatkan aku bosan dengan perangai dia. Aku apa lagi terus aku putuskan hubungan dia...dengan alasan dia pun pernah curang belakang aku..."jawab Aron bersahaja dengan muka tanpa perasaan.

Mata Airis terbutang luas, dia menekup mulut.

              "Hahahaha!"gelaknya lagi dibalik tapak tangan. Sebelah lagi tangannya memukul-mukul meja dengan perlahan. "Wei...asal kesian sangat kisah kau...tapi kan..memang patutlah kau putus dengan dia. Sebab Mandy tu aku perhatikan pun macam tak betul sikit. Ada ramai lagi perempuan yang lagi elok untuk kau..."Airis memotong sedikit kek di pinggannya lalu disuap ke mulut.

Aron yang sibuk dengan makanan sendiri hanya mengangguk kepala. Enggan mengulas Panjang mengenai hubungan bersama bekas kekasihnya itu.

Sambil menyeka air mata dari tepi kelopaknya, Airsi ternampak Lucas sedang bergerak melakukan kerja di belakang kaunter. Belakang badan lelaki itu aje dah kelihatan menawan inikan lagi rupa tu.

              "Oh ya...asal Lucas kerja sambilan banyak sangat?Dia orang susah ke?" tanya Airis sambil menyuap potongan kek ke dalam mulut sampai tidak sedar ada krim tercalit sedikit di tepi dan atas bibirnya.

Aron berpaling ke arah kaunter, memandang Lucas dengan renungan simpati. Soalan Airis buatkan dia terasa sedikit. Masakan tidak. Rakannya ini  sememangnya seorang lelaki yang rajin berkerja dan bertanggungjawab. Sejak dia kenal Lucas, kawannya itu memang ringan tulang. Sekalipun dia tak pernah dengar Lucas mengeluh tak kira la sesukar mana sekalipun keadaan yang dihadapi Lucas.

               "Basically...Lucas ni bukanlah anak orang susah cuma itu la....Dia ada Ibu kena yang perlu di tanggung. Tak macam kau...hidup semua tersedia. Sudahlah ada adik dia pun nak kena support, study sendiri... dengan kos perubatan mak dia lagi..." cerita Aron sambil membawa sandwich ke mulut lalu di gigit sebesar mungkin dengan berselera.

Kening Airis berkerut, dia memandang pelik ke Aron. Muka kembung Aron itu ditenung dalam.

                "Ayah dia tak ada ke??"soalnya.

Aron menurunkan tangan yang sedang memegang sandwich ke pinggan. Lantas memandang Airis dengan sisa makanan di dalam mulut.

              "Well...life is sometimes messed up you know."

               "Apa maksud kau?"
 
               "Beberapa tahun yang lalu Ayah Lucas kahwin lagi...tapi tak lama lepas mak Lucas disahkan menghidap kanser. Parents Lucas ni tak berpisah atau bercerai tau, putus tergantung macam tu la. Cuma tak berhubung. Dan disebabkan kebelakangan ni ayah Lucas dah tak lagi salurkan duit untuk kos perubatan Ibu Lucas yang biasanya ayah dia yang tanggung terpaksa lah Lucas buat kerja lebih dari satu dalam masa yang sama...semata nak support kos perubatan ibu dia yang sakit tu...." jelas Aron dengan panjang lebar.

Airis kembali memalingkan kepala ke arah Lucas yang rupa-rupanya turut sedang memandang ke arahnya pada masa yang sama. Lucas terlebih dahulu tersenyum dimana Airis kemudiannya membalasnya dengan senyuman nipis pada Lucas. Dengan senang  Lucas tersenyum  dan kembali fokus pada pelanggan yang berdiri di depan kaunter.

Jadi sebab itulah Lucas selalu aje sibuk. Kadang masuk kelas, kadang lambat masuk kelas. Semuanya disebabkan pekerjaan sambilan lelaki tu?

Airis memandang seketika ke arah Lucas sebelum memalingkan kepala ke Aron. Melirik saudara tirinya dengan renungan penuh muslihatinya.

              "Kau tahu siapa nama ayah Lucas?"soal Airis dengan kening sebelah terangkat.

              Sambil menyumbat makanan ke dalam mulut saat itu, Aron pandang Airis dengan kening terangkat tinggi. "Tahu..."

1. Hello Miss Devil.Where stories live. Discover now