'VICTOR?' VRAAGT OMZ als ik de keuken inkom voor wat drinken voor Ethan en mij.
'Ja?'
Ik neem wat drinken uit de frigo en schenk het in twee glazen.
'Luister, ik ga nu even de rol van je moeder op me nemen, ook al weet ik vrijwel zeker dat ze dit al gezegd heeft. Je doet het toch veilig, eh?' vraagt ze en ik verstijf een beetje.
Dit wordt gênant.
'Euh ... ja,' zeg ik en ik zet de fles cola terug in de frigo en draai me naar haar om.
'Oké, dat is goed. Wel als je nog iets nodig hebt, dan zet je het maar op het boodschappenlijstje op de frigo,' zegt ze en ik knik terwijl mijn wangen vuurrrood worden.
'Oké,' herhaal ik.
'Goed,' zegt ze en ze knikt. 'Jullie zijn toch ook wel voorzichtig, eh, want toen ik het de eerste keer met je opa deed-
'Oma!' zeg ik. 'Dat is te veel informatie.'
'Wat?' grinnikt ze. 'Ik geef je alleen mijn ervaringen mee en wat tips.'
'Dat hoeft niet. We zijn voorzichtig en veilig en nu ga ik terug naar mijn vriendje voordat je nog over mam en pap begint,' zeg ik en ik neem de glazen van het aanrecht en loop naar mijn kamer.
'Wacht, Victor,' zegt ze en ik draai me terug om. Alsjeblieft niet weer over seks beginnen, denk ik in mezelf. 'Ik heb wat geld van je moeder gekregen. Ze zei dat er een nieuwe film uit is die je denk ik wel zou willen zien. Ik leg het op de keukentafel voor het geval jullie willen gaan.'
'Oké, dankjewel,' zeg ik en vervolgens ga ik mijn kamer binnen.
Ethan staat bij een paar foto's van mijn jongere ik die we gisteren hebben opgehangen. Hij draait zich naar me om als ik de deur achter me dicht doe.
'Ik dacht al dat je cola was gaan halen bij de buren,' zegt hij gniffelend.
'Nee,' zeg ik en ik geef het ene glas aan hem. 'Mijn oma begon over veilige en voorzichtige seks.'
Ethans ogen worden groot voordat hij in lachen uitbarst. Ik neem rustig een slok tot hij uitgelachen is en mijn stiekeme glimlach te verbergen.
'Was het gênant?' vraagt hij als hij een beetje tot bedaren is gekomen.
'Ja, nogal. Ze wou zelfs beginnen over haar en opa,' zeg ik. Ethan lacht nog eens zachtjes voor hij een slok neemt. 'Maar ze heeft wel geld van mam achtergelaten voor de nieuwe film. Zin om met me mee te gaan?'
'Als een echte date?' vraagt hij en hij zet het glas op mijn bureau.
'Ja,' zeg ik. 'Onze tweede date, achter elkaar zelfs.'
'Dat zou ik leuk vinden,' zegt hij en hij drukt een kusje op mijn lippen.
[][][]
Nadat ik een bak popcorn voor ons heb gehaald en twee flesjes cola, gaan we naar de filmzaal.
Er zijn redelijk veel mensen, wat ook logisch is vermits de film net uit is.
We vinden een plaatsje aan de rechterkant aan de gang. Ik ga langs een vrouw zitten en Ethan gaat aan het gangpad zitten.
'Je vindt deze film toch echt oké, eh?' vraag ik voor de derde keer deze avond aan Ethan.
Hij glimlacht en knikt.
'Ja, Victor,' zegt hij en hij neemt mijn hand vast die op de leuning ligt.
De vrouw werpt een blik op ons, maar ze zegt niks. Op dat moment begint de film.
[][][]
Tijdens de pauze ga ik even naar de wc en laat Ethan even achter in de filmzaal.
Als ik terugkom, staat er een jongen langs hem. Zijn blonde krullen komen tot iets over zijn schouders en hij kijkt een beetje verveeld.
Ethan zegt iets wat ik niet kan verstaan en dan wandelt de jongen weg. Ik kijk hem achterdochtig aan en ga langs Ethan zitten.
'Wat wou die jongen van je?' vraag ik.
'Hij vroeg waar de wc was,' zegt hij. 'Hij had gehoord dat jij daar naar toe ging.'
'O, oké,' zeg ik en ik neem Ethans hand weer vast en verstrengel onze vingers met elkaar.
[][][]
Na de film zoenen Ethan en ik nog een beetje tegen de muur van de parking. De volgende film is al begonnen dus zoveel mensen komen er niet langs.
'Vond je het eigenlijk wel een leuke film?' vraag ik als ik me even van hem loslaat.
'Ja,' zegt hij. 'Het acteerwerk vond ik goed.'
'En het verhaal?'
'Dat was niet het beste ooit, maar het kon door,' zegt hij en hij buigt weer naar me toe, maar net voordat mijn lippen de zijne raken, wordt hij van me weggeslagen.
Letterlijk.
Zijn gezicht beland tegen de muur en hij krimpt in elkaar.
'Bedankt om me de weg te wijzen, flikker,' zegt een stem en ik kijk om.Het is de jongen met de blonde krullen. Hij wilt net naar mij uithalen, maar ik pak zijn gebalde vuist vast en trap hem in zijn kruis.
'Wat is jouw probleem?' vraag ik en ik moet me inhouden om hem niet nog een klap te verkopen.
Om mezelf af te leiden, help ik Ethan recht.
Hij heeft een bloedneus en een schaafwonden aan de rechterkant van zijn gezicht.
Er komt ook een beetje bloed uit.
'Gaat het?' vraag ik zacht aan hem.
Hij schudt zijn hoofd.
'Ik heb hoofdpijn,' zegt hij en op dat moment zie ik de jongen in mijn ooghoeken rechtstaan.
Ik ga beschermend voor Ethan staan en staar de blonde jongen woest aan.
'Ga weg,' zeg ik met opeengeklemde kaken.
De jongen bekijkt me van top tot teen en loopt dan weg.
Ik draai me terug om naar Ethan en hij begint te wenen.
Zijn ademhaling gaat onregelmatig en hij snikt.
Ik trek hem in een omhelzing en fluister sussende woordjes in zijn oor terwijl zijn tranen mijn trui nat maken, maar het maakt me niet uit.
Zolang hij zich veilig voelt.
JE LEEST
Zwarte nagellak
RomanceVictor moet bij zijn oma gaan wonen omdat zijn ouders gaan scheiden. Hij vindt het niet zo heel erg omdat hij zo ook een nieuwe start kan maken op school. Daar ontmoet hij Gwenny. Ze is lief en spontaan en Victor begint haar leuk te vinden. Dat denk...