Lani dan Hany cepat-cepat menolong Mynn bangkit dari lantai. Terasa lemah seketika kaki Mynn untuk bangkit apatah lagi melihat gambar-gambar fitnahnya.
"This is not me. Tak tahu why my face boleh ada kat gambar ni but believe me this is not me." Ulang Mynn berkali-kali. Ash yang dilihatnya berdiri sambil menggosok lengannya kelihatan senyum sinis.
"Kau nak tipu lagi? Bukti depan mata kot. Tu pendrive tu, your voice kena record tau. Sampai hati kau mainkan aku kan Mynn." Ucap Ash kasar.
Lani dan Hany menjeling arah pendrive yang dimaksudkan oleh Ash. Kelihatan Ash mahu mengambil benda tersebut, dengan pantas Hany mencapai pendrive tadi dan dimasukkan dalam poket seluar jeans milik Lani. Ash mendengus kasar.
"Kenapa Baby tak nak percaya kat Ayang? Baby tahu kan Ayang takde orang lain before got married with you. Apatah lagi lepas kahwin." Ucap Mynn sedih.
"Habis tu gambar tu? Record tu? Dah lah Mynn. Aku susah nak percaya kau dah. Kalau selama kita bersama ni tiba-tiba kau mengandung pun aku takkan percaya." Kata Ash kasar.
Mynn tergamam dan terus terduduk. Airmata? Jangan cakap, perlahan-lahan mengalir. Dia hanya mampu menangis dalam senyap sebaik mendengar kata-kata Ash. Ash hanya melihatnya dan menarik keluar bagasinya menuju ke pintu.
"Ash. Aku tahu ni masalah rumahtangga korang but why not korang dua duduk and bincang bebaik. And your words actually overboard." Kata Hany. Tegas suaranya.
Ash mendengus.
"Aku tak boleh tolerate dengan apa yang aku nampak dekat gambar tu and apa yang aku dengar dekat voicefile tu. Aku dah bagi dia peluang explain apa yang dia rahsiakan lagi dari aku. Tapi yang keluar dari mulut dia ialah envelope! Bukti dah nyata."
Lani dan Hany berpandangan. Mustahil Mynn buat benda tu. Sangat mustahil.
"Ash. Aku tahu kau tengah marah. But benda ni aku rasa sangat mustahil. 0% percent Mynn buat benda dekat kau. Well kalau aku maybe lah aku buat benda jahat walaupun genre lain. Tapi aku bagitau kat kau. Ini memang bukan Mynn." Jelas Hany. Lani menjeling arah Hany tajam. Sempat lagi si Hany ni.
"Ah sudahlah korang. Memanglah korang akan jamin si Mynn ni sebab korang kan soulsisters sangat dekat dia." Ash menekankan perkataan soul sisters tu kuat sambil buat muka.
"You dont believe it, your lose." Perlahan Lani bersuara. Sesungguhnya kesabarannya semakin menipis. Lagi-lagi dengan riak muka jelek yang ditunjukkan oleh Ash kepada Mynn.
"Kenapa Baby perlu percaya dengan benda ni? Kenapa Baby tak caya kat Ayang? Ayang pun..." tidak sempat dia menyambung ayatnya, Ash sudah memotong cakapnya.
"Alasan kau je. Dulu masa kahwin pun, kau guna tipu juga siapa kau sebenarnya. Aku dapat tahu kau siapa pun masa nikah. Sekarang ni apa sahaja keluar dari mulut kau pun, aku tak boleb percaya. Dahlah baik aku kelur dari sini. Kau tunggu je apa jadi lepas ni." Kata Ash dan terus melangkah keluar tanpa menoelh belakang lagi.
Mynn kembali terduduk dan menyambung ayatnya perlahan namun masih boleh didengari oleh Lani dan Hany.
"Ayang pun ada terima envelope yang sama tapi Ayang tak percaya benda tu sebab Ayang tahu Baby sayang kat Ayang dan culat kita." Sedih luruh suara Mynn berkata sendiri.
Lani dan Hany segera memeluknya erat. Mereka bertiga menangis bersama. Seri dan Lily yang kemudian tiba terkejut dengan adegan didepan mata mereka. Mereka berlima berpelukan bersama dengan iringan airmata.
.
.
.
Datin Faridah bingkas bangun bila mendengar apa yang dikatakan oleh Ash dalam telefon. Dia musykil. Tapi hal pertama dia lakukan ialah menelefon Mynn, cucu menantu kesayangannya. Namun tidak berjawab panggilannya. Dia mengeluh sesal."Ash on the way KLIA. Direct balik Aussie. Kalau dulu susah hati nak tinggalkan Mynn, now I'm glad tinggalkan wanita curang tu. See you later Opah. Ash balik Aussie dulu." Pamit Ash melalui panggilan tadi.
"Ada hal apa tu Opah? Along kata dia balik Aussie katanya kat Adel tadi." Adel muncul diruangan depan tempat Datin Faridah selalu beristirehat.
"Herm. Along kamu kata Kak Mynn curang kat dia. Opah tak faham." Jelas Darin Faridah. Adel kerut dahi hairan.
"Curang apa pulak ni? Aduhh lah Along ni. Senang sangat percaya benda tak sepatutnya. Kak Mynn sekarang kat mana?"
"Opah pun tak tahu. Ada kat condo kot. Opah call dari tadi tak angkat." Darin Faridah sekali lagi mendail nombor Mynn namun tetap sama. Tidak berjawab.
"Kamu pergi tengok dulu Kak Mynn kamu kat condo. Opah nak kejar Ash kat airport." Saran Datin Faridah. Dengan segera Adel bersiap dan langsung ke condo milik Ash dan Mynn.
Sesampainya disana, dia menekan bell rumah dan kedatangannya disambut oleh Lily. Terkejut buka kepalang bila melihat condo itu berselerakan. Kelihatan Lani dan Seri sedang mengemas.
"Masuklah Adel." Perlahan Lily menjemput masuk. Adel melangkah perlahan bila diberitahu kemungkinan ada kaca pecah oleh Lani.
"What happen here?" Adel bersuara.
"Kak Mynn mana?" Soalnya lagi.
"Perang dunia ke 3? I guess. Mynn with Hany." Jawab Seri.
"Adel nak jumpa Kak Mynn."
"I dont think so Adel. She's throw a fit right after your beloved brother left her. Look there." Lily menghalang. Adel melihat arah yang ditunjuk oleh Lily.
Kelihatan beberapa bingkai gambar dia dengan Mynn, gambar bersama keluarganya turut berada diatas lantai. Adel mengeluh. Dia menangis. Kasihan Kak Mynn!
"Its okey. I will meet her later on. Tolong tengokkan Kak Mynn ye. Adel kejar opah kat airport dahulu." Adel meminta diri.
Sebaik sahaja Adel berlalu pergi. Seri memandang Lily hairan.
"Bukan ke frame tu sejak azalinya kat lantai?"
"Kalau kau jadi Mynn, kena buat macam ni, kau rasa kau nak jumpa tak keluarga dia?" Soal Lily. Seri menggeleng.
"Aku rasa itu yang Mynn rasa sekarang. Selain kita dan keluarga dia sendiri, she will not seeing anyone buat masa ni. Kita bagi dia masa bertenang." Kata Lily sambil menyambung kembali menyusung pasu-pasu kecil yang bersepah.
"Haihlah pasu-pasu. Apalah dosa korang sampai "death sentence" jatuh kat korang pulak ni?" keluh Seri.
.
.
Datin Faridah dan dua lagi PA nya dipanggil urgent tadi melilau mencari bayangan Ash.
"Apa yang aku buat kat sini dengan umur aku yang nak dekat penghujung ni?" keluh Datin Faridah.
"Cari Ash tempat lain cepat." Arahnya bila kedua PAnya kembali.
"Baik Datin!"
Datin Farida pula terduduk di bench berdekatan dengan Family Mart. Dengan tenaga tuanya yang masih berbaki, matanya sahaja sibuk buat kerja mencari.
"Kalau aku dapat kau Ash, aku pulas telinga kau 360." bisik Datin Farida. Sebaik sahaja dia meluahkan apa dihatinya, mata tertancap dengan sosok tubuh yang dikenalinya.
"Natasha? Apa dia buat kat Malaysia? Bukan dia kat Italy ke sekarang?" Datin Farida mengerut dahi. Dilihatnya seperti Natasha menunggu seseorang. Selang beberapa minit, matanya menangkap sosok tubuh orang dicarinya. Ash!
Kelihatan mereka berdua ketawa riang. Ash bagaikan tidak memperdulikan sekelilingnya. Berpegangan tangan dan dilihatnya Ash mencium dahi Natasha tanpa segan. Terkesima Datin Farida melihat perangai Ash dan Natasha.
Dia menelefon kedua PAnya tadi membawa pulang ke rumah. Kecewanya sangat mendalam terhadap Ash. Kasihannya juga turut mendalam kepada cucu menantunya. Oh Mynn. Maafkan opah sebab jodohkan kamu berdua Mynn. Maafkan opah. Desis hati tuanya sambil mengesat airmatanya perlahan.
YOU ARE READING
Ms. Chameleon & Mr. Captain (MC² ) ✅
Romance#2 MS & MR SERIES BY THEAGASSHI Mynn Zaryn x Adam Ashraf COMPLETED VOTES & COMMENTS WELCOMED. "Captain baby monkey!" Terngiang-ngiang panggilan itu di telinga Ash. Senyuman si pemanggil selalu terbayang. Perangai misteri wanita itu kadang buat dia...