Solar menyanyi kecil di dalam biliknya. Kaki nya yang disilangkan dari tadi itu digoyang-goyangkan tanda sedang senang. Dia sibuk melayan media sosial sehingga tak sedar yang Gempa sudahpun masuk ke dalam biliknya mencari sesuatu.
Sampai senget-senget topi yang dipakai Gempa disebabkan dia tergaru-garu kepalanya mencari sesuatu di dalam bilik adik bongsunya itu. Dia mengerling ke arah Solar yang masih tidak menyedari kehadirannya.
Dia menggigit bawah bibirnya tanda geram. Segera dia menepuk betis Solar seraya menyergah lelaki itu.
"Hoi !"
"HOI !!" latah Solar. Terkejut bukan main kepalang bila tiba-tiba kena tepuk dan disergah begitu. Handphone nya pun tercampak ke dinding dan mendarat di atas katilnya. Nasib atas katil. Kalau kat lantai ? Mau menangis hingus meleleh dia. Iphone 8+ tu.
"Kau ni, terkejut aku ! Ketuklah lain kali kalau nak masuk. Main terjah je masuk bilik orang. Orang terjah masuk dalam bilik dia tau pula marah nak baling extension bagai." rungut Solar sambil membetulkan rambutnya.
"Alah, bukan sengaja. Eh, camera blogging kau mana erk ?" soal Gempa setelah teringat tujuan asalnya menerjah bilik Solar. Solar menggaru lehernya yang gatal sambil memandang Gempa dengan kening terjongket sebelah. Wah kau macam Ziana Zain.
"Camera blogging ?" soal Solar pelik. Macam lain macam je pronounce si Gempa ni. Gempa mengangguk laju sambil tangan kanannya mencekak pinggang.
"Haah. Yang orang selalu buat kat youtube tu yang Hi guys, jangan lupa sapskeriab dong channel youtube nya guys ! Gratis guys ! Ha yang itu !" dengan terujanya Gempa menjawab persoalan adiknya itu. Solar mendiamkan diri buat seketika kemudian tersentak.
Dia memandang Gempa dengan muka yang menyampah. "Kau exam English dapat berapa SPM haritu ?" menanya. Kini Gempa pula yang memandangnya pelik. Orang tanya mana camera bukan tanya exam English spm haritu berapa ?
"Tak adalah hebat mana. 59 je... asal ? Kau nak lawan spelling ke dengan aku ?" soal Gempa sambil tersenyum mengejek pada Solar. Solar hanya mampu menepuk dahinya tanda kesal dengan abangnya itu.
"Pronounce kau pun tak betul. Ada hati nak lawan spelling dengan aku ? Vlogging bengap ! Bukan blogging ! Blogging tu kau tulis pasal kebodohan kau lepas tu ha kau post bagi orang baca ! Camera vlogging ! Eish, mentang-mentang v dengan b sebelah-sebelah, kau tibai je kan ?" tempik Solar pada abangnya. Dia mula melangkah ke laci almari bajunya. Gempa hanya terdiam apabila Solar memberinya sedas ayat boleh tahan padu itu.
"Pergh Gempa, setepek !" entah dari mana muncul ataupun dari tadi memerhati mereka berdua, Taufan memerlinya kemudian berlari turun ke bawah dengan riuh. Mulalah nak gosip dengan yang lain. Dasar pakcik bawang betul si Taufan ni.
"Nah, btw kau nak buat apa dengan camera aku tu ?" soal Solar yang duduk semula di birai katilnya. Gempa yang membelek-belek camera milik Solar itu mula mengalihkan pandangannya.
"Aku nak jadi youtuber ! Oh ya aku nak lesing Taufan kejap. Bye bye !!!"
Belum sempat Solar membalas,si pengendali tanah itu mula berlari keluar dari biliknya dan turun ke bawah mencari mangsa yang mengejeknya tadi.
"Apakah ?" soalnya sendiri lantas terus baring di atas katil. Handphone nya dicapai dan dia mula khusyuk dalam dunianya sendiri.
Beralih situasi di bawah yakni di ruang dapur, kelihatan Gempa sedang sibuk menyiapkan bahan-bahan masakannya pada hari ni. Ya, dia nak jadi chef youtuber. Dia yakin dengan mukanya yang hensem lagikan alim itu pasti subscriber nya akan mencecah 200 ribu orang.
Tinggikan angan-angan dia ?
"Kau nak masak apa Gem ? Bukan kau dah masak ke tadi?" soal Halilintar sebaik saja tiba di dapur. Pelik tengok Gempa yang sedang susun ke semua bahan masakan dengan elok serta kamera milik Solar yang di set up di tepi dapur gas.
"Haah tapi yang ini aku nak masak untuk first video aku dekatttt aaa youtube aa gituu~" balas Gempa sambil men-flip hair kan rambutnya yang terperangkap dalam topi hitam yang dipakainya. Tercampak topi tu dibuatnya. Halilintar membuat muka toya dan menggeleng kepala.
"Suka hati kaulah Gem. Asalkan kau bahagia." ucapnya kemudian menuju ke peti ais untuk mengambil air sejuk untuk di minum. Gempa yang sedang berangan-angan tinggi itu tidak dipedulinya.
"Okay camera ready ? Aaa setarrt !!!" dengan lagak diva, Gempa mula merakam menggunakan kamera milik Solar. Dia tersenyum manis sambil mengenggam kedua tangannya.
"Assalamualaikum kepada penonton-penonton di luar sana yang disayangi lagi aaa dikasihi hahahaha ! aku sayang kau ke ? hahahaha ok ok !
bersama anda, chef Gempa yang hensem lagikan bergaya haa kalau kau rasa aku tak hensem kau punya pasal ya setan hahahha ! Ok harini kita akan bla bla bla..." Gempa mula membebel sambil membuat lawak bodoh di hadapan kamera tersebut.Menu pertama yang bakal dijadikan video pertamanya di Youtube adalah meggi goreng ala mamak. Dia rancang nak buat menu yang mudah-mudah saja.
"Okay sementara kita nak tunggu maggie kita lembut. Amarilah kita mengamati wajah chef korang yang hensem lagikan bergaya- Ya allah topi aku mana bodoh !" dia mula terpekik terlolong apabila tersedar yang rambutnya tak ditutupi dengan topi yang biasa dipakai. Beliau ceh beliau 😂 mula mencari topinya yang entah hilang ke mana.
"Haa ni dia. Ha maaflah ya guys, i bukan tak nak tunjuk rambut i tapi rambut i ni mahal ! Tak boleh tunjuk lama-lama. Haa rambut i ni macam Anna Frozen u know ha ada sehelai warna putih. Oh tidak tidak bukan uban ya hanat-hanat semua. Ini genetik ya aku dapat dari bapak aku !" kata Gempa sambil membetulkan rambutnya kemudian memakai semula topi hitam berlogokan tanah itu.
Maggie yang sudah lembut di dalam periuk itu dikacaunya kemudian api dipadam untuk di toskan mi tersebut. Dia mengambil tapis yang bersaiz sedang elok besarnya dengan periuk tersebut untuk toskan mi maggie.
"Okay bila maggie dah lembut kita akan angkat dan toskan dia. Oh maaf sekali singki i agak kotor dan bersepah ya haa maklumlah adik-adik i pemalas tak nak basuh harap muka je hensem-" sekali lagi Gempa mengutuk adik-adiknya yang lain.
"Okay u guys ambil tapis macam i punya ni. Tapi kalau tak ada pun tak apa u guys buatlah cara apa-apa pun asalkan maggie tu kau tos ya ? Okay u guys letakkan tapis ni dekat periuk okay lepastu haa buangkan air dia haaaaaaaaa bila airnya dah tak ada maggienya tak ada terkeluar kan haa bijak kan saya ? hahaa ! bijak uhuhuhhu ! bijak ! Hahahahahahaha!!! Ya Allah Gempaaaaaa kau dahlah hensem lepastu bijak pula tu. Kahwinlah saya-OH PANAS MAGGIE KAU BODO!"
Tanpa disedari, ada empat pasang mata yang sedang memerhatikan dirinya yang sedang sibuk memasak di dapur. Mereka berempat hanya mampu ber-sweat drop apabila melihat Gempa yang sedang terbersin-bersin sambil memuji masakannya sedap.
"Buang tebiat ke si Gempa ni ?" soal Ice dengan muka menyampah. Pada mulanya dia ingin ke ruang tamu untuk menonton kartun siri animasi Boboiboy Galaxy namun niatnya terbantut apabila melihat Trio Trouble Maker sedang mengintai sesuatu di dapur. Rupa-rupanya dia orang skodeng Gempa yang sedang berperangai aneh.
"Entah. Macam kena sampuk je aku tengok." kutuk Blaze dengan mulut yang termuncung sedikit. Taufan pula dari tadi menahan tawanya dari terlepas. Gila tak ketawa. Bukan senang nak tengok Gempa menggedik. Thorn pula masih dengan mukanya yang mencebiknya itu.
"Pigidah!" kata mereka berempat serentak dengan perlahan. Cakap kuat-kuat mau terkantoi sesi skodeng mereka nanti. Gempa pula dah macam dalam dunia sendiri. Kali ni dia buat sesi menari pula. Tak lupa juga bersin untuk kali yang ke-5.
#TBC
YOU ARE READING
Solar [BBB] √
Fanfiction[boboiboyxreader fanfiction] [ Friendship or Love ? ] Jangan disebabkan kau terasa diri kau sudah cukup sempurna, kau selalu salahkan orang lain. Sedangkan semua masalah bermula dari kesilapan kau sendiri. "Maafkan aku, Solar. Kau maafkan aku pun da...