5

403 44 22
                                    

"Ceh. Dah sebut nama aku lepastu blah macam tu aje." cemuh Alya apabila mengenangkan situasi dirinya dan Solar terserempak di kedai runcit. Dia mencebik sambil termenung akan perangai lelaki berkaca mata oren yang masih tak berubah itu.



"Mesti dia teringat balik kan kejadian tu ? Haihlah Solar...Solar...kenapalah kau tak maafkan aje perkara yang lepas ? Bukan sengaja pun aku tertumpahkan bahan terlarang kat kau punya potion. Dapat nombor 2 okeylah tu apa yang dia tak puas hatinya ?!" soalnya dengan nada tidak puas hati sambil mencampak ikan yang baru disiangnya  ke dalam mangkuk yang berada dalam sinki dapurnya.


Bibirnya tergerak kekiri kekanan sambil mulut memuncung tanda geram. Dia mengambil lagi seekor ikan yang masih belum dibuang perut dan insang. Ikan tersebut di letak kuat ke atas landas memotong dan terus menyiang ikan tersebut. Lama dia mendiamkan diri sehinggalah...




"Tapi, kalau aku kat tempat dia pun susah untuk memaafkan kan ? Yelah, kita penat-penat usaha lepastu ada pulak orang tersalah masukkan bahan dalam potion  kita...siapa aje yang tak marah kan ?" soalnya pada diri sendiri.

Wajah sedih mula terpapar diwajahnya. Ya, dia mengaku salah dia. Tapi perkara tu dah lama. Masing-masing dah habis sekolah. Takkan perkara pahit itu nak dikenang-kenangkan lagi.

"Haihlah encik ikan, kenapalah susah sangat Solar nak sejukkan hati dia untuk maafkan aku ? Aku bukan sengaja encik ikan. Kau pun faham kan tak sengaja kan ? Kan ? Kan ?"


Bila mood sedih Alya datang, mulalah dia jadi gila. Bercakap dengan benda yang dah tak bernyawa sambil mengenang kesilapannya pada Solar. Dia mencampak lagi ikan tersebut dan mengambil yang lain. Mood nak masak jadi ada tak ada pula.

"Tapi dia makin handsomelah encik ikan. Makin jatuh cinta pula aku-ADUH !"

Nah kau, berdarah jari terkena pisau. Dia ingatkan darah ikan. Tapi sekali ditekan rupanya darah dari jarinya sendiri. Dia mengeluh dan mula membasuh jarinya yang luka itu.

Peringatan untuk anak dara diluar sana, janganlah terkenang-kenangkan pakwe ke or crush bila tengah siang ikan atau potong ayam. Tak pasal-pasal ada tangan yang terpotong nanti.









///


"Kau nampak dia kat kedai masa beli aiskrim tadi?" tanya Halilintar sambil menggigit kon aiskrim Cornetto perisa Unicornetto itu. Solar mengangguk kecil tanpa memandang ke arah abangnya. Matanya ligat membaca buku tentang Dinosaur.

"Kau tegur dia tak ?"

Solar menggeleng. Malas nak ingat pasal gadis itu. Marahnya pada gadis tersebut masih belum padam. Dia hanya membiarkan jelingan tajam Halilintar yang dari tadi diberi untuknya.

"Solar dia dah-" belum sempat Halilintar menghabiskan ayatnya, Solar terlebih dahulu menutup buku yang dibaca lantas bangun dan bergerak naik ke atas. Dia hanya menghantar pandangan yang mendatar ke arah adiknya yang sudahpun masuk ke dalam bilik.


"Bara masih belum terpadam."

"Apa yang belum padam ?" soal Gempa apabila baru saja masuk ke dalam rumah. Dia menggeliat kecil lantas melabuhkan punggung di sofa yang empuk bersebelahan Halilintar.

"Solar...dia terserempak dengan Alya tadi." katanya dengan nada biasa. Pandangan Gempa terkalih ke arahnya. Matanya membulat sambil memandang Halilintar tak percaya.

"Ya ke ? Dia orang bertegur tak ?" soalnya namun jawapannya dibalas dengan gelengan dari si pengendali petir itu. Dia mengeluh. Parahlah macam ni. Dia memandang abangnya yang termenung itu.


"Kau tak nak terus terang ke Hali ?"


Halilintar memandang kearah Gempa. Bibirnya dibungkam dan mengeluh. Dia hanya menjongketkan bahu dan menoleh ke arah televisyen yang dibukanya dari tadi. Gempa tersenyum senget.


"Cepat bertindak Hali. Aku tak rasa marah Solar tu lama." katanya dan terus bangun dari duduknya dan terus menuju ke dapur. Halilintar yang masih sedang khusyuk menonton televisyen itu perlahan-lahan mengalihkan pandangan ke belakang. Memandang Gempa yang sedang menuang air di gelas.


"Aku tak berani...nak khianati adik aku sendiri..."


















#TBC

• ha khianat apa plk ni ? zen tak tahu~ 😂

Solar [BBB] √Where stories live. Discover now