BAB 13🍒

36.6K 1.5K 19
                                    

3 Bulan Kemudian.

Suasana malam yang tenang ditambah dengan angin sepoi-sepoi menampar lembut kulitnya.

Sarah berbaring dikerusi malas di berandanya sambil mendongak ke langit.

Keluhan terlepas juga dari mulutnya.Tak menyangka sudah tiga bulan sejak kejadian itu.kejadian yang membuatkannya sebulan koma.

Sejurus selepas bangun dari koma,dia dikejutkan dengan kehilangan putera mahkota Howl's.Tak ada seorang pun yang tahu keberadaannya kini.
~~~~~~~~~~~

"Sya,sebelum awak balik nanti ,tolong bagi dokumen ni kepada Encik Mail." Fail yang bewarna kuning itu diberi kepada setiausahanya.

Semenjak dia masuk kerja sebulan yang lalu ayahandanya telah memberikan jawatan penolong ketua pengarah kepadanya.Menggantikan abg keduanya iaitu Tunku Azril yang naik pangkat menjadi ketua pengarah.

Sarah mengemas mejanya sebelum dia mengambil beg kerja dan menutup lampu bilik itu.

Dia berjalan menuju ke ofis ayahandanya tapi langkahnya terhenti sebab ayahanda seperti ada tetamu sekarang.

Sarah menunggu dikerusi bersebelahan pintu masuk ofis ayahandanya.Tak lama kemudian pintu dibuka dari dalam.

Lelaki itu perasan akan kewujudannya.

"It's nice to meet you ,crown princess." Tegur lelaki itu kepada Sarah yang berdiri berdepan dengannya kini.

"Remember what I said Tunku Muazzam." Ujar lelaki itu kembali sebelum melangkah pergi.

"Apa yang dah jadi ayahanda?" Tanya Sarah.Dia mengikut ayahandanya masuk ke dalam ofis.Dari riak wajah ayahnya memang sesuatu telah berlaku.

"Tak ada apa-apa ,kamu jangan risau." Balas Tunku Muazzam lembut.Dia tidak mahu anaknya risau dengan hal yang berlaku.Walaupun hal itu berkaitan dengan anaknya sendiri.Sarah.

"Ayahanda.Tolong,Sarah tahu ayahanda ada sembunyikan sesuatu dari Sarah.Sarah nak tahu please."

Tengku Muazzam mengambil nafas sebelum mula bercerita kepada Sarah.

"Putera Mahkota Edward Vince Duchess hantar utusan perkahwinan lagi untuk kali yang ke-10. Lelaki tadi adalah penasihat kepada King Samuel. Mereka beri amaran kalau ayahanda menolak lagi mereka akan mengistiharkan perang kepada negara kita. Putera Mahkota Edward tak nak orang lain selain kamu, Sarah.Tapi jangan risau ayahanda takkan hantar kamu ke sana.

Sarah tidak membalas ,dia hanya duduk dan diam.Hanya kerana dia kedua buah negara akan bergolak.
Kalau ayahanda tolak lagi perang akan berlaku dan banyak rakyat yang tak bersalah akan terkorban disebabkan dirinya.

Demi mengelakkan orang tak bersalah jadi mangsa ,dia yakin dengan keputusannya kini.

"Ayahanda.Sarah terima." ujar Sarah dengan penuh yakin.Dia rela berkorban asalkan orang lain selamat.

"Sarah!! Tak ayahanda tak benarkan!!.Kita akan minta bantuan luar sekiranya perang meletus.Jangan risau ayahanda akan selesaikan perkara ini. Buat masa sekarang kita perlu fikir rancangan. Jom balik mesti bonda kamu dengan abg-abg kamu tengah menunggu dirumah." Sarah memandang sayu ayahandanya.Perasaannya kini berbelah bahagi.

Mahukah negara lain membantu negara mereka menentang negara yang mempunyai kuasa yang amat kuat itu?
~~~~~~~~~~~~~

"Tell Janny, it's her turn now."

Rye mengangguk dan terus pergi ke bilik kurungan untuk membawa Janny keluar.

"Make sure you won't do any mistake.If not I won't hesitate to kill your son. Your son life is in my hand.Keep it in you mind Mrs. James." Wajah Edward yang membengis itu ditatap takut-takut oleh Janny.

"Yes.Prince Edward."

Malam itu Janny bersama Rye telah berlepas menuju ke negara seri kayangan.Negara yang diperintah oleh Sultan Aminuddin.

"Soon you will be mine again.After I catch you I will not let you go again." Kopi panas dihidu sebelum disisipnya sedikit. Cukuplah penantiannya selama 3 bulan.Kini dia akan dapatkan semula Kesayangannya.
~~~~~~~~~~~~

"Selamat pagi,Cik Sarah." Tegur sya,setiausaha Sarah.

"Selamat pagi ,Sya.Apa jadual saya hari ni?"

"Cik ada meeting dengan Tan sri omar nanti pukul 10 pagi dan lepas tu cik free sampai balik.

"Ok terima kasih ,sya." Ucap Sarah.Tak lama kemudian Iphonenya bergetar minta diangkat.

"private number?siapa pula ni?" Sarah berkira kira untuk mengangkat panggilan itu.Tapi dia angkat juga takut ada hal kecemasan.

"Hello?"

.............

"Hello?"

.............

Panggilan itu diletakkan semula.Gila punya org nak main-main call pun agak-agaklah. Iphonenya diletakkan kembali dalam beg tangannya.

Tok.tok.tok.

"Cik Sarah,ada orang bernama Janny nak berjumpa dengan Cik Sarah."

"Janny?" Soal Sarah hairan.Kenapa Janny datang untuk jumpa dengannya?mungkin melancong kot.

" Suruh dia masuk."

"Baiklah"

Janny masuk ke ofis Sarah diiringi Sya.Gambar anaknya sebagai wallpaper handphonenya ditenung.
Wajah cantik Sarah menyapa ketika dia masuk kedalam ofis itu.

"Sarahh! I really miss you Sarah!" Ujar Janny.Badan Sarah dipeluk erat sebelum dilepaskan.

"Janny!What bring you here?"

"Sarah.I- " Ayat Janny terhenti.Dia tak sanggup melihat Sarah terluka tapi nyawa anknya berada dihujung tanduk kini.

Sarah masih menanti Janny untuk meneruskan ayatnya itu.

"I need you help Sarah.My son."

"What wrong with your son?"

"He's in critical zone now. You know about his illness right? The one who can help him right now is Prince Edward." ujar Janny ,dia terpaksa menipu Sarah.Wajah Sarah serta merta berubah mendengar nama itu.Tapi dia masih ingin Janny meneruskan ceritanya.

"Ok,just go on"

"Prince Edward said that I just have to pay half to him if you accept his proposal. I'm so sorry Sarah but my son is the only one I had in this world." Pujuk Janny lagi.

Sarah hanya mendiamkan dirinya.Cuba untuk menghadam kata-kata Janny.Sarah yakin inilah takdir hidupnya.

Walaupun negara lain dapat membantu negaranya  tapi Janny? Kalau boleh dia tak nak satu nyawa pun melayang disebabkannya. Dan dia telah buat keputusan.

Jika dengan berkorban masa depannya dapat membantu orang lain yang kesusahan dia rela dan dia redha.


"I.....I accept it."











To Be Continue.

So kita dah boleh prepare dah utk majlis kahwin Sarah dan Ed💖💖💖💖💖💖

























The King MateWhere stories live. Discover now