Kisah Jibrail Enggan Masuk Rumah Rasulullah

55 10 0
                                    

*KISAH JIBRAIL AS ENGGAN MASUK KE RUMAH RASULULLAH ﷺ APABILA ADA ANJING BERSEMBUNYI*

Aisyah ra berkata : "Jibrail as telah berjanji akan mengunjungi Rasullullah ﷺ pada suatu hari waktu yang telah ditentukan, apabila waktu yang ditentukan telah tiba ternyata Jibrail as belum juga datang. Pada waktu itu ditangan Rasullullah ﷺ ada tongkat, maka beliau pun meletakkan tongkat itu sambil berkata : "Allah dan Rasulnya tidak menyalahi janji".

Setelah itu beliau menoleh ke belakang dan terpandang seekor anjing kecil di bawah tempat tidur, maka beliau pun berkata : "Wahai Aisyah ! Sejak bilakah anak anjing ini masuk ke sini ?".

Lalu Aisyah ra berkata : "Wallah ! Aku tidak tahu menahu tentang anjing ini".

Kemudian Rasulullah ﷺ menyuruh Aisyah menghalau anjing itu keluar. Setelah itu Jibrail as pun masuk. Lalu Rasulullah ﷺ berkata : "Anda telah berjanji akan datang pada waktu yang telah ditentukan dan aku telah menunggu-nunggu anda, tetapi anda tidak juga datang".

Berkata Jibrail as : "Aku tidak dapat masuk sebab terhalang oleh anjing dalam rumah kamu, kami malaikat tidak akan masuk ke dalam rumah yang ada anjing dan gambar-gambar.

Dengan terbacanya kisah ini adalah baik kita menanggalkan gambar-gambar yang berbentuk haiwan dalam rumah kita, sebab malaikat tidak akan berkunjung ke rumah yang mana terdapat anjing dan gambar-gambar.

#writingbyAsy #semogabermanfaat #silakanshare #menulisuntukummah

https://t.me/sigadishijrah

Jahiliah To JannahWhere stories live. Discover now