3

44 3 0
                                    

Nora Farhana duduk diatas katil miliknya yang sebenarnya dah patut tukar sebab buruk sangat kelihatannya. Ia membuka buku tabung dari Bank. Ia menghela nafas panjang sebab jauh sangat dari kata cukup apa yang ia tabung sejak 5 tahun lepas.

"Nak pindah kerumah yang lagi layak pun tak lepas, apatah lagi nak ke Prague, kos hidup, dan banyak lagi" Gumam nya seorang diri.

Ia menabung untuk ke Prague, Czech Republic. Nora Farhana nak menari Ibu nya yang tinggalkan dia sejak kecil. Khabar terakhir yang dia dapat 5 tahun lepas dari kawan ibu nya yang kini tinggal entah dekat mana, ibu nya tinggal di Prague.

Itu lah sebabnya ia rela hidup dirumah sempit dan kerja dibanyak tempat untuk wujudkan impiannya.

Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi.

"Assalamualaikum, this is Iskandar. Are you Nora?"

Sebuah pesan singkat masuk kedalam telepon bimbit nya yang dia beli setahun lepas hasil kerja kesana kemari.

"Waalaikumsallam. Ye, saya Nora Farhana" Jawapnya singkat.

Kemudian Iskandar membalas lagi pesannya.

"Esok boleh jumpa dekat cafe hujung jalan flat awak tu?" Tanya nya.

Cafe hujung jalan maksudnya Cafe tempat Nora kerja.

"Hm... dekat kerusi 7eleven je boleh tak? Masalahnya saya kerja dekat cafe tu, nanti apa boss cakap" Panjang lebar Nora menaip.

"OK" jawapan terpaling singkat.

Nora terus meletakkan phone nya diatas katil buruknya itu.

###

Jam menunjukkan pukul 2 petang. Nora dah duduk di kerusi 7eleven seberang cafe nya. Pukul 4 dia nak kerja dan Nora kena tunggu dr. Iskandar tu balik kerja.

"Nora, kan?" Tiba-tiba

"Oh ya saya" Nora tersenyum malu-malu sebab doktor lelaki bernama Iskandar itu amat sangat kacak. Memang jauh sangat dunia nya, fikir Nora dalam hati. Seperti dia alam manusia Nora alam ghaib.

"Awak dah sihat?" Tanya nya.

"Dah. Alhamdulillah. Terima Kasih sebab tolong saya. Saya janji kalau ada rezeki saya bayar balik jasa doktor" ucap Nora penuh segan.

"Tak apa. Saya ikhlas tolong hari itu. Awak pun dah sihat, itu dah cukup untuk balas jasa seorang doktor"

Nora terpinga-pinga sebenarnya melihat dr. Iskandar yang kacak semula jadi itu.

"Tak boleh macam itu doktor, saya ni orang tak punya, nak cari pahala juga tolong orang. Saya tak ada sebarang duit nak bagi, saya hanya mampu bagi jasa saya."

Iskandar tersenyum. "Hm.. sebenarnya Mama saya tengah cari pembantu rumah. Awak jangan terasa dulu, bukan pembantu rumah untuk selamanya, 6 bulan je. Saya tadi lambat sebab dah pergi mana-mana tempat tak jumpa yang sesuai dengan Mama saya. Mama cerewet sikit."

Nora terdiam sekejap. Ia berfikir sebenarnya.

Dia tak sangka pertemuan pertama nya dengan lelaki bernama Iskandar itu akan begini.

"Saya cakap je, bukan bererti saya paksa awak jadi pembantu rumah untuk Mama saya"

"Kalau saya boleh tahu, gaji berapa?" Nora tak perduli apa kata Iskandar.

"Oh gaji? Awak nak berapa?" Tanya nya.

"Lebih tinggi dari gaji saya dekat cafe" Ucapnya terus.

Arah Ke SyurgaWhere stories live. Discover now