"Pap, ik ga" zeg ik als ik de trap af loop. Mijn vader zit in de keuken met een boek voor zijn neus "speel ze" zegt hij als antwoord. Ik loop de deur uit met mijn gitaar en loop naar het café waar ik elke avond speel. Het zijn altijd dezelfde mensen die er zijn. De meeste ken ik inmiddels best goed en toch voel ik me vanavond zenuwachtig.
Vanmiddag op het strand voelde het als een opluchting toen Ryan zei dat hij me kende. Hij was de eerste in al die jaar die er niet omheen draaide en me gewoon vertelde wat ik wilde weten. Dat zo'n beroemdheid als hij mij kent is wel bijzonder. Ik heb nu alleen maar meer vragen en ik ben van plan die na het optreden te vragen, als hij komt.
Het is rustig vanavond in de bar. Ik zit op mijn kruk met mijn gitaar op schoot te spelen. Het is een liedje van Ed Sheeran en hoewel mijn stem niet perfect is klinkt het niet zo heel slecht. Zolang de mensen voor me blijven komen ben ik tevreden. Ik laat mijn ogen door de zaal gaan en blijf hangen bij een ander stel ogen. Ik glimlach automatisch naar hem en speel verder.
"Je bent echt heel goed" zegt Ryan wanneer ik naast hem ga zitten "als ik net zo goed gitaar kon spelen als jij ging ik solo" grinnikt hij waardoor ik lach. "Als ik beter kon zingen deed ik het ook" zeg ik waardoor hij lacht "je zingt mooi" zegt hij "ja, maar niet zo goed als jij" zeg ik "dat zei je altijd al" mompelt hij
"Ohjee" mompel ik als ik Mia naar onze tafel ziet lopen "wat?" vraagt Ryan "let maar op" zeg ik hem. Ze kijkt met belangstelling naar Ryan en duwt haar borsten naar voren als ze zich voorstelt "kan ik iets te drinken halen?" vraagt ze alleen aan Ryan. "doe maar een biertje" zegt hij "en wat wil jij?" vraagt hij me "een biertje" hij glimlacht naar me en kijkt naar Mia "twee bier dus"
Ik kijk hoe ze achter de bar verdwijnt en richt me dan weer op Ryan die me raar aankijkt. "Wacht maar die komt zometeen met lippenstift en zonder bh terug" zeg ik hem "ik ben de tel kwijt voor de keren dat ik haar heb afgewezen" vertel ik hem. Ik kijk naar de bar en zie Mia naar onze tafel kijken, af en toe heb ik het idee dat ze mijn aandacht om iets anders wilt dan om wie ik ben.
"Alsjeblieft" zegt ze als ze de drankjes voor onze neus zet "bedankt Mia" zeg ik, maar ze let helemaal niet op mij. Ze heeft zich naast Ryan op een stoel laten vallen en zot enthousiast tegen hem te kletsen. Ik kijk er naar en zeg niks. Niet te geloven dat ze zich zo gedraagt bij mijn vriend "nee ik ben hier maar een week en die ben ik van plan veel tijd met Andreas door te brengen" zegt hij ineens. Hij kijkt naar mij met een blik die 'help' zegt
"Mia, moet jij niet gaan werken?" vraag ik geïrriteerd "nee ik heb even pauze" zegt ze tegen Ryan die het wel grappig schijnt te vinden "laat mijn vriend met rust" grom ik "wow, ben je jaloers ofzo? Omdat ik jou geen aandacht geef" snauwt ze "nee Mia" begin ik en wil nog meer zeggen maar Ryan legt een hand op mijn arm en glimlacht naar me.
"Luister mia, ik ben niet geïnteresseerd in je" zegt hij "waarom niet?" vraagt ze "mijn hart is jaren geleden al gestolen" zegt hij als hij naar mij kijkt. Ik krijg rillingen over mijn rug van die opmerking en ik vraag me af wat dat betekend. Mia druipt af en Ryan staat op "kom we gaan ergens anders heen" zegt hij. Ik sta op en neem mijn gitaar mee naar buiten.
Ik neem hem mee naar een verlaten gebouw waar ik vaker kom. De klanken van mijn gitaar worden hier zo vaak weerkaatst regen de lege muren dat het geluid er prachtig uit komt. "Ik heb je dat lied geleerd of niet?" vraag ik "ja" zegt hij "je leerde me er nog één, maar dat was geen gitaar" zegt hij "ken je 10.000 hours?" vraagt hij waarop ik knik.
Hij gaat zitten en klopt naast zich op de grond "jij moet meespelen" zegt hij zacht. Hij begint op de grond te slaan en met zijn vingers te knippen en meteen herken ik het. Ik speel met hem mee op mijn gitaar terwijl hij het lied zingt. Er schiet een schok door me heen als hij naar me kijkt en tussen de regels naar me lacht.
"Wat bedoelde je net tegen Mia?" vraag ik "wat bedoel je?" vraagt hij "over je hart" zeg ik. Ryan zucht diep "ik denk dat je jou naam maar eens moet googlen als je thuis komt" zegt hij "denk je dat ik dat nog niet heb geprobeerd?" zeg ik "er komen geen resultaten" zeg ik waarop hij een wenkbrauw optrekt "wacht ik heb een ander idee" hij pakt zijn telefoon en rommelt er wat op voor hij hem aan mij geeft.
Ik pak hem aan en zie een heleboel foto's van mij? "Bekijk ze maar" zegt hij. Hij schuift wat dichter naar me toe zodat hij mee kan kijken en geeft bij elke foto uitleg. Aan het einde van de foto's staan ook nog een heleboel filmpjes "kan ik surfen?" vraag ik verbaasd "ja je kon het beter dan ik" zegt hij zacht "je was vaker in het water dan ik"
Ik klik een ander filmpje aan en zie mezelf samen met Ryan in een bed liggen, allebei met ontbloot bovenlijf lachend naar de camera "ik Andy Williams, beloof hierbij dat Ryan Thompson mijn allerbeste vriend is" ik kijk naar het scherm en zie dat ik Ryan vol op zijn mond kus voor ik me weer naar het scherm draai. Mijn gezicht staat vrolijk en gelukkig.
Ik kijk naar Ryan die met een tranen op zijn wangen naar het filmpje zit te kijken "waren wij samen?" vraag ik zacht "niet officieel, maar ja" zegt hij "je was de enige die mijn bullshit niet pikte. Je zat in hetzelfde schuitje en dus prikte je overal dwars doorheen" zegt hij "het spijt me" zeg ik "dat je zoveel verdriet hebt gehad" hij haalt zijn schouders op "het doet er nu niet meer toe. Je leeft nog en ik wil je heel graag opnieuw leren kennen" zegt hij
JE LEEST
Ik speel voor jou ✅
RomanceDit is het derde en laatste deel van stiekem verliefd. Het gaat gaat over Andy en zijn ervaringen. Ik ga dit boek gewoon in het Nederlands schrijven ook al zijn de karakters Engels. Ik hoop dat er geen verwarringen ontstaan, omdat het Nederlands is.