2

578 46 10
                                    

"Solar mana ?"

Mudah saja soalan gadis itu. Namun, soalannya membuatkan kedua lelaki yang mirip mukanya sama itu terkedu dan terdiam. Mereka berdua sebenarnya sudah tahu perasaan Alya pada adik bongsu mereka.

"Erk, d-dia ada je. Just, suka  terperuk dalam makmal kesayangan dia. Hehehe." jawab Gempa sambil tersenyum kekok pada gadis dihadapannya. Alya hanya mengeluh sambil mengacau lebihan air koko yang tinggal di dalam cawannya.

Halilintar pula membuang pandangannya ke arah rumah mereka yang tak jauh dari situ. Dia memandang rumah itu lama kemudian memandang Alya dengan pandangan redup.

"Sampai bila nak salahkan diri kau ?" soal Halilintar. Gempa mengangguk setuju. Kisah itu sudah lama. Bahkan dirinya juga ingat-ingat lupa akan kejadian tersebut walaupun dia sendiri yang meleraikan masalah itu.

"Aku rasa dia dah lupakannya. Janganlah sedih Alya." kata Halilintar lagi sambil tangan ligat mengambil  kain lap untuk mengelap meja makan yang diletakkan di kedai itu. Pelanggan semakin berkurangan kerana hari semakin gelap. Mereka harus menutupnya seketika kemudian baru membukanya pada jam 8.00 malam.


"Lupa macam mana sekalipun, kalau dia nampak aku mesti dia teringat balik kan ?" tanya Alya seraya membantutkan pekerjaan Halilintar. Lelaki itu melepaskan helaan nafas yang panjang kemudian menyambung kerjanya. Alya juga turut melakukan hal yang sama. Mengeluh mengenang kesilapan kecil.


"Yakinlah yang suatu hari nanti, dia akan maafkan kau." kata Gempa sambil menepuk-nepuk bahu Alya. Memberi semangat kepada rakannya yang satu ini. Senyuman hangat juga ditarik. Alya memandang lelaki bermata emas itu kemudian mengangguk faham.

"Malam nanti datanglah. Kita orang ada je kat sini dengan Tok Aba." pelawa Gempa pada Alya . Alya mengeluarkan beberapa keping duit kertas dan diletakkan di atas meja kedai itu. Dia tersenyum nipis pada Gempa.


"Kalau rajin aku datang." kata Alya.



"Ceh, sama je macam Ice." gumam Halilintar saat kembali ke kedai Tok Aba setelah selesai mengelap kesemua meja makan yang disediakan.

Kain lap dilibas kasar tanda protes. Protes sebab asyik dia dan Gempa yang selalu kena kemas kedai. Nak harapkan Trio Troublemaker ? Sorry naik lorry. Ice ? Tolong sekejap saja. Solar ? Eksperimen tak habis-habis.


"Marah ke cik abang?~" ejek Alya. Halilintar menghantar jelingan maut terhadap Alya namun gadis itu hanya buat tidak endah. Sudah biasa kena jeling dengan si pengendali petir itu. Gempa tergelak kemudian menggelengkan kepala. Masak dah.




\\\




Petang yang indah melabuhkan tirainya. Kini, malam pula berganti tempat. Alya pulang ke rumah sebaik saja telah habis menolong dua adik beradik itu mengemas kedai atok kesayangan mereka. Keluhan demi keluhan dilepaskan olehnya.


Fikirannya mengenang kejadian yang tak disengajakan olehnya telah mengakibatkan dirinya dibenci oleh lelaki yang disebut namanya petang tadi. Jujur, siapa yang tak rindu sahabat kita kan ? Atau, lebih dari sahabat ?


Sebak mula menerpa di hati kecil Alya. Tangisan di tahan daripada pecah dari tubir matanya. Segera dia menghidupkan lampu di dalam rumah serta lampu luar rumah. Sofa adalah tempat pertama yang dituju setelah memasuki rumah. Alya merebahkan diri ke arah sofa panjang sambil meniarap menutup mukanya dan juga menghalang bunyi tangisan yang sudahpun keluar.


Badannya tersedu sedan menahan tangisan dan juga sebak di hati. Kenapa ? Kenapa ? Kenapa dirinya tak kuat bila teringatkan semula akan lelaki itu ? Cuma,... kenapa ?


Solar [BBB] √Where stories live. Discover now