Bab 13☁

2.8K 277 44
                                    

🍀

"Namjoon oppa kahwin dengan kak mimi ni sebab cinta ke?"

Soalan dari Im Nana buatkan Haemi dan Namjoon sama- sama terdiam. Haemi mengetap bibir, dia dah lama geram dengan Nana ni, yalah kalau ada majlis kat rumah, Nana dan keluarganyalah yang paling kecoh. Pernah sekali kecoh satu rumah sebab Nana tak boleh makan cheese cake, disebabkan alergic dengan cheese.

Dan waktu tu jugalah Puan Im nak aku belikan kek flavour lain. Yang aku hairan ni, Nana yang sambut birthday ke, Dini? Anak saudara dia? Cerewet betul!

"Em, kami kahwin sebab cintalah. Pernah ke dengar orang kahwin bukan atas dasar cinta?" Jawab Namjoon, bagi pihak aku. Aku nampak Nana menjongketkan keningnya, dia tersengih. Separuh mengejek.

"Ohhh, kalau Nana cintakan Namjoon oppa, namjoon oppa sanggup ke kahwin dengan Nana?"

Sekali lagi aku tergamam. Nana, engkau tu baru 20 tahun! Jangan sampai umur kau terbantut oleh aku pulak! Ada jugak yang kena sembelih ni nanti!

"Nana.."

"Nana tak pernah lagi tengok Kak Mimi bawa Namjoon oppa datang rumah. Betul ke kahwin atas dasar cinta? Kalau atas dasar cinta pun, takkanlah sekaligus dapat yang kaya? Kak Mimi.. goda Namjoon oppa eah?" Kata Nana seraya menjongketkan keningnya. Haemi mengetap bibir. Tapak tangannya digenggam.

"Nana dah melampau.."

"Eah apa yang melampaunya! Nana tanya je, bukan nak buat apa pon.." jawab Im Nana sebelum menghirup milkshakenya.

"Jadi, apa masalah Nana kalau Kak Mimi goda dia pun? Mengganggu ke? Harta kamu berkurang? Hah?"

"Kak Mimi ni garanglah. Cakap sikit pun nak marah. Tengoklah Namjoon oppa, Kak mimi marah Nana.." adu Nana seraya mengerekot merapatkan diri ke Namjoon lalu bersembunyi di belakang lelaki itu. Acah macam aku ni pula nak bunuh dia. Meruap darah merah aku jadinya.

"Nana fikir apa yang Nana cakap tu berbaloilah? Cuba Nana terangkan apa yang motif sebenar Nana cakap macam tu pada akak? Cakap cepat!"

"Haemi.. sudahlah tu. Nana tak bersalah" kata Namjoon buatkan rasa marah aku makin membuak- buak.

"Eh nak pergi mana?"

"Nak baliklah! Kalau awak nak tinggal sini, awak tinggalah dengan dia!" Haemi mencapai beg tangannya lalu mengangkat punggung keluar dari restoran tersebut.

Geram, panas hati, semualah!

...

"Kamu ni kenapa? Tadi balik kenapa tak balik sekali dengan Namjoon? Nana pun, mana Nana?"

"Manalah Haemi tahu.." balas Haemi, dia letakkan gubahan bunga diatas dulang kecil sebelum sejambak bunga ros dia ambil lalu dia renung. Gemersik suara saudara mara yang riuh di ruang tamu itu tidak diendahkan lagi. Haemi mengeluh perlahan.

"Nana buat hal lagi ke?"

"Mana ada.."

"Habis tu apa?" Puan Min sudah mulai curiga dengan tindak tanduk anak perempuannya itu. Nak kahwin, tapi langsung tak ada seri pengantin terpancar pada wajah gadis itu.

"Tak adalah mama, kami okay je.." jawab Haemi. Dia letakkan jambangan bunga ros atas dulang sebelum dia capai pulak frame gambar.

"Kak mimi! Namjoon oppa datang, dia cakap dia nak jumpa kak mimi, kat luar. Cepatlah kak mimi!" Kata Hana seraya berlari- lari anak mendapatkan Haemi. Budak kecil itu menarik lengan aku, meminta aku untuk berdiri.

"Woah bakal suami datang nak memujuk!"

"Kak mimi dan Namjoon oppa ni romantiklah!"

"Cepatlah kak mimi!"

Suasana rumah yang sedia riuh menjadi riuh mendengar khabar tersebut. Habis merah muka aku disakat oleh saudara mara dan anak- anak buah yang berkumpul malam itu. Laju- laju Haemi berjalan mendapatkan Namjoon yang berada didalam kereta tersebut.

Tok tok tok!

Haemi mengetuk cermin kereta Namjoon dan refleks cermin kereta lelaki itu diturunkan.

"Nak apa jumpa saya?"

"Cuma nak tanya, cik ni single ke?"

"Tak, esok baru official jadi isteri orang" jawab Haemi seraya berpeluk tubuh. Namjoon tersenyum kecil, dia sandarkan tubuhnya pada kerusi pemandu lalu melirikkan matanya pada Haemi.

"Bakal isteri saya ni, tak rindukan saya ke?" Soal Namjoon. Haemi menjeling.

"Tak"

Namjoon mendiamkan diri, dia lepaskan keluhan kecil sebelum membuka pintu untuk berhadapan dengan Haemi.

"Sayang dah makan?"

Gosh!

Kenapa hati aku berdebar kuat sangat ni? Haemi mengetap bibir sebelum memandang ke arah lain, mengelak dari berpandangan empat mata dengan Namjoon. Lelaki tu tersengih, menampakkan lesung pipitnya.

"Maafkan saya pasal tadi pagi.. tak ada niat pun nak buat awak rasa tersinggung." Bisik Namjoon seraya merapatkan dirinya dengan Haemi. Haemi mendiamkan diri.

"Haemi, my sweetie. Please don't ignore me like this. Saya sunyi. Saya rasa kosong. Janganlah macam ni. Em, kitakan nak kahwin, esok? Tak eloklah macam ni.." Namjoon berbisik perlahan, memujuk Haemi lebih tepatnya seraya mendekatkan diri dengan Haemi.

"Jangan datang dekatlah Namjoon, banyak budak- budak tengah tengok ni-"

"Biarlah, bukannya salah pun. Lagipun, dalam sehari lagi. Awak akan jadi milik saya" kata Namjoon, dia tarik tapak tangan aku lalu digenggamnya erat.

"Macam ni boleh?" Soal Namjoon. Haemi tidak menjawab.

"Sayang?"

"Diamlah Namjoon"

"Yalah, sayang.."

.

.

💕💕

[C] I LOVE YOU! | 김남준 ✓Where stories live. Discover now