19

297 40 8
                                    

"Hello ? Ada apa kau call aku malam-malam ni Hali ?" soal Alya dengan pelik. Hairan, nak apa mamat ni tiba-tiba saja telefon dia. Biasa tak pun. "Alya, kau sibuk ke sekarang? " soal Halilintar di hujung panggilan. Mata Alya melirik ke arah jam dindingnya yang tergantung kemas di dinding biliknya. Jam menunjukkan pukul 9.43 minit malam.

"Tak. Kenapa ?" soalnya lagi. Terdengar di telinganya suara-suara seperti geng suka buat hal itu sedang bertekak antara satu sama lain. Haih, macam manalah Gempa dengan Tok Aba handle dia orang ni ?


"Aku nak jumpa kau. Ada benda aku nak bagitahu kau ni. Kau tunggu ya nanti aku datang ke sana." jawab Halilintar seraya terus menamatkan panggilannya dengan Alya.


Alya mula menjarakkan handphone nya yang tadi melekap di telinga. Dia memandang lama skrin handphone nya yang sudahpun terpadam itu. Dia menjungkit bahu secara acuh tak acuh. Dua bangkit dari duduknya dan mula bergerak ke arah almari mencari tudung sarung untuk dipakai. Selesai memakai, dia terus keluar dari biliknya dan menuju ke bawah menunggu kedatangan Halilintar.

5 minit kemudian, kedengaran suara seseorang memberi salam di pintu rumahnya. Alya menjawab dengan kuat kemudian terus menuju ke pintu rumahnya. Pintunya dibuka dan terpancullah wajah yang menyeramkan—maaf, muncullah wajah kacak milik Halilintar dihadapan Alya.


"Ha ada apa kau nak bagitahu tu ? Penting sangat ke sampai tak boleh tunggu esok pagi ?" soal Alya yang berbaur perlian itu. Halilintar hanya tersengih sambil mengusap-usap belakang tengkuknya. "Bagi aku penting." jawabnya ringkas sambil memberi senyuman nipis pada Alya.


Alya memasang wajah yang tiada reaksi pada lelaki dihadapannya. Dia mula duduk di jubin lantai rumahnya. Dia mendongak wajahnya tanda menyuruh Halilintar memberitahu perkara itu.


"Macam ni...aku sebenarnya nak jujur sesuatu dengan kau." kata Halilintar. Kepala Alya terlentok ke kanan sambil matanya terkebil-kebil memandang Halilintar.


'Jujur ? Jujur apa ni?' getus hati Alya. Dia berdehem dan mengganguk faham. Kedua tapak tangannya digosok-gosok perlahan.


"Okay...apa dia tu ?" soal Alya tidak sabar. Halilintar menghelas nafas panjang sambil menundukkan pandangannya.


"Aku..."



"???"


"A-aku...aku...aku s-" mulut Halilintar mula tergagap. Disebabkan hal itu, Alya yang dari tadi bersabar menanti kata-kata Halilintar mula geram dan mendengus kasar nafasnya.



"Eish, aku-aku apa dia kau ni ?!" soal Alya dengan nada agak meninggi sedikit. Halilintar memandang ke arah Alya lama. Dia mengeluh. Kedua tangannya di sisi digenggam erat.


"A-aku...aku sukakan kau !"



Hening. Tiada siapa yang bersuara disitu selain cengkerik dan juga anjing yang menyalak-nyalak secara tiba-tiba. Badan Alya menjadi kaku. Wajah Halilintar dipandang lama tanda meminta penjelasan.

"A-aku...aku tak salah dengarkan?!" soal Alya dengan nada tidak percaya. Dia mula bangun dari duduknya dan berdiri menghadap Halilintar. Kepalanya tergeleng-geleng tanda tidak percaya.


Halilintar tersenyum nipis. "Tak. Kau tak salah dengar. Aku sukakan kau , Alya."









///



Solar [BBB] √Where stories live. Discover now