34.
Suara kanak-kanak terpekik sana sini memeriahkan suasana laman tadika yang dipenuhi dengan pengunjung dan para ibubapa.
Beberapa booth dipasang bagi menjual barang-barang dan hasil kraf anak-anak pada pengunjung. Majlis charity ini diadakan untuk mengumpul dana bagi membantu kanak-kanak yang menghidap kanser.Hasil kutipan itu kemudiannya akan diserahkan kepada agensi yang terlibat. Disebabkan kesemua anak-anak tadika itu berasal dari keluarga berada, mereka gunakan peluang itu untuk melakukan sedikit kebajikan dengan menggunakan kelebihan ibubapa kanak-kanak tadika tersebut bagi mengumpul dana.
Dalam kesibukan ibu bapa memarahi anak anak mereka, ada juga sedang memujuk anak mereka berhenti dari menangis. Ada juga yang mengejar anak mereka dari berlari ke sana sini dengan balang biskut dalam tangan. Sebuah kereta berhenti parkir di tepi pintu masuk.
Menarik perhatian guru tadika yang berada di depan pintu pagar. Memandang tertarik ke arah keluarga yang berjalan masuk ke laman tadika.
Beberapa kepala turut menoleh ke arah dua orang kembar yang diapit dengan seorang gadis berkaca mata hitam anggun mengenakan sundress putih tanpa lengan rambut hitam berkilatnya disanggul kemas. Paling menarik perhatian adalah lelaki lampai yang sedang memegang beg di tangan berjalan masuk mendekati mereka.
"Cikgu Lily..."panggil Jennie yang berlari anak mendekati guru tersebut.
Cikgu berambut pendek dan mengenakan uniform rasmi tadika itu menyambut kedatangan kembar dengan senyuman dibibir.
"Hai,kamu datang...."sambut Lily sambil melirik ke arah penjaga kembar dua orang di depannya. "Hai..saya Lily..guru kelas Jennie dan Lissa..."sapa Lily ke arah Airis sambil menghulur tangan untuk berjabat.
Airis memandang tangan itu acuh tak acuh dari balik kaca mata hitamnya, sebelum menyilang tangan ke dada. Kepalanya di paling ke kanan.
Lucas yang berdiri disebelah Airis terus menyambut tangan itu dengan senyuman mesra di bibir.
"Hai...ini-"Baru sahaja Lucas hendak bersuara, rusuk lelaki itu disiku Airis. Menghalang lelaki itu dari terus bersuara. Lucas berpaling memandang Airis. "Ada apa?"soal Lucas dengan kening berkerut kepada Airis.
Airis memandang Cikgu Lily dengan renungan sombong dan bernada tidak suka.
"Saya babysitter mereka...kalau boleh saya tahu bila ya majlis ni nak habis?" jawab Airis yang menghalang Lucas dari menyatakan bahawa Airis adalah kakak kembar dua orang budak ni. Sebolehnya dia enggan orang tahu sangat siapa dia dengan kembar tu.
Cikgu Lily membuat muka tidak selesa. Mungkin jengkel dengan sikap sombong Airis.
"Kami baru sahaja hendak mula...kalau cik rasa penat menunggu cik boleh tunggu di dalam..."jawab Lily yang sedaya upaya bersikap baik dan mesra.
Lucas mengangguk kepala.
"Terima kasih..."ucap Lucas sambil memegang belakang badan Airis. Mendorong gadis itu maju ke depan untuk masuk ke dalam tadika. Untuk duduk menyertai para ibubapa yang ada di situ.
Sepanjang perjalanan mereka berdua untuk mencari kerusi yang kosong semua mata yang ada dalam dewan tersebut terarah pada Lucas dan Airis.
Airis yang perasan akan hal itu menanggalkan kaca mata hitamnya. Mendedahkan renungan mencerunnya di wajah.
"Apa masalah dia orang?Muka saya ada something ke?"soal Airis sambil dongak memandang Lucas di sisi.
Lucas yang dengar lantas tersenyum, dia menggeleng kepala kepada Airis.
"Mereka pandang bukan sebab awak comot ke apa...tapi disebabkan kita adalah pasangan muda dekat sini...."jawab Lucas sewaktu memimpin Airis untuk duduk di kerusi kosong yang tidak jauh dari kumpulan makcik-makcik datin di baris depan mereka.
Airis menyilang kaki dan tangannya sebaik sahaja dia duduk. Berasa rimas dan jengkel pada masa yang sama.
Kalau bukan disebabkan kembar dua orang tu tak adanya dia buang hujung minggunya di sini.
"What ever la...."
Sementara Lucas di sisi memandang sekeliling. Sekejap-sekejap dia memberi tunduk sapa dan senyuman pada ibubapa yang memandang ke arah mereka.
YOU ARE READING
1. Hello Miss Devil.
Tiểu Thuyết ChungNama diberi Airis Ariana. Tapi semua kenal dia sebab selalu aje dalam masalah. Maybe disebabkan itu dia diberi satu gelaran. Dimana ada Airis Ariana, di situ pasti ada masalah. Tidak kecil tidak besar, selagi Airis ada pasti bermasalah. Dari kec...