i knew it from the start
that you are the breath
to my suffocating heart•••
tujuh tahun kemudian
Mee goreng yang sudah siap dimasak itu dihidang di atas meja. Apron di tubuh aku buka dengan kalut. Jam sudah menginjak jam lapan pagi! Sepatutnya Ayden sudah ke sekolah. Mampuslah nak, dapat ibu malas nak bangun pagi.
"Ayden! Dah siap belum!"
"Belum ibu! Ayden tak tahu macam mana nak pakai tie!" Jerit Ayden dari atas. Entah apa yang dia buat dari tadi. Bersiap lama kalah perempuan.
Aku menjenguk di tangga. "Turun je, nanti ibu pakaikan!" Jerit aku semula. Kasihan jiran tetangga aku, asik dengar suara aku dan Ayden memekik.
Kemudian aku terus melangkah ke meja makan. Mee goreng yang terhidang diletakkan ke dalam dua pinggan berasingan. Satu untuk Ayden, satu lagi untuk ibu Ayden yang hot.
"Bu, kalau tak pakai tie tak boleh ke?" Ayden merengus geram. Dia terus menarik kerusi dan duduk. Tali leher sekolahnya sudah dicampak ke bawah.
Aku tersengih. "Boleh kut?" Balas aku tenang. Ada aku kisah dia nak pakai tie ke tidak? Bukannya boleh berjaya pun kalau pakai tali leher!
Mata Ayden membulat memandang aku. Tangannya menarik mee goreng ke depannya. "Boleh ke ibu? Hari tu Ayden tengok buku tatacara pemakaian sekolah, kena pakai tali leher." balas Ayden naif.
Kesian kau Ayden.
Aku menggelengkan kepala. "Nak pakai, pakai. Kalau tak nak pakai, ibu tak kisah." Jawab aku selamba. Memang dari kecil aku didik Ayden ni jadi klon aku. Apa dia nak buat, lantaklah. Asalkan dia masih bestfriend aku.
"Ibu ni suka langgar peraturan." Mulutnya mencebik pada aku.
Bibir aku memuncung. "Relaks sudahlah. Kecoh je Ayden ni." Balas aku pula. Ayden ni suka ceramahkan aku tahu tak. Kadang - kadang aku rasa perangai dia dah macam orang tua. Membebel kalah mak sendiri.
Ayden, Ayden.
"Ssss... pedasnya bu!" Ayden sudah mengipas - kipas mukanya. Tepat seperti jangkaan, mukanya sudah merah.
Cepat - cepat aku menghulurkan air kosong padanya. Pedas sikit je pun, kecoh macam bapak dia.
Eh.
"Kenapa ibu masak pedas ni?" Bibirnya dimuncungkan. Ayden memandang aku tidak puas hati. Sedap dah sedap, pedas pulak dah.
Aku tersengih menampakkan barisan gigi yang tersusun rapi. "Ibu suka pedas."
"Ayden tak suka!"
Bibir dicebik. Cakap dengan Ayden ni memang jadi gaduh tahu tak! "Lantak kau lah, siapa suruh tak makan pedas!" Balas aku selamba.
Ayden membulatkan matanya apabila mendengar perkataan kasar keluar dari mulut aku. Nak membebel lah tu. "Ibu, cikgu Ayden kata tak elok guna kau aku."
"Tu masa Ayden tadika. Sekarang dah masuk sekolah rendah, kenalah guna macam tu. Baru cool." Aku menjawab serius.
Maka, Ayden menjegilkan matanya. "Ye ke bu?"
YOU ARE READING
Kita Berdua✔️
Teen Fictionmempersembahkan- through all the darkest night we have to fight, may our love always be our light. •••• berpijak pada bumi yg sama, dicipta dari tanah, namun mereka tetap berbeza, agama menjadi pemisah ••• "Awak suka main piano?" Laju aku menyoal. S...