PROLOG 1 : Akhir Sebuah Cinta Monyet

3.3K 88 2
                                    

"SORRY lambat, saya bawa ibu ke klinik tadi. Tiba-tiba dia batuk kuat." Belum sempat lelaki itu membuka mulut, laju saja dia memberitahu. Tercungap-cungap nafasnya saat ini kerana berlari tanpa henti. "Awak tahu tak ibu saya batuk berdarah lagi tadi..."

​"Kita putus."

​"Hah?" Lelaki yang memandangnya tanpa riak dipandang pelik. Ternganga mulut kecilnya.
"Awak gurau erk? Saya lambat setengah jam je."

​"Kita putus."

​"Kenapa?" soalnya tidak puas hati. Lelaki yang bergelar teman lelakinya dipandang untuk minta penjelasan. "Kita baru sebulan bercinta takkan nak putus? Awak tak sayang saya ke?"

​"Hari ni birthday saya. Awak ingat?"
​Kepala digaru. Bukan setakat tidak ingat, dia sebenarnya tidak tahu bila tarikh lahir lelaki itu.

​"Jangan cakap nak bagi hadiah, wish pun tak. Masa birthday awak saya bagi awak hadiah...bagi kek." Mengungkit!

​"Yalah, salah saya. I'm sorry."

​"Tak payah minta maaf. Saya dah bosan dengan awak. Awak tu selalu lebihkan mak awak. Saya ni siapa? Awak memang tak sayang saya."

​"Mak sayakan tengah sakit. Kalau bukan saya yang jaga nak harapkan siapa?"

​"Alasan! Adik-adik awak ada. Awak sebenarnya nak permainkan saya, kan? Betullah kata orang yang awak terima saya sebab siapa diri saya, kan?"

​Bibir gigit.

​"Menyesal saya suka orang macam awak. Tak guna!"

​Dipandang lelaki yang sudah mengatur langkah itu. Dia mahu pujuk, tapi kakinya berat untuk mengejar.

*Jangan lupa vote⭐️ dan tambah cerita ni dalam reading list anda😘

DIA TIADA DUAWhere stories live. Discover now