12

47 4 0
                                    

Nora masuk kedalam rumah Iskandar. Dia melihat Puan Diana sedang membaca buku motivasi.

"Nora, nanti teman saya pergi treatment ya?" Pinta Puan Diana.

Nora mengangguk. "Baik Puan"

###

Iskandar menghantar Nora dan Puan Diana ke depan rumah. Iskandar tak boleh ikut sebab tiba-tiba ada urgent dekat hospital.

"Nora, betul kan awak ada lesen memandu?" Soal Iskandar.

Nora mengangguk. "Betul. Ini lesen saya" Nora mengeluarkan lesen memandunya. Walaupun tak punya kereta, tetapi apa salahnya ada lesen untuk memudahkan pekerjaannya.

Iskandar ikut mengangguk. "Okay. Drive elok-elok, jaga Mama saya betul-betul. Sebab fatal sangat bila ada sesuatu yang terjadi pada Mama saya"

Semakin nervous Nora dibuatnya. Nora mengangguk. "Baik Encik Is"

"Iskandar, dah lah tu nak soal banyak-banyak. Mama dah lambat. I am feel better, so I am sure nothing happen. Mungkin next month boleh menjadi 5 yang terakhir." Puan Diana terus masuk kedalam kereta diikuti oleh Nora. Sedangkan Iskandar, dia menggaru kepalanya dan hanya mengangguk sambil tersenyum nipis.

Iskandar mengangguk. Dia cuma nak berjaga-jaga, sebab ini kali pertamanya melepaskan Mama nya pergi keluar bersama orang lain.

###

dr. Atisha datang menemui Puan Diana di kerusi tunggu.

"Jom aunty D masuk dalam?" Ajak Tisha.

Puan Diana pun mengangguk, ia mengajak Nora masuk sekali.

"Jom lah Nora masuk dalam" ajak Puan Diana.

"Hm... aunty?" Tisha seakan tidak membenarkan Nora untuk masuk sekali. Nampaknya Nora perasan.

"Saya tunggu luar je Puan" Ucap Nora.

"Tak apa. Nanti kalau Iskandar tanya, Nora boleh jawap. Biasanya, Iskandar pun masuk sekali. Jom lah!" Nora tak mampu menolak. Dia pun akhirnya mengangguk dan mengekori Puan Diana dan Tisha masuk kedalam bilik treatment.

###

Nora menikmati setiap detik di dalam bilik treatment itu. Entah kenapa dia merasa bahagia, seperti menemani ibu sendiri. Tak pernah merasai temankan ibu sendiri kemanapun? temankan ibu orang lain pun jadi lah. Janji pernah rasa, fikirnya.

"Aunty, hasil treatment hari ini surprisingly okay sangat. Alhamdulillah keadaan mental aunty sudah pun pulih, walaupun belum sepenuhnya. So much better than last month, I can say macam 90 peratus macam tu. Congrats, Aunty!" Tisha terus memeluk Puan Diana. Puan Diana pun membalas pelukan Tisha.

"Thank you Tisha for everything. Also, thank you very much Nora" Nora terus terkejut.

"Saya Puan?" Soal Nora.

Puan Diana mengangguk. "Ya. Satu bulan ini Nora jadi peneman yang baik. Saya rasa, perubahan saya sekarang ini salah satunya disebabkan ada awak dekat rumah tu"

Nora tersenyum. "Alhamdulillah... Sama-sama Puan. Saya tumpang happy bila Puan dah pulih semula."

Tisha ikut tersenyum. "Bertuah awak Nora, Aunty ni jarang puji orang luar. Keep it up!" Ucap Tisha sambil tersenyum pada Nora dari kerusi kerja nya.

Nora merasa teruja sekaligus segan bila Tisha cakap begitu. "Terima Kasih" Jawap nya.

"Aunty, bulan depan aunty boleh datang lagi untuk the last check up, maybe?" Ucap Tisha.

Arah Ke SyurgaWhere stories live. Discover now