Hari ini hari Ahad. Nora cuti dan juga hari ini hari gaji.
Iskandar berdiri di depan kereta nya tetap di halaman flat tempat Nora tinggal.
"Nora, ini gaji pertama awak" Iskandar menghulurkan envelope berwarna cokelat kepada Nora.
"Sorry lah sebab guna envelope. Saya tak tahu nombor akaun awak" Ucap Iskandar.
Nora tersenyum awkward. "YaAllah maaf lah saya tak ingat nak bagi nombor akaun"
"...terima kasih Encik Is" sambung Nora
"Sama-sama. Saya pun berterima kasih juga sebab selama sebulan ni awak dah buat yang terbaik"
Nora dan Iskandar tersenyum sesama sendiri.
"Hm Nora... awak busy ke hari ini?" Tanya Iskandar.
Nora menggeleng. "Saya duduk rumah je" Jawap Nora.
Iskandar mengangguk faham. "Okay lah, saya balik dulu. Have a good rest, okay?" Ucap Iskandar sambil senyum.
Iskandar membuka pintu kereta nya. Tetapi Nora memecah keheningan.
"Encik Is nak ajak saya pergi mana?" Hampir gugur jantung Nora bertanya soalan itu.
Iskandar serta merta menutup kembali pintu kereta nya kemudian berbalik badan menghadap Nora macam tadi.
Senyum Iskandar mengembang. "Jom lah kita lunch sama-sama" pelawa Iskandar.
Nora mengangguk namun masih sedikit malu.
###
Mereka berdua selesai makan tengah hari namun masih duduk di restoran sambil berdiam diri, seakan tak tahu apa yang nak dibualkan.
"Encik Is, lunch hari saya belanja, okay?" Nora memecah keheningan.
"Ha? Tak aci lah perempuan bayar" Ucap Iskandar.
"Kalau macam itu, kita bayar asing-asing lah" Nora mengambil jalan tengah.
Tetapi, tiba-tiba Iskandar tersenyum lebar sampai gigi nya yang tersusun rapi dan cantik itu kelihatan.
"Tak pernah saya duduk semeja dengan wanita yang macam awak. I'm shocked!"
Nora seakan blur tidak memahami kenapa Iskandar gelak. Benda macam ini bukan ke benda biasa.
"Macam saya?" Nora menunjuk diri nya sendiri.
"Iya lah, nak bayar sendiri. Awak makan dengan Iskandar tau, Nora?" Nora tambah blur.
"Encik Is, sumpah saya tak faham. Ya lah depan saya ni Iskandar, majikan saya" Nora menggigit bibir bawah nya.
"Sorry to say, saya selalu keluar dengan kawan perempuan saya yang special mahupun yang biasa. Semua okay je saya bayar semua yang diaorang makan. Tapi awak, tak berkeras pun. Awak selamba je cakap 'kita bayar asing-asing lah' benda itu menurut saya rare. Tak semua perempuan macam awak"
Nora tersenyum nipis. "Tapi tak semua perempuan tak malu macam saya minta gaji besar sebab desperate nak duit"
Iskandar mengangguk. "Mungkin awak ada tujuan kenapa awak buat semua itu. Satu bulan bersama-sama awak, saya dah boleh masuk dengan character awak. Jadi, saya tak kisah nak bagi awak gaji berapa pun."
"Encik Is tak nak tahu kenapa saya beria sangat nak cari duit?"
Iskandar menggeleng. "Sampai satu masa nanti, awak akan bagitahu juga kan? Sekarang ini saya nak awak happy." Tak usah tanya selaju apa degupan jantung Nora.
YOU ARE READING
Arah Ke Syurga
RomanceSelagi kita masih bernyawa selagi itu lah kita kena berjuang. Berjuang untuk apa saja yang memang patut untuk kita perjuangkan. Cerita itu mengisahkan tentang seorang wanita berumur 23 tahun yang berjuang keras hidup untuk satu impian. Di tengah per...