15 ◈

1.2K 136 31
                                    

[Hana's POV]

"Mama, boleh tak Daehyun nak pergi taman permainan dengan mama?" Soal Daehyun.

Aku buat-buat senyum.

Aduh, macam mana ni, aku dah janji dengan Taeyong nak keluar petang ni.

"Tapi mama ada kerja kejap lagi"

"Tapi mama, mama kata, hari minggu, mama akan ada dengan Daehyun" kata Daehyun dengan nada sedih.

Alaa kesiannya, Taeyong pun dah lama ajak aku keluar dan ini kali pertama aku setuju nak keluar dengan dia. Sebab aku cuba untuk berubah hati.

"Kerja apa time cuti macam ni?" Soal Doyoung tiba-tiba.

Haish, sibuk je.

"Taeyong ajak date"

Doyoung pandang aku dengan pandangan tak percaya.

"Date? Wah! Awak ada hubungan dengan dia?"

"Hmm, entahlah" jawabku dengan nada takda semangat. Kenapa sibuk nak tahu? Jeles lah tu. Eh, kenapa pula jeles. Dia bukan suka aku.

"Mama, bolehlah" pujuk Daehyun.

Aduh, mereka ni buat aku dalam dilemma lah.

Jadi, mana satu aku patut pilih? Date Taeyong or teman Daehyun?

SKIP

Di NEO CITY PLAYGROUND.

Aku putuskan untuk teman Daehyun dan date dengan Taeyong disini. Jadi dua-dua adil.

"Hana, awak cantik sangat harini" perkataan ini yang selalu dia ucapkan setiap kali berjumpa dengan aku.

Aku dengan muka memerah, hanya tersenyum. Kerana Doyoung sedang memberi pandangan maut pada Taeyong yang memegang tangan aku.
Tiba-tiba Doyoung datang meleraikan ikatan tangan aku dan Taeyong.

"Hana, Daehyun nak awak pimpin dia" kata Doyoung pada aku. Aku pun fake smile. Yelah tu Daehyun. Padahal dia sendiri.

"Daehyun meh sini" aku memegang tangan Daehyun. Daehyun menyanyi keriangan akibat aku berjalan dengannya.

"Daehyun nak main apa?" Soal aku padanya.

"Daehyun nak terbang! Daehyun nak jadi superhuman. Macam papa"

Superhuman macam papa?

Ha'a kan, papa dia kan hero dia.

"Terbang? Macam mana?" Soalku.

"Yang terbang tuu" Daehyun menunjuk jarinya ke arah buaian.

Oh buaian tu terbang.

"Oh, itu buaian Daehyun. Daehyun nak naik tu?"

"Ha'a"

"Jom kita g sana"

[End Hana's POV]

"Kenapa kau ada jugak kat sini?" Soal Taeyong kepada Doyoung. Dia tak tahu apa-apa pasal dua beranak tu akan berada di taman itu juga. Yang dia tahu, Hana kata nak jumpa di NEO CITY PLAYGROUND je.

"Sebab aku yang ajak dia datang sini" jawab Doyoung selamba.

"Apa?!"

"Ya, kami date" tipu Doyoung, padahal ni semua sebab anak dia. Kalau tak, tak menyempat lah dia nak keluar dengan Hana.

"Bodoh! Kalau kau berdua date, takkan lah Hana setuju nak keluar dengan aku"

"Tu sebab nak kau jadi orang ketiga je, untuk tolong jagakan anak aku"

"What the heck? Anak kau kan, kau sendiri lah jaga. Asal aku pula"

"Alah belajar lah jadi ayah" balas Doyoung ringkas lalu dia ke arah Hana dan Daehyun.

Daehyun yang melihat Doyoung kearahnya itu tersenyum riang lalu memanggil Doyoung.

"Papa!!"

"Ya Daehyun!!" Dia meminta Hana untuk berhenti ayunkan buaian Daehyun untuk gantikan Hana.

Hana tersenyum melihat mereka bermain gembira. Tanpa disedari, Taeyong berada disisi Hana.

"Awak nak naik buaian?" Soal Taeyong membuatkan Hana terkejut. Mana tak terkejut kalau tiba-tiba datang arah belakang dan tanya macam tu.

"Nak jugak, macam seronok je"

"Naiklah, saya ayunkan"

"Eh takpalah Yongie, tengok tu, BUAIAN INI HANYA UNTUK KANAK-KANAK 7 TAHUN KEBAWAH, saya dah 25, malu lah" kata Hana sambil menunjuk papan tanda yang berdekatan buaian itu.

"Takpa, kalau rosak ke apa-apa ke, saya akan bayar ganti rugi. Duduklah" kata Taeyong sambil menepuk tempat duduk buaian itu.

Hana tersenyum, lalu dia setuju dan duduk.

"Jangan kuat-kuat, saya takut"

"Jangan risau, i will be gentle"

Awww, sweetnya.

Jadi Taeyong mula ayunkan buaian Hana. Tapi ada sisi gelap yang tak berpuas hati di sebelah.

"Papa! Tolak la lagi!! Papa!!!!" Panggil anaknya, Doyoung sampai berhenti menghayunkan buaian anaknya apabila melihat kemesraan Taeyong dan Hana.

"Takpa Taeyong. Kali ni kau menang"

◈◈◈◈◈◈

"Mama say aaa" Daehyun suapkan aiskrim coklat dalam mulut Hana.

"Nyum sedapnya Daehyun suap mama" kata Hana. Daehyun ketawa riang.

"Erk Hana? Ada coklat kat sini" tegur Doyoung sambil ibu jarinya mengelap hujung bibir Hana. Sisa aiskrim dijarinya itu dijilat Doyoung.

Pipi Hana memerah akibat perbuatan Doyoung itu. Taeyong yang melihat kelakuan Doyoung itu sudah membara hatinya. Tapi di tahan.

Sekarang seri ya satu sama.

"Um Hana, muka awak takpape ke kena cahaya matahari ni? Saya risau lah, nanti kulit awak sakit" kata Taeyong sambil membuat tangannya sebagai pelindung muka Hana. Badannya sengaja dirapatkan dengan Hana.

"Saya takpape lah Taeyong, jangan risau" Hana tarik tangan Taeyong daripada melindung mukanya.

"Betul ni?"

Hana angguk.

"Papa, kenapa pakcik ni asyik ikut kita je dari tadi?" Soal Daehyun kepada papanya.

Taeyong dan Hana terkejut. Pakcik dia panggil?

"Oh pakcik ni? Dia saje je takda kerja" jawab Doyoung selamba. Anaknya angguk faham.

"Excuse me, pakcik ni, bakal pakwa Hana ni tau" balas Taeyong dengan bangga kepada Dahyun.

"Pakcik bakal pakwa je, papa saya bakal suami mama Hana tau" Taeyong terdiam. Wah, bijak budak ni.

Hana terkejut. "Huh? Daehyun, jangan cakap macam tu" kata Hana, tapi dia tak marah pun kat Daehyun. Dia cuma malu, kenapa Daehyun tiba-tiba cakap macam tu. Ni mesti Doyoung yang ajar.

Doyoung menepuk kepala anaknya perlahan. "Bagus anak papa" katanya perlahan.

"Dahlah, Hana jom pergi, saya dah panas duduk kat sini. Tambah lagi ada dia ni, aish!" Kata Taeyong lalu terus ke tempat dia parking kereta.

"Em, mama pergi dulu ya. Jumpa lagi Daehyun. Annyeong!" Kata Hana selepas mencium pipi Daehyun dan melambai sebelum pergi dari situ.

"Untunglah kamu Daehyun, mama Hana selalu cium kamu. Papa dia tak cium pun"

"Papa nak jugak ke? Kenapa tak minta mama cium jugak?"

Doyoung blushing.

"Boleh ke?"

"Boleh! Nanti Daehyun minta mama cium papa" balas Daehyun semangat.

"Janji tau" Doyoung membuat pinky promise dengan Daehyun.

"Daehyun janji, Daehyun sayang mama papa!"








i want a mama!Where stories live. Discover now