i knew it from the start
that you are the breath
to my suffocating heart.•••
"Lama Zahra keluar dengan Nadia semalam."
Aku yang tengah menyuap nasi ke dalam mulut hampir tersedak. Ingatkan ummi dah lupa hal semalam. Maklumlah, keluar pagi. Balik dah masuk asar. Nasib baik aku goreng nama Nadia, kalau tak memang aku dah kena tibai dengan walid.
Walid mengalihkan pandangannya pada aku. Dia mengerutkan dahi. "Zahra keluar semalam?"
Zahirah di sebelah sudah menyiku lengan aku. Ni mesti dia nak tolong gorengkan untuk aku. Bab menipu memang dia power!
"Akak keluar dengan Kak Nadia, teman Kak Nad cari kerja," itu dia Zahirah tolong jawabkan bagi pihak aku. Jawapan dia memang kebabom!
Nasib baik ummi dan walid tak tahu sebenarnya kawan baik aku si Zahirah tu dah pindah ke Mesir bersama keluarganya. Maklumlah, ummi dan walid mana ambil berat sangat.
Walid menggeleng laju. "Keluar cari kerja pun lama?" Soal walid dah macam penyiasat persendirian. Agaknya walid mempunyai firasat hati yang anak kedua dia ni buat hal belakang dia.
Aku menjungkit bahu. "Sambil tu Ara luangkan masa dengan dia jugak. Maklumlah, lama Ara tak jumpa dia." Aku menambah perisa bohong yang Zahirah sudah taburkan.
Mata walid tajam menikam wajah aku. Dia mengeluh berat, "walid tertanya macam mana Ara boleh keluar dengan orang yang dah pindah ke mesir."
Zzzzaaaaasssss.
Zahirah pandang aku. Aku pandang Zahirah. Meja makan jadi sunyi. Ummi pula terus menunduk memerhatikan nasi yang mungkin akan membela anak - anaknya yang banyak akal ini.
"Aminah Zahra, walid tanya ni." Suara walid bergema lagi di ruangan makan ini.
Aku mengangkat muka memandang walid. Bibir dipaksa mengukir senyuman. "Ara ada kawan nama Nadia yang lain." Bohong aku lagi. Tak mungkin aku nak jawab aku pergi keluar berdua dengan Adrian!
Walid mengeluh buat kesekian kalinya. "Betul ni?"
Bibir dijuih. Aku buat muka tak puas hati. "Walid tak percayakan Ara ke?" Ya, walaupun aku anak yang paling nakal, aku memang tak pernah keluar berdua dengan lelaki. Apatah lagi jalinkan hubungan cinta monyet di belakang walid.
Sekolah di madrasah ayah sendiri. Kalau couple lepastu ustaz ustazah tahu, tak ke walid pun tahu? Jadi, aku memang tak berminat ada apa - apa dengan mana - mana lelaki. Tambahan pula budak satu maahad dengan aku.
Kepala bersereban, mulut melafaz nama Tuhan, tapi sikap mereka?
Bahkan ada yang lagi teruk dari budak sekolah menengah biasa. Tapi semalam, aku dah pecahkan rekord bersih aku semata - mata nak keluar berkenalan dengan prince of piano yang aku gilakan bertahun lamanya.
Untuk itu, aku dah tikam kepercayaan walid untukku.
"Baiklah, walid percayakan Ara. Tapi kalau walid dapat tahu Ara buat benda yang..."
pinggan aku ditolak ke tengah meja. Aku merengus kasar. "Ara tahulah jaga diri." Rimas dengan penjara yang walid ciptakan.
Aku bangun dan beredar dari meja makan. Buat pertama kalinya.
Kusut.
•••
Telefon yang berdering dibiar berbunyi di atas meja solek. Aku hanya memandang kosong nama si pemanggil. Hati meronta nak jawab panggilan tapi minda melarang. Aku mesti jauhkan diri dari Adrian.
YOU ARE READING
Kita Berdua✔️
Teen Fictionmempersembahkan- through all the darkest night we have to fight, may our love always be our light. •••• berpijak pada bumi yg sama, dicipta dari tanah, namun mereka tetap berbeza, agama menjadi pemisah ••• "Awak suka main piano?" Laju aku menyoal. S...