Ahad Malam pukul 8.30 malam.
Iskandar datang lewat ke Kuala Lumpur, Sarah yang belum pulang ke Terengganu itu menghantar Nora ke sebuah restoran disebuah rooftop yang cantik di Kuala Lumpur. Iskandar menunggu disana.
Nora sudah tiba di bumbung yang dipenuhi lampu kelap-kelip itu, KLCC juga kelihatan. Lampu-lampu dari jalan dan juga rumah-rumah orang yang terang itu menambah keindahan malam.
Kaki Nora melangkah menuju tempat dimana Iskandar duduk. Dilihatnya suaminya itu tersenyum nipis kearahnya.
Iskandar terus bangun dari kerusi, dipegangnya jambangan mawar merah.
"Happy birthday, Sayang" Ucapnya Pada Nora seraya memberikan bunga mawar dan mencium dahi Nora.
"Thank you, Abang" Nora mengambil bunga dan memeluk Iskandar.
"Dinner special for two" Ucap Iskandar. Dimeja itu sudah tersedia beef steak dan juga satu slice Red Velvet yang di atas pinggan tertulis 'Happy Birthday my wife, Nora. I love you'
Nora menutup mulutnya dengan tangan kanan saking tidak percaya nya.
"Duduk lah" pelawa Iskandar.
Mereka berdua pun duduk. Senyuman Nora tidak lepas terlakar di bibirnya.
Malam ini Nora memakai baju yang dijahit oleh Puan Diana, dulu masa Iskandar ulang tahun dia pun dah pakai baju itu. Saja menggamit memori.
Tetapi ada satu yang terlewat, Iskandar nampak gelisah. Senyumannya tak semanis biasanya.
"You are so beautiful" Iskandar memuji Nora. Tatapan matanya seolah-olah nak menangis apabila dia mengucapkan ayat itu.
Nora tersenyum manis. "Thank you for loving me" Ucap Nora. Nora terus memegang tangan Iskandar. Tangan itu terasa sejuk dan juga berkeringat, basah.
"Abang, are you okay?" Perasaan seorang isteri tak boleh dibohongi.
Iskandar mengangguk. "I am okay. Today is yours! Be happy!" Ucap nya sambil mencium tangan Nora yang tadi memegangnya.
"Abang ada hadiah, Abang dah lama simpan"
Nora tersenyum. "Apa tu?" Suaranya nampak teruja.
Iskandar mengeluarkan sebuah kotak kecil berwarna merah menyala.
"This is for you"
Nora membuka kotak itu. Gelang silver, diatasnya ada diamond kecil kecil. Cantik sungguh.
Senyuman Nora mengembang lagi. "Cantiknyaaaa... Thank you, Abang. I love it!"
Iskandar tersenyum nipis. "Sini Abang pakaikan"
Iskandar mengambil gelang itu, di pasangnya di pergelangan tangan kiri Nora.
"Tengok lah dekat dua berlian itu ada initial nama kita berdua. N & I"
Cepat-cepat Nora memastikan sama ada betul atau tidak. Daaan benar adanya. Senyuman Nora mengembang lagi dan lagi.
"So sweet of you, Abang. Thank you..thank you for making me the happiest person in the world" Ucap Nora.
Iskandar terus mengambil tangan Nora. Dia mencium tangan Nora banyak kali. Di tatapnya wajah polos Nora berulang kali. Matanya kelihatan berkaca-kaca.
###
Di rumah pukul 11 malam.
Iskandar turun kebawah, minum kopi dan duduk di kerusi depan kolam renang.
"Abang buat apa tuuu?" Tiba-tiba Sarah mendekati Iskandar yang melamun sambil membawa cawan air kosong.
"Ha? Ambil angin" Jawabnya.
YOU ARE READING
Arah Ke Syurga
RomanceSelagi kita masih bernyawa selagi itu lah kita kena berjuang. Berjuang untuk apa saja yang memang patut untuk kita perjuangkan. Cerita itu mengisahkan tentang seorang wanita berumur 23 tahun yang berjuang keras hidup untuk satu impian. Di tengah per...