8

38 4 0
                                    

Gadis cantik itu tersenyum melihat semua yang ada di meja Naim Firdaus.

"Hai kawan-kawan Naim" Sopan je gadi itu menyapa Nora, Syikin, dan Munirah.

"Hai..." Balas mereka bertiga.

"You baru sampai ke, Sha?" Soal Naim.

Gadis yang dipanggil Sha oleh Naim Firdaus itu mengangguk. "Ha'a dengan kawan-kawan kolej. Sha pergi sana dulu eh? Bye semua"

"Bye.." Ucap Naim.

###

"Siapa tu Encik Naim?" Soal Syikin.

"Sepupu saya. Mak dia dengan Mak saya adik beradik."

Nora, Syikin, dan Munirah mengangguk laju.

"Cantik gila. Kerja apa? Mesti lawa kan?" Soal Munirah.

Naim mengangguk. "Ya tak macam saya yang buka cafe je ni. Dia doktor, pakar psikiatri."

"Apa Encik Naim cakap ni? Okay apa buka cafe" Ucap Nora menyanggah apa yang Naim fikirkan.

Naim mengangguk sambil tersenyum. "Dulu saya fikir macam itu lah sebab nya saya ni dekat University dulu saya ambil Undang-Undang"

O. Semua mulut membulat.

"Lama dah dulu akak kerja dengan Naim kan, tak tahu pulak. Akak ingat Naim ambil bisnes ke kan?" Munirah pun baru tahu hari ini.

"Sebab tak ada satu orang pun yang tanya saya graduan apa, untuk apa saya war war kan" Jawap Naim sambil mencapai cawan ocha nya kemudian gelak.

Nora mengangguk. "Betul. Tak kisah lah nak graduan apapun yang penting sekarang Encik Naim berjaya ada bisnes sendiri. Hidup kan? Tak selamanya ikut rentak kita"

Naim tersenyum nipis pada Nora. "Ha ini saya suka pada awak, sangat positive. Sebenarnya, ini lah yang saya suka, saya kena paksa parents jadi lawyer, tapi saya dah tak boleh tipu diri sendiri. Saya nak buat apa yang saya suka juga" Ucap nya.

"Bagus Encik Naim ni. Tapi orang kaya macam Encik Naim tak akan pening fikir nak jadi apa, kan?" Ucap Syikin.

Encik Naim terus monyok dan menepak peha Syikin dengan sudu ice cream yang dah kotor.

"Eiii Encik Naim kotor lah baju saya" Syikin membersihkan seluar jeans nya dengan tisu.

Naim Firdaus tersenyum. "Sorry. Awak pun satu, mulut tu celupar sangat. Macam ni, nak saya kaya atau tak saya tetap akan fight untuk hidup saya. Saya tak akan buat sesuatu yang saya tak suka, yang saya tak bahagia. Syikin dan semua, sebenarnya hidup jadi orang berada ni banyak susah hati tau?"

Nora yang bermimpi nak jadi orang 'kaya' itu terus terdiam dan cuba memerhati apa yang akan Naim Firdaus akan cakap.

"Tang mana nya susah hati Naim?" Soal Munirah.

"Ini pengalaman family lah. Saya ada family tak ada satu orang pun yang tak kaya. Terlepas dari duit yang berkepuk tu, banyak family problems. Banyak juga uncles aunties saya yang tidur tak nyenyak setiap malam."

Syikin mula menggarus kepalanya. "Kalau macam tu, kenapa saya tengok orang kaya ni happy happy je"

"Memang lah tak semua macam itu. Ada juga yang happy, yang tidur nyenyak setiap malam. Entah lah macam mana saya nak jelaskan, benda ini tak akan pernah difahami kalau kita tak rasainya"

Nora sedari tadi diam.

"Nora, dah kenapa diam?" Soal Munirah.

Nora semacam blur. Dia tak terhanyut lamunan nya.

Arah Ke SyurgaWhere stories live. Discover now